Ne glede na to, ali opuščate avtomobil in kolesarite v službo ali pa želite le manj naporno vožnjo do vrha hriba, lahko električno kolo ponudi veliko prednosti pred kolesi brez električnega (pomožnega) motorja, ki se vključi, ko ga potrebujete. Tehnologija električnih koles je v zadnjih letih hitro napredovala in zdaj lahko tovrstno pomoč najdete skoraj na vseh vrstah koles.
Električno kolo je kolo, opremljeno z električnim motorjem, ki vam pomaga pri poganjanju pedala. Motor se napaja iz pogonske baterije, nameščene na kolesu. Če ga želite uvrstiti med e-kolesa, vam mora motor le pomagati, ne more oziroma ne sme pa gnati kolesa samostojno. Tako morate vrteti pedale, da vam motor sploh pomaga. Moč, ki jo zagotavlja motor, je regulirana glede na to, kako močno pritiskate pedale, in glede na stopnjo podpore, ki ste jo izbrali.
Moč motorja električnega kolesa, izražena v vatih, je odvisna od tipa in velikosti baterije ter zmogljivosti elektromotorja. Običajno imajo električna kolesa motorje z močjo med 250 in 750 vati. V številnih državah, vključno z EU in ZDA, zakonodaja omejuje največjo moč elektromotorjev na 250 vatov izhodne moči in mora prenehati delovati, ko vaša hitrost doseže 25 kilometrov na uro.
Seveda se lahko peljete tudi hitreje od te omejitve, vendar zgolj z lastnim trudom. Še pomembnejši pa je podatek o sili navora, ki ga zmore tak motor podati na gonilko. Električna kolesa zmorejo med 30 in 100 njutonmetri navora, sodobni motorji pa ga ponudijo okoli 75.
Večji navor seveda omogoča lažje premagovanje vzponov in težavnih terenov. Vendar pa morata biti tako navor kot moč elektromotorja ustrezno uravnotežena z zmogljivostjo baterije, saj več sile, ki jo podaja na gonilko, zahteva tudi več energije, kar lahko hitreje izprazni baterijo.
Kako deluje
Električno kolo ima običajno motor, nameščen na sredini kolesa (pogosto imenovan motor s srednjim pogonom, ki poganja kolo prek gonilk) ali na sprednjem ali zadnjem pestu.
Medtem ko bo motor, nameščen na pestu, kolo potiskal neposredno, bo motor, nameščen na osi, deloval prek verige in zobnikov. Ko poganjate pedale, bo senzor navora izmeril, koliko truda vlagate v pritisk na pedale, in ga uskladil z izhodno močjo motorja.
Zato je ena od številnih prednosti vožnje z električnim kolesom tudi, da morate še vedno pritiskati na pedale in se tako razgibati. Napajanje prihaja iz baterije, ki je lahko nameščena na zunanji strani okvirja ali skrita v njem. Veliko baterij je mogoče odstraniti za enostavnejše polnjenje, druge pa je treba polniti na kolesu. V tem primeru morate imeti kolo parkirano v bližini električne vtičnice.
Električno kolo ima stikalo za vklop motorja in za izbiro voznih programov, ki je običajno nameščeno na krmilu ali vgrajeno v okvir. Tako se lahko odločite, koliko pomoči želite, in spremljate raven napolnjenosti baterije. Nekatera kolesa ponujajo tudi ličen zaslon z navigacijo in drugimi funkcijami, spet druga tudi aplikacije, s katerimi podatek prenašate neposredno na pametni telefon, mnoga pa ponujajo tudi že USB-vtiče za polnjenje pametnih naprav.
Bosch, Shimano, Yamaha, Specialized, Mahle, FSA in Fazua izdelujejo priljubljene motorje za električna kolesa. Specifikacije se lahko zelo razlikujejo in tip motorja na kolesu bo odvisen od njegove cene ter vrste predvidene vožnje. Na primer, električno cestno kolo bo bržkone dalo prednost lahkemu sistemu z gladkim podajanjem moči, medtem ko bo motor na visokozmogljivem električnem gorskem kolesu verjetno ponudil več navora za terensko zmogljivost in premagovanje strmih klancev.
Kako ga nadzorovati
Električno kolo ima običajno od tri do pet stopenj pomoči, ki jih je mogoče izbirati s stikalom. Ti programi vam lahko nudijo vse – od nežnega potiska do intenzivne moči za premagovanje strmih terenskih vzponov, odvisno od specifikacij motorja kolesa in seveda napolnjenosti baterije.
Nekateri imajo tudi stikalo za hipno povečanje moči, s katerim lahko povečate izhodno moč za kratke izbruhe dodatnega navora in moči. Mnogo koles ponuja tudi način za pomoč pri hoji, da olajšate potiskanje, ko hodite ob kolesu, saj je e-kolo bistveno težje od običajnega, še bolj nerodno pa je, ko je treba kolo potiskati na strmih, komaj prehodnih klancih.
Koliko mase dodata motor in baterija
Električna kolesa so težja od koles brez asistence in obstajajo velike razlike v teži motorjev ter baterij e-koles. Najlažji sistemi tehtajo manj kot štiri kilograme in jih je običajno mogoče najti na električnih cestnih kolesih, vendar večina sistemov tehta od približno 6 do 8 kilogramov – včasih celo več.
Dodatne pritrdilne točke in ojačitev okvirja, ki so potrebni za električno kolo, lahko dodajo še nekaj dodatne mase. Vsekakor pa bo verjetno teža sistema deloma odvisna tudi od financ in predvidene uporabe kolesa. Kolesa, ki potrebujejo veliko energije, denimo električno tovorno (dostavno) kolo ali gorsko kolo, bodo imela verjetno težji (močnejši) motor in zmogljivejši paket baterij.
Električno cestno kolo potrebuje manj pomoči in bo dalo prednost manjši teži. Najnovejša cestna e-kolesa se skorajda ne razlikujejo od običajnega cestnega kolesa po zaslugi elegantne integrirane zasnove motorja in baterije. Podobno evolucijo dosegajo tudi gorska polnovzmetena kolesa, kjer še vedno zmogljivi sistemi pomenijo, da prinese električno kolo (najboljše in najdražje, seveda) na tehtnico le še dobrih 15 ali 16 kilogramov.
Dodatno maso, povezano z električnimi kolesi, je vredno upoštevati, če morate svoje kolo dvigniti in prenesti na primer v prtljažnik ali preko ograje na travniku. Če se vam je to zgodilo ali predvidevate, da se vam bo, le razmislite, koliko dodatnih kilogramov lahko udobno dvignete in prenesete.
Kako voziti električno kolo
Vožnja z električnim kolesom je precej podobna vožnji z navadnim kolesom iste vrste. Vklopite motor, s krmilnikom izberete želeno stopnjo pomoči in nato poganjate pedale. Motor vam bo močno olajšal začetno pospeševanje in vas mogoče prvič malo presenetil s sunkom ter vam nato pomagal ohranjati hitrost, zlasti ko boste morali prekolesariti strmo vzpetino.
Lahko ima tudi širše pnevmatike, da prenesejo dodatno težo in zagotovijo boljši oprijem, običajno pa bo imelo tudi diskaste zavore, ker ima e-kolo seveda večjo maso in ga je težje ustaviti.
Kolikšen doseg imajo takšna kolesa
Baterije na električnih kolesih vam lahko zagotovijo doseg od 30 do 150 kilometrov ali več s polno baterijo, odvisno od njihove zmogljivosti (merjeno v vatnih urah). Baterije so drage, zato bo e-kolo z večjo zmogljivostjo baterije na splošno stalo več. Običajno ponujajo baterije od 360 do 750 vatnih ur zmogljivosti. Polnjenje baterije iz električnega omrežja lahko traja od tri do devet ur ali več, odvisno od modela, polnilnika in zmogljivosti baterije, pa seveda tudi od omrežja.
Na kolesu je običajno tudi indikator napolnjenosti baterije, nekateri nadzorni sistemi pa vam lahko celo ponudijo ocenjen doseg med vožnjo ob trenutni porabi ali uravnavajo izhodno moč, da boste lahko dosegli načrtovano razdaljo.
Nekatera e-kolesa, predvsem tista z najlažjim sistemom motorja in baterije, pa omogočajo tudi priključitev dodatne baterije, ki se prilega v prostor, namenjen bidonu – ali pa v ta namen pričvrstite še poseben nosilec – in si tako povečate doseg. Prav tako lahko med vožnjo znižate raven pomoči (vozni programi), da prihranite nekaj energije in povečate doseg kolesa.
Veliko znamk sicer ponuja ocenjen doseg za določen model kolesa, hkrati pa je mogoče izmeriti teoretični doseg kolesa na podlagi moči motorja in zmogljivosti baterije, a je na koncu doseg še najbolj odvisen od načina vožnje (prestavljanje, intenzivnost lastne energije ipd.), stopnje pomoči, ki jo uporabljate, temperature in seveda terena, po katerem vozite.
Stroški električnega kolesa
Odvisni so seveda od več dejavnikov, denimo od kakovosti in vrste električnega kolesa, od njegove uporabe, načina vožnje in vzdrževanja. Spodaj so navedeni nekateri stroški, ki jih je treba upoštevati pri nakupu in uporabi električnega kolesa:
1. Cena električnega kolesa se lahko razlikuje glede na kakovost, zmogljivost, opremo, blagovno znamko in druge značilnosti. Cene se lahko gibljejo od tisoč do deset tisoč evrov ali celo več.
2. Baterija je pomemben del električnega kolesa, ki ga je treba občasno zamenjati. Cena nove baterije se lahko giblje med 300 in 1000 evri.
3. Vzdrževanje: kot pri vsakem kolesu, je tudi pri električnem potrebno redno vzdrževanje, kot so menjave verige, zobnikov, zavor in gum. Stroški vzdrževanja so odvisni od kakovosti komponent in pogostosti uporabe. Je pa večina komponent za e-kolesa dražjih, tudi obraba je precej bolj intenzivna.
Obraba verige in zobnikov je v primerjavi z navadnim kolesom veliko hitrejša zaradi sile navora. Za primer – verigo na gorskem e-kolesu boste morali menjati že pri približno 1500 kilometrih ali prej, ko bi vam pri navadnem gorskem kolesu zdržala približno 3000 kilometrov.
4. Za polnjenje baterije je treba uporabljati električno omrežje, kar lahko povzroči dodatne stroške na mesečni ravni.
Čeprav so stroški nakupa in vzdrževanja električnega kolesa višji v primerjavi s klasičnim kolesom, pa lahko dolgoročno prihranite pri stroških goriva in servisnih storitvah, ki so potrebni pri motornih vozilih.
Motorji v pestu
Motor v pestu je integriran v sprednje ali zadnje kolo – tako kolo vleče ali potiska. Ti motorji dobro delujejo, vendar niso povezani s prestavami kolesa, zato niso tako učinkoviti kot motorji s srednjim pogonom.
Motor srednjega pogona
Priljubljeni motor s srednjim pogonom je integriran z zobniki in ročično gredjo. To omogoča motorju, da uporabi prestave kolesa za povečanje navora. Ti motorji vam običajno nudijo boljšo pomoč pri vzponu.
Preberite še: Kako najvarneje z avtom prepeljati kolo? To so možni načini ...
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj