Motorsport is dangerous*

Ta napis najdete na skoraj vsakem papirju, ki spremlja dirke. Izjave, vstopnice . . Organizatorji ali mednarodni zvezi FIA in FIM to pač vedo – in zato v varnost tekmovalcev (in seveda tudi drugih udeleženih) vlagajo veliko.

30. 1. 2009

Za primer, kako varen je postal motoriziran šport, je treba le potegniti vzporednico med motociklističnim svetovnim prvenstvom in svetovnim pokalom v smučanju, seveda v smuku. Lanski padec Scotta McCarthyja na zadnjem skoku smuka v Kitzbühlu in letošnji Daniela Albrechta (pa tudi padec Matthiasa Lanzingerja v Kvitfjellu) sta lepo pokazala, kaj se zgodi, če športna zveza (v tem primeru FIS) ne naredi ničesar za varnost tekmovalcev.

Če sedete za računalnik in oddeskate na http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/Medical.aspx ali na http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/Drivers%27Equipment.aspx, boste ugotovili, da so pri FII (in FIM tu ne zaostaja) zelo natančno predpisali, kakšno varnostno opremo morajo imeti dirkači, kakšne zahteve morajo izpolnjevati steze in kako mora biti poskrbljeno za varnost. Na spletni strani FIS tega ne boste našli, boste pa našli recimo zahtevek za povrnitev stroškov sodnikom.

Ja, pomemben je denar.

Pustimo ob strani dejstvo, da tako zahteven skok morda res ne spada povsem na konec enega najdaljših smukov v svetovnem pokalu. Žalostno je predvsem dejstvo, da je FIS organizacija, ki jo vodijo nesposobni, senilni starčki, ki ne znajo predpisati niti osnovnih varnostnih zahtev, ki bi jih morala izpolnjevati ne le progam, ampak tudi oprema tekmovalcev. Ti recimo nosijo motociklistične ščitnike hrbtenice – a ne zato, ker bi bili obvezni, temveč zato, ker so se tako sami dogovorili. Namesto da bi FIS poskrbela za obvezno varnostno opremo (torej čelade, ščitnike hrbta in vratu) vsaj na ravni tiste v MotoGP, čas raje vlagajo v to, da sodniki na njihovi spletni strani najdejo formular za povrnitev stroškov v treh različnih jezikih in valutah.

In ob takem odnosu seveda ni čudno, da treningi in tekmovanje v smuku potekajo, ne da bi bil na prizorišču reševalni helikopter (če ta poškodovanca odpelje, ga mora seveda nadomestiti drugi), ne da bi bile ob stezi primerne zaščitne ograje (zračne vreče) in ne da bi bili dovolj na gosto razporejeni primerno usposobljeni zdravniki.

Ne, vodilnim FIS je (v nasprotju z zvezama FIA in FIM) za to vseeno. Ali pa morda ne vedo, da je smuk nevaren vsaj tako kot avto- ali motošport? So nesposobni, leni ali neumni? Verjetno vse troje, a je to pravzaprav vseeno. Njihove roke so v vsakem primeru krvave.

*Avtomobilski (ali motociklistični) šport je nevaren.

Dušan Lukič, odgovorni urednik