Avtomobili, seveda

5. 12. 2007 | Dušan Lukič
Deli
Dušan Lukič

Zadnje dni je za tiste, ki se z avtom vozijo po slovenskih mestih, zanimiva polemika glede ukrepov za zmanjševanje emisij trdnih delcev PM10 (in še nekaterih drugih).

V pojasnilo: oznaka PM10 pomeni trdne delce z velikostjo do nekje deset mikronov, v evropsko direktivo, ki obravnava emisije, pa sodijo še SO2, dušikovi oksidi (NOx), svinec in še kaj. Ko je Slovenija iz Bruslja dobila opozorilo, da so v naših mestih emisije teh delcev prepogosto previsoke, so nekatere ‘pametne’ glave na ministrstvu za okolje in prostor seveda udarile po tistih, po katerih je najlažje udariti, če se ti ne da razmišljati ? po avtomobilistih.

V izjavah, ki človeka spravijo v smeh (ali pa grozo), je vodil Radovan Tavzes, generalni direktor direktorata za okolje na MOP. Kar takole je napovedal, da bomo za vstop v mesto z avtomobilom plačali zasoljeno takso. Ob tem je seveda pozabil, da avtomobili niso niti približno glavni vir omenjenega onesnaženja ? še več, ‘odgovorni’ so za le kako petino. Če bi še malo pomislil (glede na pove­dano, mu to očitno dela težave), bi morda opazil tudi, da so med avtomobili glavni vir tovrstnih emisij dizli, predvsem starejši dizli brez filtra trdnih delcev.

Zakaj bi za tako onesnaženje plačevali vozniki čistih vozil z bencinskim ali plinskim pogonom. Mar ni lažje v dnevih, ko lahko pričakujemo preseženo koncentracijo, preprosto prepovedati vstop v mesto vozilom, ki ne izpolnjujejo določenih pogojev ? recimo vsem dizlom, ki ne dosegajo standarda EURO4 ali ki nimajo filtra trdnih delcev. In je problem osebnih avtomobilov rešen . .

Ne, gospod Tavzes bi vse poslal na mestni potniški promet ? točno tisti mestni potniški promet, ki premore kopico starih avtobusov, ki v zrak spuščajo ogromne količine saj. Saj človek ne more verjeti, da lahko državni uradnik izjavi kaj takega. Ali pa bi morda moral napisati, da človek upravičeno pričakuje, da državni uradnik reče kaj takega?

Kakorkoli že, da je šlo za neumnost, je hitro ugotovil tudi minister Podobnik in to tudi povedal. A na žalost gospoda Tavzesa ni poslal na zavod za zaposlovanje, kar bi si zaslužil . . V svoji izjavi je minister sicer omenil nekaj alternativnih rešitev, a se jih je večina spet nanašala na promet. Na preostalih 80 odstotkov onesnaževanja je seveda pozabil. Kaj pa, če bi recimo ‘očistili’ zasebna kurišča in dovolili le ogrevanje na čistejše vire energije (plin, toplotne črpalke in podobno) ter preprosto prepovedali kurjenje na trda goriva in kurilno olje brez ustrezne filtracije dimnih plinov ? standardi zanje bi morali biti na isti ravni kot standardi za avtomobile.

Kaj pa, če bi enako zahte­vali še od industrije?

Ah ne, udarimo raje po avtomobilistih. Industrija zna lobirati in se upreti, vozniki pa so ovčke, ki jih je treba vsake toliko ostriči do kože. Predvsem pa: za udarec po avtomobilistih očitno ni treba imeti dosti pameti . .

Dušan Lukič, odgovorni urednik

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere