Če veste, kako preveriti obrabljenost verige svojega kolesa, se lahko izognete temu, da bi obtičali ob cesti ali gorski poti s strgano verigo, si zagotovite učinkovito delovanje pogonskega sklopa in dolgoročno prihranite denar.
Kolesarska veriga je sestavljena iz številnih posameznih delov. Sem spadajo zatič, zunanji členi, notranji členi, puša in valj. Vsak člen verige je povezan z naslednjim, pri čemer se izmenjujeta zunanja in notranja plošča. Celoten člen verige običajno pojmujemo kot en segment zunanje in notranje plošče skupaj.
Veriga ima razmik med zatiči 12,7 milimetra. To je člen verige in je industrijski standard na kolesih z več prestavami. Veriga se običajno poškoduje tako, da se raztegne. Hitrost obrabe verige je odvisna od množice dejavnikov. Sem spadajo disciplina vožnje in teren, model verige, v katerih prestavah vozite, kako prestavljate ter seveda, kako redno in temeljito jo čistite.
Verjetno pa je najpomembnejši dejavnik vzdrževanje verige. Obraba verige bo povzročila slabo prestavljanje in izgubo učinkovitosti. Poleg tega je močno obrabljena veriga šibkejša in kaj hitro se lahko tudi strga. Morda pa je najpomembnejše, da vas lahko obraba verige stane veliko denarja, če je predolgo ne zamenjate. Obrabljena veriga namreč lahko obrabi kaseto in zobnike na gonilki. Kaseta in prednji verižniki so običajno dražji od verige, zato lahko stroški hitro narastejo, če obrabljene verige ne zamenjate pravočasno.
Nova veriga z razmikom 12,7 milimetra je zasnovana tako, da sede globoko v zobnike. Ko se člen poveča, se veriga kotali višje na zobu in pospeši obrabo zobnika, saj se stična točka zmanjša. Ko pa bo veriga že tako raztegnjena, bo začela preskakovati čez vrh zobnika.
Kolesarstvo je lahko super šport, če seveda prej dobro pripravite vaše kolo na vožnjo!
Če zamenjate verigo, preden preseže mejo obrabe, je mogoče na kolesu uporabljati več verig, ne da bi bilo treba menjati kaseto. Za večino pogonskih sklopov je to veliko bolj ekonomično kot menjava kasete in verižnikov, vsakič ko potrebujete novo verigo.
So pa dražje verige običajno tudi kakovostnejše in trajajo bistveno dlje. Tako je večja verjetnost, da bo dvakrat dražja veriga tudi vsaj toliko več časa ostala v popolnem stanju. Cene verige se gibljejo od 10 do 200 evrov. Pri kupovanju nove verige bodite pozorni na to, kakšno verigo potrebujete za svoje kolo, kar je odvisno od števila prestav, od tega pa je odvisna tudi dolžina (teoretično jo sicer lahko krajšate).
Kdaj zamenjati verigo
Čas za menjavo verige nastopi, ko preseže 0,5 odstotka raztega. Vse, kar presega en odstotek, pa je že preveč obrabljeno in bi bilo zato verjetno treba menjati tudi zobnike.
Obrabo verige je najbolje izmeriti s posebnim orodjem za preverjanje verige; lahko uporabite tudi natančno ravnilo ali merilni trak, vendar je ta postopek veliko bolj zamuden, medtem ko orodja za preverjanje verige zagotavljajo veliko preprostejši in hitrejši rezultat v smislu »gre ali ne«. Če je veriga obrabljena, bosta namreč oba konca orodja padla v člene verige in se bo poravnalo z verigo.
Če je veriga v dobrem stanju, bo orodje sedelo nad verigo. Takšno orodje lahko za približno 10 evrov kupite pri različnih proizvajalcih kolesarskega orodja. Dražji merilniki verige lahko zagotovijo natančnejše odčitke. Najdražja orodja so lahko tudi digitalna in delujejo tako, da se v verigo namesti kontrolnik verige in se orodje s koleščkom odpre, dokler ne zadene konca člena – takšno orodje stane približno 40 evrov.
Verige se ne obrabljajo enakomerno, zato je za najbolj natančen rezultat najbolje, da opravite meritve na vsaj treh različnih delih verige, izogibajte pa se hitrega člena, če je nameščen, ker se ti obrabljajo počasneje kot običajni členi.
Z rednim čiščenjem kolesarske verige boste preprečili kopičenje onesnaževalcev, ki lahko delujejo kot brusilna pasta v pogonskem sklopu in pospešijo stopnjo obrabe. Poleg razmaščevanja in čiščenja morate verigo tudi posušiti in nato nanesti mazivo za verigo. Preverjanje obrabe verige je zaradi vsega naštetega vredno vključiti v režim vzdrževanja kolesa.
Preberite še: Je to kolo električno ali navadno? Videti je kot ...