''Če si v Rimu, potem se obnašaj kot Rimljan'', pravi pregovor, ki je v duhu izzivov velikih svetovnih demografskih sprememb vse bolj priljubljen. No, če si v Rimu in če si slučajno tudi udeleženec mednarodne predstavitve nove Vespe GTS, pa gre ta pregovor razumeti nekako tako, da delaj prekrške, kjer se le da. Veste, drugače tam ne gre, toleranca oblasti do tega početja na eni strani, ter občutek voznikov, da meje razuma vendarle ne prestopijo na drugi strani, pa skupaj tvorita popolno prometno simbiozo. Gotovo eden izmed razlogov, da je Rim tudi tradicionalno prizorišče, kjer Piaggio svetu premierno pokaže novosti na skoraj vsaki novi Vespi. In tokrat je tega res veliko.
Če že kateri, potem je gotovo prav Vespa skuter, ki ne potrebuje posebne predstavitve. Skuter, ki bi moral biti s svojimi šestinsedemdesetimi leti že dolgo član društva upokojencev je pravzaprav definiral razred skuterjev in postal vsaj tako ikoničen, kot znamenite Levi's-ove petstoenke. A dejstvo, ki govori samo zase, je tudi to, da je Vespa po ravnokaršnji osvežitvi v odlični formi.
Vespone ni samo Vespa, je ljubica njenih stvariteljev
Tisti, ki smo na mednarodni predstavitvi nove Vespe modelnega leta 2023 pozorno prisluhnili njenim ustvarjalcem, smo se na lastne oči in ušesa prepričali, da na tem planetu verjetno ni skuterja, v katerega bi bilo vložene več ljubezni in strasti. Gospodje govorijo o njej, o dami, ki jo imajo radi in ki je pravkar dopolnila 19 let. Namreč, leta 2003 je Piaggio prvič predstavil novo generacijo Vesp z oznako GTS, ki je tako z vidike ideje, kot tudi z vidika rangiranja znotraj Vespine ponudbe, polnopravna in čistokrvna naslednica znamenitih Vesponov.
'Vespone' je skovanka iz Vespinega imena, ki je v 80-ih letih označevala Vespine 'big body' modele. Torej tiste z veliko karoserijo in najmočenjšimi motorji z oznako PX. V zadnjih devetnajstih letih, od kar je nova generacija Vesponov na trgu, je Piaggio vseskozi skrbno pazil, da je Vespa GTS ohranjala svojo titulo dizajnersko najpopolnejšega in tehnološko najnaprednejšega skuterja. Če naštejem samo nekaj pomembnih prelomnic, ki so Vespo še dodatno ohranjale na tronu, so si le te sledile nekako takole: v letu 2005 so predstavili model 250 i.e., ki je bil prvi Vespin model z motorjem večjim od 200-kubičnih centimetrov in elektronskim vbrizgom goriva.
Leta 2008 je Vespino srce ponovno zraslo, tokrat na 300 (oziroma točneje 278) kubičnih centimetrov, leta 2014 pa je Vespa prvič dobila tudi ABS in sistem proti zdrsu pogonskega kolesa. V letu 2016 je evolucija v razred pripeljala najsodobnejše 125 in 150-kubične I-get motorje s sistemom Start/Stop, leta 2019 pa je bila predstavljena nova generacija modela 300 s HPE motorjem. Seveda so tehničnim izboljšavam vselej sledile tudi drobne oblikovne in stilske izboljšave.
Prenoviti Vespo ni lahko delo
Ob vsem naštetem in ob dejstvu, da je Vespa s svojimi klasičnimi linijami in zgodbo pravzaprav brezčasna, se tisti, ki menite, da je kakovostna prenova Vespe mačji kašelj, seveda zelo motite. Hočem reči, če lahko Japonci svoj skuter prenovijo s kompletom novih svetil in kakšno svežo barvo, je pri tako dizajnersko tako dovršenem skuterju kot je Vespa, potrebno neprimerljvo več kreativnosti in truda, oziroma če že hočete, več ljubezni in strasti. Še posebej, če je aktualni model tako priljubljen, da se zanj vsako leto odloči več kot 50.000 kupcev.
Pa vendar jim je pri Piaggiu uspelo. Četudi se vam na prvi pogled morda ne zdi tako, bodite pri prebiranju naslednjih vrsti pozorni, saj je novega zares veliko. Kot običajno, so tudi pri tokratni prenovi stremeli k štirim stebrom, ki so skozi leta odigrali pomembno vlogo pri Vespinem vzponu in popularnosti. To so stil, tehnika, trajnost in zmogljivost. Ker vendarle živimo v 21. stoletju in ker ob poplavi izdelkov, ki so si med seboj podobni kot jajce jajcu, pa so pri prenovi veliko pozornosti posvetili tudi ekskluzivnosti, premijskosti, tehnološkemu imidžu in okusom širokega kroga kupcev.
Če boste novo Vespo GTS pogledali od spredaj, potem boste opazili, da je tradicionalna 'kravata' oblikovana popolnoma na novo. Novi so tudi LED smerokazi z integrirano dnevno lučjo in sprednji blatnik. Če jo boste pogledali od zadaj sta nova nosilec tablice (ta je tako ali tako skrit pod registrsko tablico) ter LED zadnji žaromet in smerokaza. Ob pogledu s strani boste opazili sedež z rahlo privzdignjenim zadnjim delom, spremenjene zračne reže na desnem boku in nova 5-kraka platišča.
Ko boste na Vespo sedli, pa boste opazili precej spremenjeno podobo armaturne plošče, nova stikala in nove ročice krmila. Stikala, predvsem stikalo za smerokaze v smislu funkcionalnosti spominja na tiste iz modela PX, dodano pa je tudi novo stikalo (oziroma joystick) za upravljanje s funkcijami multimedijske platforme MIA, ki je odslej serijsko na vseh modelih Vespe GTS.
Nova so tudi vzvratna ogledala, ki so še posebej takrat, ko so kromirana (lahko so tudi temne grafitne barve), za moj okus ena izmed najlepših in hkrati tudi ena izmed najboljših tovrstnih ogledal nasploh. Pomembna novost, ki je ne boste opazili na prvi pogled, saj je očem nekolika skrita pa je nova ključavnica, ki omogoča odklepanje in zagon motorja brez ključa (Keyless).
Tudi tehnika deležna pomembnih izboljšav
Kot zapisano, vsaka Vespina prenova prinaša tudi številne tehnične izboljšave. Tokrat so te celo nekoliko bolj obsežne, kot smo bili vajeni doslej. Za začetek so nadgradili zavorni paket (zavorne klešče po novem dobavlja Brembo) zaradi česar je zavorna pot v povprečju za 8-odstotkov krajša. Inženirji so na novo določili tudi geometrijo sprednjega vzmetenja in nastavitve zadnjega vzmetenja. Zasnova le tega ostaja tradicionalna, a bi sprednja vilica odslej morala neravnine požirati nekoliko bolj učinkovito in tišje. Za piko na I, pa so podaljšali tudi servisni interval, ki po novem znaša okroglih 10.000 kilometrov.
Večina zgoraj omenjenih sprememb seveda nima samo vizualne fukcije, pač pa dejansko predstavlja tudi spremembe oziroma bolje rečeno izboljšave na področju varnosti. Zaradi nove LED razsvetljave, bosta voznik ali voznica bolje vidna tako ponoči kot podnevi. Nov sedež, ki je udobnejši in hkrati tudi spredaj ožji in zadaj širši, bo omogočal varnejši dotik tal tudi tistim nekoliko nižjim Vespistom in Vespistkam. Nove ročice krmila niso samo ergonomsko bolj po meri voznikovih dlani in prstov, pač pa so na vsaki strani tudi za 25-milimetrov širše, kar vpliva na boljšo vodljivost.
Od klasike do prihodnosti - 4 modeli za vse potrebe kupcev
Z željo, da bi ugodil kupcem, oziroma za vsakega izmed njih lahko ponudil model po njegovi meri, je Piaggio pripravil štiri različne modele Vespe. Če ste pomislili na to, da so se pri določanju razlik osredotočali na opremljenost posameznih modelov, se v veliki meri motite. Vse Vespe GTS (razen GTS Supertech) bodo imele praktično enako opremo, ki v osnovi vključuje povezljivostni sistem MIA, Keyless, 'Bike finder' in analogni merilnik z LCD zaslonom. Model Supertech ima poleg naštetega TFT barvni zaslon in tapeciran ter razsvetljen prostor pod sedežem. Tako se razlike seveda skrivajo v detajlih, so pa kljub temu dovolj izrazite, da vsak od razpoložljivih modelov pripoveduje svojo zgodbo.
Model GTS je namenjen kupcem, ki prisegajo na klasiko. Torej, z obilico kroma in s karoserijo obarvano v modernizirano barvo iz starih Vespinih barvnih lestvic.
Model GTS Super bodo najverjetneje izbrali tisti, ki prisegajo na brezčasnost. Gre torej za tiste Vespe, oziroma bolje rečeno barve, ki so v Vespini ponudbi praktično vedno in veljajo za njihovo barvno klasiko, na primer rdeča, bela in črna.
Pri modelu GTS Supersport je poudarek na športnosti, oziroma na športnem videzu. Barve so moderne, biserne in matirane, vzmeti so obarvane v barvo karoserijo, dodane pa so tudi razne barvne črte, barvni šivi na sedežu, črna ogledala, črna platišča in podobni detajli.
Najprestižnejši model Supertech, ki bo tudi najdražji, pa s svojo podobo in opremo poudarja tehnološko naprednost Vespe, ter njeno zazrtost v prihodnost.
Papež kriv za gnečo, a Vespi za to ni pretirano mar
Kot na vsaki mednarodni predstavitvi, smo povabljeni in zbrani novinarji tudi tokrat novo Vespo preizkusili tudi v njenem naravnem habitatu. Piaggio je z željo, da bi nam vse prednosti in dobre lastnosti Vespe predstavil skozi oči povprečnega Rimljana, začrtal slabe štiri ure dolgo preizkusno traso, ki nas je sprva popeljala skozi rimski prometni kaos, nato pa v mnogo bolj dinamičnem tempu do jezera Bracciano, ki velja za priljubljeno popoldansko sprostitveno destinacijo številnih Rimljanov.
No, dinamično je bila tudi vožnja skozi središče Rima. Promet v tem delu planeta je lahko za tiste, ki niso dovolj navoženi oziroma navajeni prebijanja med avtombili, avtobusi in tovornjaki, precej kaotičen. Prebijanje mimo pločevinastih in premikajočih se ovir, je svojevrsten rodeo, pri katerem ni nekaj neobičajnega, da vzvratno ogledalo tovornjaka švigne le kakšen centimeter nad čelado, da mora biti praktično vsaka luknja dovolj široka za preboj naprej ter da ni časa za omahovanje.
Skorajda je bolje, da prst leve roke namesto na stikalu smerokaza počiva na stikalu troblje. Tisti, ki ste občutljivi na dotikanje vašega motocikla ali skuterja bi v Rimu precej trpeli, saj bo tisti s skuterjem za vami, v primeru da se boste preveč obotavljali, mirno zadel v vaš zadek in nervozno vpil, da se je potrebno premakniti. Vse to je za Rim očitno nekaj povsem običajnega, in kot da to še ni dovolj, je na dan našega romanja po Rimu običajno prometno gnečo popestrila še prisotnost vojske in policije. Papež se je namreč odločil, da se bo ravno tisto soboto prikazal na balkonu Bazilike svetega Petra, zato so trume vernikov drle mimo slovenskega veleposlaništva, da bi prisluhnile sporočilom prvega dušnega pastirja. Kaos je bil popoln.
Kakorkoli, Vespa se v opisanih prometnih pogojih znajde odlično. Za prebijanje med avtomobili ni preširoka, vzmetenje je udobno požiralo neravnine in luknje na precej slabih cestah, iskrivost motorja pa omogoča tako ekspresni start z mesta, kot tudi lovljenje zadnjih sekund zelenega signala na semaforju. Pohvale gredo novim vzvratnim ogledalom, ki sliko za hrbtom na obeh straneh izrišejo zelo celovito. Vseeno bi rekel, da tisti, ki se z vašo novo Vespo resnično nimate namena premakniti iz mesta, izberete manjši, 125-kubični motor.
Kajti model 300 HPE je zares na polna pljuča zadihal šele potem, ko smo se iz strogega centra premaknili na bolj odprto cesto proti jezeru. Zmogljivostim tega motorja res nimam česa očitati, prav tako tudi ne zavoram in stopnji udobja, ki ga pač zmore zagotavljati vzmetenje z relativno kratkim hodom. Tudi sicer je Vespa tudi na precej zavitih cestah povsem dovolj suveren skuter, da se boste brez težav vozili vzporedno z motocikli in drugimi skuterji. Vendarle pa je potrebno vedeti, da je tisti, ki vas bo prepričeval, da se Vespa pelje perfektno in kot skalpel natančno..., v njo verjetno zaljubljen. Veste kaj, meni se zdi, da se Vespa GTS pelje super.
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj