Strast do kolesarstva in podjetniška žilica sta botrovali zanimivemu zasuku. Nekoč eno prvih in najbolj propulzivnih podjetij na področju informacijske tehnologije se vse bolj usmerja v proizvodnjo električnih koles.
Morda v tem trenutku mlada slovenska kolesarska znamka ECONO res še ni tako prepoznavna, kot je bilo ime podjetja Comtron, iz katerega so izšli v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so bili eni prvih, ki so se ukvarjali z informacijskimi rešitvami, prodajo računalnikov in programske opreme na slovenskem trgu. Toda stvari se spreminjajo in v Comtronu, kamor spada tudi znamka ECONO, so do odločitve o vstopu na trg električnih koles prišli postopoma.
Računalništvo dobra osnova za zahtevno pogonsko baterijo
Jasno, da jih je vodila strast do kolesarjenja, toda vse to običajno ni pomembno, če za tem ne stoji dobra poslovna ideja. Ideja o proizvodnji koles se je namreč postopoma razvila iz lastnega znanja o izdelavi baterij in nadzorne programske opreme, ki se je čez leta nabralo zaradi izdelav UPS-baterij, ki služijo rezervnemu napajanju za računalniške sisteme v primeru izpada električnega omrežja.
»Sicer smo začeli z baterijami in nadgradnjo zanje, vmes smo sočasno razvijali idejo o kolesarstvu tudi prek zastopstva za poljsko znamko Romet. Ideja o lastnem kolesu pa se je potem porodila pred nekaj leti – in pred kakšnimi štirimi leti smo začeli s to zgodbo,« razlaga Marko Selar, vodja programa ECONO, ki pove, da je razvoj in izdelava baterij ter nadzornega sistema zanje ključni del, okoli katerega razvijajo vso filozofijo in poslovni model pri izdelavi kolesa.
»Še vedno sami naredimo celotno zasnovo kolesa, potem pa specializirani partner preveri vse naše želje, dokonča tehnične risbe, pripravi specifikacijo za proizvodnjo, okvir potem dokončno izdela drug podizvajalec, baterijo in nadzorni sistem dodamo sami, motor kupimo, prav tako večino drugih elementov. Podobno kot to počne konkurenca,« razlaga Marko Selar.
Zgodbo so začeli z mestnim treking kolesom Apes z zunanjo baterijo in v pesto zadnjega kolesa vgrajenim motorjem, danes prehajajo na centralno vgrajene motorje, ki imajo svoje prednosti – pa seveda tudi pomanjkljivosti. »Takšna izvedba s sredinskim motorjem in tipali sile oziroma pritiska na gonilki ponuja vozniku bolj naraven občutek pri podajanju moči kot motor v zadnjem pestu, ki ga nadzira tipalo za hitrost.
»Je pa seveda tak sistem dražji in bolj zapleten,« razlaga Selar in nadaljuje: »Naši novi modeli, druga generacija torej, pa že imajo to kombinacijo – senzor navora na pedalih in motor v zadnjem pestu, s čimer uspevamo ceno držati na ustrezni ravni. Seveda pa ima vse več modelov tudi centralno nameščen motor kot na primer druga generacija modela Apes.«
Začetki skromni, zdaj podjetje dobiva zalet
Prav cenovna dostopnost, vzdržljivost in kakovost so tisti elementi, pri katerih vztrajajo, zato tudi skrbno izbirajo komponente in razrede, v katerih se pojavljajo. Tako so bili doslej najbolj prisotni v segmentu mestnih in treking koles s prednjo vzmeteno vilico, ki so še vedno najbolje prodajani (model Apes v več verzijah), v razredu XC (cross-country) pa so ponudili model Equus z robustnim okvirjem, sredinskim motorjem, baterijo s kar 870 vatnimi urami energije in prednjo vzmeteno vilico.
Še letos pa prihaja popolna novost – polnovzmeteno gorsko kolo Pantera v razredu »enduro« in »trail« s kakovostnimi komponentami, ki bo pomenilo novo stopnico v razvoju podjetja. Za pogon bo skrbel slovenski Domelov motor s kar 112 njutonmetri navora, ki bo spojen z Econovo baterijo s 720 vatnimi urami zmogljivosti. Kmalu sledi še sodobno mestno in treking kolo s pogonskim jermenom in samodejnim tristopenjskim menjalnikom Mare, v načrtu pa je tudi tovorno oziroma »cargo« kolo Hypo, ki bo namenjeno predvsem dostavi v urbanih središčih.
»Doslej smo sodelovali le z znamko Motinova za pogonski elektromotor, po obisku znamke Bafang na Kitajskem pa smo bili impresionirani nad razvojnimi zmogljivostmi in novostmi, tako da bodo tudi del naše ponudbe. Ravno tako smo izjemno zadovoljni s tajvansko znamko X Fusion za prednje vilice, zadnjo vzmet in blažilec, čeprav uporabljamo tudi Suntour. Tudi z znamko Tektro dobro sodelujemo, predvsem z zavornimi sistemi, kmalu pa dobimo tudi njihove menjalnike, narejene posebej za e-kolesa,« razlaga o ponudbi opreme Selar, ki poudari tudi, da so že pooblaščeni serviser za znamko X Fusion.
Cenovna dostopnost še vedno ključna
Trenutno je električna kolesa sicer mogoče kupiti le pri njih in nekaj partnerjih, seveda pa zdaj gradijo tudi mrežo prodajalcev. »Doslej smo se osredotočali le na kolesa, tehnologijo in proizvodnjo. Zdaj, ko rastemo, ko imamo že kar nekaj znanja in kapacitet, pa bomo začeli razvijati tudi mrežo,« razlaga Selar, ki pravi, da imajo v prostorih matičnega podjetja še vedno več kot dovolj prostora za širitev, saj končna montaža vseh koles in seveda baterijskih sistemov poteka v Mariboru, kjer sta tudi servis in trgovina.
Že letos kanijo narediti in prodati 1000 koles, načrti pa so še bolj smeli. »Ne glede na širjenje modelne palete v bolj zahtevne segmente želimo ostati cenovno dosegljiv proizvajalec, kjer sta kakovost in vzdržljivost vseeno pomembni. Nekega neposrednega konkurenta pravzaprav ne vidim, toda želimo se ustaliti nekje v srednjem razredu ponudnikov, morda nekje v začetnem delu ponudbe tega razreda,« še pove Marko Selar, vodja programa ECONO.
Daljinski nadzor polnjenja baterije
Običajna pogonska baterija, ki jo naredijo pri podjetju ECONO, ima življenjsko dobo med 500 in 600 polnilnimi cikli. Da bi življenjsko dobo kar se da podaljšali, so pri podjetju razvili nadzorni program na daljavo (prek modula Bluetooth), s pomočjo katerega lahko voznik vklopi tako imenovani program polnjenja Eco, ki je posebno prijazen do baterije. »S pomočjo tega programa lahko lastnik podaljša življenjsko dobo baterije tudi do dvakrat od pričakovanega. Seveda pa to ni edina možnost, saj lahko spremlja tudi kup drugih parametrov, ki so pomembni za baterijo in njeno dolgoročno zdravje,« še razloži Marko Selar.
Preberite še: Za hude športne avtomobile običajen "izpit" ne bo več zadostoval
BONUS VIDEO: Spoznajte Mercedesovo prestižno limuzino, oblikovano pod vodstvom slovenskega mojstra Roberta Lešnika