Vse diskaste zavore, bodisi hidravlične ali mehanske, delujejo na enak način. Ko stisnete ročico, s tem prek medija potisnete dve zavorni ploščici ob stranice rotorja ali diska, da s trenjem upočasnita, ali ustavita kolo.
Kot večina stvari v kolesarstvu pa je tudi navidezno preprosta potrošna komponenta, kot so zavorne ploščice, na voljo v različnih oblikah, z različnimi materiali. S pravilnim izborom materiala pa lahko vplivate tudi na delovanje zavor. Sčasoma se bodo ploščice na vašem kolesu seveda obrabile, zato morate redno preverjati njihovo stopnjo obrabljenosti, saj gre za ključni element varnosti. Če niste zadovoljni z zavorno zmogljivostjo, lahko svoje ploščice tudi zamenjate in nadgradite z drugimi, ki so bolj prilagojene pogojem in terenu, po katerem vozite. Ali pa so bolje prilagojene vašemu načinu vožnje in zaviranja.
Kako delujejo hidravlične diskaste zavore?
Diskaste zavore za gorska kolesa so sicer že dolgo nekaj običajnega, v zadnjih letih pa so diski postali tudi standard na cestnih in gramoznih kolesih. Ploščica diskaste zavore je sestavljena iz zavornega materiala, pritrjenega na kovinsko podložno ploščo. Kovinska plošča doda zavorni površini strukturno togost in jo drži v položaju znotraj zavorne čeljusti. Ko aktivirate zavorno ročico, potisnete hidravlično tekočino proti batkom v čeljusti, ti pa potem potisnejo ploščice proti vrtečemu se disku oziroma rotorju, ki je pritrjen na pesto kolesa. Sistem je zelo podoben tistemu pri motociklih in celo avtomobilih.
Običajno obstaja kovinska vzmet, ki preprečuje ropotanje ploščic v čeljusti, ko zavora ni stisnjena, nekateri modeli zavor znamke Magura pa uporabljajo magnetne. Trenje med ploščico in rotorjem ustvarja toploto in počasi obrablja plast zavornega materiala na ploščici. Kovinska plošča pomaga odvajati nakopičeno toploto iz zavore, nekatere pa imajo rebra ali druge funkcije, ki pomagajo hitreje odvajati toploto. Pri dolgotrajnem močnem zaviranju je možno, da ploščice prenesejo dovolj toplote v čeljust, da zavre tudi hidravlična tekočina v batih, kar povzroči bledenje učinka zavor, ročka ali ročki se pogrezata globlje in zavore postanejo manj učinkovite.
Kdaj menjati ploščice?
Kot zelo splošno vodilo za menjavo velja, da naj bi zavorne ploščice zamenjali, ko plast zavornega materiala doseže debelino enega milimetra in pol ali manj. Kako hitro se to zgodi, je odvisno od vrste vožnje in pogojev, v katerih vozite, ter tudi od sestave zavornega materiala. V mokrih in umazanih pogojih se bodo blazinice obrabile veliko hitreje kot v suhih. Pri ekstremnejši vožnji, kot je spust, se bo zavorni material obrabil hitreje kot pri gorskem kolesarjenju ali cestni vožnji. Lahko pride tudi do neenakomerne obrabe oblog, če niso pravilno poravnane z rotorjem – ali pa drgnejo po rotorju tudi takrat, ko jih ne uporabljate, in tako pri kolesarjenju porabite veliko več energije.
Ko gre za obrabo ploščice, zagotovo ne želite doseči točke, ko pride do stika kovine na kovino med nosilcem ploščice in rotorjem, ker to ne bo samo občutno zmanjšalo zavorne zmogljivosti, temveč bo tudi hitro poškodovalo zavorni disk, ki bi bil sicer uporaben za veliko ciklov menjave ploščic in je seveda tudi precej dražji od novih ploščic.
Kakšen material izbrati?
Tako kot številne komponente kolesa so zavorne ploščice na voljo v različnih oblikah in velikostih, da se prilegajo različnim modelom zavor. A to ni dovolj – poleg velikosti in oblike je treba izbrati še material, iz katerega je ploščica narejena. Najboljša možnost je odvisna od vrste vožnje, ki jo izvajate. Obloge ploščic so lahko organske, sintrane ali polkovinske.
Če vas motijo hrupne zavore, so organske ploščice prave za vas. Imenujejo jih tudi smolne obloge in so najtišja možnost. Omogočajo tudi ostrejše zaviranje, hkrati pa jih ni treba ogreti na delovno temperaturo, preden začnejo dobro delovati. Organska spojina pomaga izolirati ploščico od čeljusti, tako da več toplote ostane v rotorju in se je manj prenese na zavorno tekočino. So pa bolj nagnjene k bledenju pri dolgotrajnem zaviranju. Organske obloge se bodo tudi obrabile hitreje kot druge možnosti, zato boste morali ploščice menjati pogosteje. So dobra možnost za manj ekstremno vožnjo v suhih razmerah, zato se dobro obnesejo tako pri poletni uporabi na cestnih kolesih s kolutnimi zavorami ter gorskih kolesih XC kakor tudi pri prednjih zavorah pri kolesih, ki so namenjena tudi spustu.
Sintrane ali kovinske zavorne ploščice so izdelane iz mešanice kovinskih delcev, ki so stisnjeni pod visokim pritiskom. So trpežnejše od organskih in bi morale trajati dlje, saj veliko bolje prenašajo umazanijo in vlažne razmere. Sintrane zavorne ploščice bodo dobro delovale tudi pri višjih temperaturah, čeprav vsebnost kovin običajno prenese več toplote na zavorno tekočino v čeljusti kot organske ploščice. Vendar potrebujete nekaj časa, da se ogrejejo, preden začnejo najbolje delovati, poleg tega pa je veliko bolj verjetno, da bodo povzročale hrup.
Sintrane zavorne ploščice za kolutne zavore so dobra izbira, če je vaša vožnja bolj ekstremna – na primer, če vozite s kolesom za spust ali endurom ali če pogosto kolesarite v blatnih razmerah.
Preverite, koliko obloge je še na vaših ploščicah
Na hitro je mogoče preveriti debelino zavorne obloge na zavorah tako, da preprosto pogledate čeljusti na svojem kolesu. Veliko lažje pa vam bo, če boste pred tem odstranili prednje in zadnje kolo, saj lahko tako dobite realen vizualni vtis o tem, koliko življenjske dobe je še pred njimi.
Orodje, ki ga potrebujete pri menjavi
Menjava zavornih oblog na kolesu zahteva nekaj osnovnega orodja, da boste lahko to opravili brez težav. Tu je seznam osnovnega orodja, ki ga boste potrebovali.
Izvijači: izvijači z ravno in križno konico vam bodo pomagali pri odstranjevanju vijakov in pritrditvi diskov.
Torxovi in imbusni ključi: ključe Torx pogosto potrebujemo za pritrjevanje diskov na pesto kolesa. Velikost ključa Torx je odvisna od vrste vijakov na kolesu.
Momentni (navorni) ključ za natančno pritrjevanje diskov in čeljusti na priporočen navor.
Orodje za razklepanje zavornih batkov.
Čistilna sredstva za čiščenje površine diska in ploščic.
Preberite še: Test: Mazda CX-60 D254 - Kljubovanje s šestimi valji
BONUS VIDEO: Prodajniški triki, testiranje avtomobilov in kaj je narobe z BMW M2?