Električna parada - Kako je BMW presegel okvirje v segmentu skuterjev?

Na končno sodbo o tem, kako dober je BMW CE 04, bo treba še malce počakati. Vsaj toliko, da bodo svoje »orožje« v razredu električnih maksi skuterjev ponudili tudi drugi veliki proizvajalci. Vsekakor pa drži kot pribito: BMW je krepko prestopil meje klasičnih in lastnih okvirjev, hkrati pa standarde postavil izjemno visoko.

Če je kdo morda pomislil, da sem besedo parada v naslovu izbral s kančkom cinizma ali kakršnim koli namenom kategoriziranja, se moti. Kajti zdaj, ko je BMW CE 04 še povsem sveža pojava v naših mestih, s svojo ekstravaganco pri mimoidočih vzbuja natanko takšne občutke, kot jih vsaka parada mora. Na obrazih se narišejo odobravajoči nasmehi, palci štrlijo visoko v zrak, pogledi pa se s tega skuterja ne odlepijo, vse dokler v tišini ne izgine med bližnjimi stavbami.

Verjamem, da je prav videz CE 04 lastnost, ob katero se marsikdo, verjetno tudi vi, najprej obregne. O tem, ali vam je všeč ali ne, boste morali presoditi sami, vam pa vseeno povem, da je v živo videti bistveno bolj simpatičen kot na fotografijah. Vseeno pa moram zavzeti stališče, da je odločitev o tako nenavadni pojavi povsem na mestu. Poglejte, CE 04 ni prvi električni maksi skuter BMW. Že leta 2014 so kupcem ponudili model C-Evolution, ki je baziral na bencinsko gnanem skuterju C650.

Že takrat je na trg prišel odlično pripravljen in s stališča najbolj osnovnih specifikacij celo na las podoben aktualnemu CE 04. A BMW je kljub temu letno prodal le okrog tisoč kosov (1700 v najbolj uspešnem letu 2018), od tega pa so jih veliko večino kupili Francozi. Bodimo iskreni, s temi prodajnimi številkami sicer zelo ambiciozni Bavarci niso mogli biti pretirano zadovoljni.

Preberite še: Spoznajte vse plati BMW-jevega ponosa na dveh kolesih: BMW R18

So pa doumeli, da bo za kaj več potreben preskok v miselnosti kupcev. In tega je najlažje doseči z drastično spremembo. In četudi jim morda ne bi uspelo, lahko v tem primeru še vedno računajo na povsem novo klientelo. V najboljšem primeru pa kar na vse.

Tehnika – najboljše, kar hiša ponuja

Najbolje, da kar na začetku zapišem, da CE 04 poganja električni sinhroni motor s trajnimi magneti, ki je zaradi svojih lastnosti (kompaktnost, možnosti regulacije delovanja, razmerje med maso in zmogljivostmi itn.) vse pogostejša aplikacija v električnih vozilih. Med drugim ta tip motorja uporablja tudi BMW pri svojem električnem SUV iX in hibridnem 223e. Pri CE 04 je motor vgrajen pred zadnjim kolesom, baterijski sklop pa je spravljen v dnu skuterja. Posledično je težišče skuterja precej nizko, vozne lastnosti, predvsem stabilnost in vodljivost, pa na nivoju najboljših bencinskih skuterjev.

Za zaviranje je večino časa zadolžena učinkovita rekuperacija, kljub temu pa so se pri BMW odločili za skorajda preveč zmogljiv zavorni sestav z dvema kolutoma (štiribatne čeljusti) spredaj in enim kolutom zadaj. Serijsko je CE 04 opremljen s sistemom proti zdrsu in ABS. Za doplačilo je na voljo vrsta dodatkov, gretje sedeža, gretje ročic, prilagodljivi žaromet, »cornering ABS« (ki ga pri BMW imenujejo ABS Pro), kabel za hitro polnjenje in tako naprej. Čeprav je seznam serijske in dodatne opreme pester, je tudi pri tem izdelku BMW smiseln tehten premislek o izbiri doplačljivih dodatkov.

Baterijo z zmogljivostjo 8,9-kilovatne ure boste z 2,3 kilovata s standardnim polnilcem povsem napolnili v dobrih štirih urah, če pa ste pripravljeni doplačati 871 evrov, boste dobili tudi hitri polnilec (6,9 kilovata), ki bo čas polnjenja skrajšal na slabo uro in pol. Avtonomija je seveda odvisna od načina vožnje in izbranega programa, v najboljšem primeru pa pri BMW obljubljajo 130 kilometrov dosega.

Menim, da so obljube realne, pri načrtno varčni vožnji se mi je dnevni števec prevoženih kilometrov ustavil pri 107, barvni TFT-zaslon pa mi je sporočal, da je v bateriji še za 17 kilometrov električne sape. Glede na to, da gre v prvi vrsti za urbani maksi skuter, ni dvoma, da je CE 04 kos pričakovanjem. Seveda se lahko avtonomija tudi občutno zmanjša. Hitra pospeševanja in dinamična vožnja niti ne vplivata zelo močno na porabo in domet, vožnja pri polni hitrosti (127 kilometrov na uro po števcu) na avtocesti pa za baterijo pomeni umor.

BMW lastnikom zagotavlja, da bo baterija brezhibno delovala pet let oziroma 40.000 kilometrov, a če bo njena zmogljivost pred tem mejnikom padla pod 70 odstotkov, pa vam bodo na servisu brezplačno vgradili novo.

V vožnji – videz vara

Pri bavarskih motociklih in skuterjih smo pač navajeni nadstandardnih voznih lastnosti. Pričakovati kakršno koli razočaranje bi bilo torej povsem odveč. A če se v tem poglavju zakopljem nekoliko globlje, so tu vendarle določene postavke, ki vzbujajo nekaj dvoma. Za začetek je tu masa. Konkretnih 231 kilogramov je za približno 20 odstotkov več kot pri primerljivih bencinskih skuterjih. Ne gre pozabiti tudi na medosno razdaljo 1675 milimetrov, ki velja za izredno dolgo celo pri motociklih (veliki crossover S1000XR ima med kolesi 1552 milimetrov). In tu je še zelo okoren videz, ki zaradi plastičnih pokrovov na sprednji vilici daje občutek izredno togega in neokretnega skuterja.

No, v skladu s prvotnimi pričakovanji me je CE 04 pravzaprav zelo prijetno presenetil. Zasluge za dobro izkušnjo, vodljivost in stabilnost pripisujem dejstvu, da je glavnina mase centralizirana zelo nizko, zelo pozitivno pa me je presenetilo tudi vzmetenje. To je sicer bolj čvrsto, kar je dobro v ovinkih, po drugi strani pa se to zaradi dolge medosne razdalje niti ne občuti. Udobje skuterja je tako zadovoljivo, a precej tanko oblazinjen sedež vseeno ne spada med tiste, na katerih bi z veseljem presedel nekaj ur, kar pa glede na domet tako ali tako ni mogoče.

Četudi CE 04 zlahka odpravi zgoraj omenjene dvome, pa v smukanju med avtomobili in urbanim »pohištvom« ni najbolj prijetno opravilo. Treba se je pač navaditi, da CE 04 zahteva svoj prostor pod soncem. Se pa takrat, ko z nosom zabredete nekoliko predaleč, odkupi z vzvratno prestavo.

Vsakič, ko boste ročico »plina« zasukali za več kot polovico, boste imeli občutek, da ste poleteli. Dodajte k temu še toliko tišine, da pri speljevanju zaslišite ječanje zadnje gume, in kmalu boste postali odvisnik. Ne šalim se, v teh odločnih in gladkih pospeševanjih je resnično nekaj nestvarnega, pa naj gre za štart z mesta ali pa vmesna pospeševanja, ne glede na hitrost. Če ste še tako zapriseženi bencinskim hlapom, zagotavljam, da vam bo CE 04 pod čelado izvabil nasmeh na obraz. In to je dobro.

Ker je bil test tega skuterja tudi moja prva nekoliko bolj resna izkušnja s tako zmogljivim električnim dvokolesnikom, sem bil presenečen tudi nad tem, kako očitno bolj se električni motor v primerjavi z bencinskim odziva na različne nastavitve voznega programa. Pri CE 04 so na voljo štirje (Eco, Road, Rain, Dynamic). Če pri bencinskih motociklih najraje izberem najbolj dinamično možnost, pa je tukaj stvar nekoliko drugačna.

Program Dynamic ponuja vso razpoložljivo moč in hkrati tudi maksimalen angažma sistema rekuperacije. Zato sem veliko raje vozil v načinu Road, ki je praktično enak, le pri zaprtem »plinu« je samodejnega zaviranja občutno manj, vožnja pa tako bolj podobna tisti na klasičnem motociklu. Program Eco ponovno aktivira vso moč rekuperacije, hkrati pa omeji moč motorja. Program Rain pa je v bistvu Eco, vendar z minimalno rekuperacijo.

Uporabnost – drugačno je lahko tudi bolje

CE 04 je nekoliko nenavaden skuter tudi na področju uporabnosti. Za začetek lahko izbirate med petimi različnimi sedeži, vetrobranom in dodatki za več vetrne zaščite, stranskimi torbami, zadnjim kovčkom, centralnim stojalom, različnimi torbami za prtljago in celo daljšimi polnilnimi kabli.

A če se osredotočim zgolj na serijske posebnosti, potem je na prvem mestu gotovo prtljažnik pod sedežem. Do njega se dostopa z boka in je povsem nekonvencionalne oblike. V njem je dovolj prostora za integralno čelado, vendar to ni tako ključno, kot je oblika tega prostora. Po prostornini sicer ni nikakršen rekorder, vendar v njem ni nobenih izboklin, zoženja ali podobnega, kar je na nek način dobro. Pred voznikom je tudi manjši predal za shranjevanje telefona, v njem pa platforma za brezžično polnjenje s hlajenjem.

Preberite tudi: Prirejanje prevoženih kilometrov pri teh dveh avtomobilih ni več mogoče

Glede digitalizacije je CE 04 polnopravni član bavarske flote. Funkcijske tipke na krmilu so enake kot pri drugih modelih BMW, 10,25-palčni zaslon pa omogoča natančen pregled stanja skuterja, povezljivost, upravljanje s klici in navigacijo ter vse, kar pač pride zraven. Seveda so nekateri meniji prilagojeni električni pogonski platformi.

Podobno kot pri avtomobilih je BMW tudi v razredu skuterjev sklenil, da bo prihodnost malce drugačna od tega, česar smo vajeni danes. In ker s(m)o motoristi in skuteristi bolj odprtega duha, je lahko ta preskok v električni jutri tudi nekoliko bolj dramatičen. Zato je CE 04 odlična osnova, ki jo bodo gotovo še prilagodili željam kupcev.

Osnovni podatki
Prodaja: BMW Motorrad Slovenija
Cena osnovnega modela: 11.900 €
Cena testnega modela: 13.908 €
Tehnični podatki
Motor: električni sinhroni motor s trajnimi magneti, vodno hlajen
Baterija: 8,9 kWh
Moč: 31 kW (42 KM)
Navor: 62 Nm
Prenos moči: enostopenjski, zobati jermen poganja zadnje kolo
Okvir: jeklen cevni
Zavore: spredaj 2x kolut 265 mm, zadaj kolut 265 mm, ABS Pro, sistem proti zdrsu
Vzmetenje: spredaj vilica 35 mm, zadaj enojna nihajka, en amortizer
Gume: spredaj 120/70 R15, zadaj 160/60 R15
Višina: 780 mm
Teža: 231 kg (pripravljen za vožnjo)
Hvalimo in grajamo
Pogonski sklop, zmogljivost, impresivnost
Možnost zmanjšanja moči za kategorijo A1
Uporabnost
Oprema, dolg seznam dodatkov
Magnet za poglede
Dolga medosna razdalja zahteva več prostora
Sedež bi lahko bil udobnejši, še zlasti za sopotnico
Ni predalčka za drobnarije pred voznikom
Končna ocena
  • Za ta denar že dobite tudi najboljše, kar ponuja svet bencinskih skuterjev. A predsodki glede električnega pogona bi morali biti v letu 2022 že stvar preteklosti. Gre pa tudi za imidž in seveda tudi za vaš osebni »statement«.