Nastavitev in prilagoditev kolesa po meri je smiselna, če ne že bistvena za vse, ki želijo preživeti več časa na kolesu. In pri tem uživati ali pa povsem izkoristiti mnogokrat drago in zahtevno kolo. Sploh zdaj, ko se bo kolesarska sezona počasi začela.
Najprej se seveda pojavi vprašanje – kaj pravzaprav je "bikefitting" ali nastavitev kolesa in komu je namenjena. Aleš Šilec, ki se že vrsto let ukvarja z nastavitvami kolesa po meri in je tudi certificirani inštruktor tretje stopnje, na to odgovori hitro in prepričljivo: »Takšna nastavitev je namenjena vsem kolesarjem, ki si želijo preživeti več časa na kolesu in na kolesu tudi uživati. Morda še najbolj novincem v tem športu, seveda pa tudi takim, ki želijo napredovati, tudi tekmovalcem, ki jih je ravno tako kar nekaj.«
Prilagoditev kolesa po meri kolesarja
Šilec, ki je bil dolgo zaposlen tudi pri znamki Specialized, kjer je vodil izobraževanje 'bikefitterjev' od bližnjega vzhoda do Balkana (Specialized sicer velja za pionirja tovrstne prilagoditve kolesa specifičnim potrebam vsakega kolesarja), zdaj pa dela s svojim podjetjem BikeFit.si in z znamko opreme Retull, pravi, da mnogi napačno menijo, da je takšen poseg namenjen le tekmovalcem. Pa še to le na cestnih kolesih.
»Sploh ne, daleč od tega. Je pa res, da so v vseh teh letih boljši rekreativci na cestnih kolesih že začeli dojemati nastavitev kolesa kot del procesa, ki pač spada zraven,« razlaga Šilec, ki pravi, da bi vsak novinec v tem športu za svoje zadovoljstvo, za večji užitek na kolesu, manj bolečin in več sproščenosti moral vsaj na osnovno nastavitev. »V teh tako imenovanih zlatih časih kolesarstva imamo ogromno novih ljudi v tem športu.
Ogromno takih, ki se brez izkušenj takoj odločajo za zahtevna kolesa. In potem namesto uživanja in zabave sčasoma pride do neugodja med kolesarjenjem, do slabega počutja, celo bolečin … Najhuje pa je, ko vidim, da mnogi ravno zaradi tega in ker ne vidijo rešitve, opustijo ta šport,» še razlaga Aleš Šilec.
Kako poteka nastavitev kolesa?
Pri procesu nastavitve kolesa se začne s spoznavanjem kolesarja in seveda njegovimi cilji in željami. »Ko se pogovorim s stranko, ko dobim osnovna izhodišča, vem, kaj bom iskal in kakšne bodo nastavitve, saj si nekdo res želi samo užitka na kolesu, spet kdo drug pa si želi odličnih rezultatov,« razlaga Šilec, ki pravi, da temu sledijo meritve osnovnih telesnih lastnosti, tudi s posebnimi Retullovimi aparaturami, ki prek tipal natanko pokažejo na primer pritisk sedalnih kosti na sedež, pritisk stopal …
Nato sledi nameščanje osmih tipal po telesu in simulacija kolesarjenja na posebnem stojalu, kjer je vpeto kolo, ko kolesarja snema tudi 3D kamera. Aparature pri tem zajemajo in hranijo kakih 40 parametrov o kolesarju, njegovih telesnih merah in seveda njegovo gibanje na kolesu, od položaja ozirom kota gležnja pa do gibanja kolkov, kota kolena … Seznam je seveda dolg.
Postopno spreminjanje parametrov, morda tudi nakup nove komponente
»Vse to potem preverim in po sklopih pregledam, da poskusim vrednosti, ki jih pokaže naprava, postopoma spraviti v tako imenovano zeleno, varno območje. Včasih je to mogoče s prilagajanjem parametrov na kolesu, včasih je treba zamenjati kak del na kolesu, recimo sedež, dokupiti nov nosilec krmila, morda krmilo, morda dodati samo vložke v čevljih …
Ampak bistveno je, da lahko potem skupaj s stranko spremljava spremembe v meritvah in takoj vidiva, če sprememba deluje, če prinese želen rezultat,« poudari lastnik podjetja BikeFit.si, ki se zaveda, da je tak način zahteven, da seveda ni poceni, zato je vsak dodaten strošek treba upravičiti.
Orodje le svetuje, strokovnjak se odloča
Pri tem rad poudari, da je tudi zahtevno in napredno orodje, kot je Retull samo – orodje. »Rezultate, ki jih pokaže, je potem treba pravilno razbrati in jih primerjati z zahtevami, željami in sposobnostmi kolesarja. Ni treba na silo spreminjati vseh mer in nastavitev do tako imenovanega zelenega območja takoj in vedno. Morda je kdo poškodovan, morda ni tako fleksibilen, morda je že povsem vajen nekega položaja. Zato je za pravilno odločitev o intenzivnosti spremembe treba vključiti še kup drugih podatkov,« še doda Aleš Šilec.
Seveda pa so znanje in izkušnje na tem področju še največ vredne. In zato je včasih potreben le dober nasvet, prava informacija, kot to rad poudari Šilec, ki lahko začetniku hitro spremeni dojemanje kolesarjenja, pa naj si bo to gorsko kolesarjenje, cestno, treking … »Najbolj vesel sem, če lahko res pomagam, pa četudi le s pravo informacijo,« pravi Šilec, ki skrušeno priznava tudi, da kljub naporom in znanju seveda vsem kolesarjem le ni zmogel pomagati in do popolnosti prilagoditi kolesa. In pri tem opozori tudi na sposobnosti kolesarja, kot je na primer fleksibilnost telesa, razvitost mišičnih skupin, morebitne poškodbe …
O nastavitvi razmišljajte že med nakupom
Ravno zato je smiselno o tem razmisliti že med odločanjem o novem kolesu, se s prodajalcem pogovoriti, če ponuja tudi možnost nastavitve, saj tako odpade vrsta nerodnih položajev, predvsem pa je tako zares mogoče izbrati pravilno velikost okvirja. Od tu naprej so potem možnosti finih nastavitev bistveno lažje.
»Nastavitev kolesa seveda v mnogočem pomaga do bolj prijetnega preživljanja časa na kolesu, seveda pa pri tem ne gre zapostaviti splošne skrbi za zdravo telo, predvsem pa skrbi za fleksibilnost telesa. Ne bo prav dosti pomagalo pri zdravem načinu življenja, če boste na primer po osmih urah sedečega dela spet sedli – pa četudi na kolo.
Zato svetujem raznovrstno rekreacijo, z vajami za hrbet in fleksibilnost telesa,« še izpostavi Aleš Šilec, ki v smehu doda še, da je prav način življenja z dolgotrajnim sedenjem med najbolj perečimi težavami kolesarjev: »Zato bi predvsem avtomobilistom, ki dolgo časa preživijo za volanom rad položil na srce, da naj bodo osredotočeni na to, kako sedajo in kako sedijo v avtomobilu!«
Preberite še: