V Sloveniji se je uradno pričela prodaja zanimivega mopeda Tori Master. Ob imenu TORI se marsikdo med nami spomni simpatičnih majhnih mopedov, ki so jih prodajali od leta 1984 pa tja do začetka 90-ih let prejšnjega stoletja. Vendar tokrat TORI ne prihaja iz Kopra, prihaja iz Tajvana, čeprav je plod slovenskega znanja.
Konstruktor Toni Rifelj je svoje bogate konstruktorske in mehanikarske izkušnje tokrat uporabil pri snovanju novega štiritaktnega mopeda, ki bi moral zadovoljiti tako zahtevne kot manj zahtevne uporabnike.
Zahteven projekt od idejne zasnove do serijske proizvodnje in prodaje je trajal dolgih osem let. Leta 2000 je nastala prva skica, v letu 2002 je bil izdelan prvi prototip, v letih 2006 in 2008 pa so bile pridobljene tudi ustrezne zahtevne evropske homologacije, s katerimi se nov moped lahko prodaja tudi v državah Evropske unije.
Osnovna ideja je bila izdelati robusten in zanesljiv moped, ki bo poleg klasične civilne uporabe kos tudi najzahtevnejšim delovnim obveznostim. Tako je tehnična zasnova povsem takšna, kot jo pri tovrstnih mopedih pričakujemo.
Licenčni Hondin motor izdelujejo v Tajvanu. Je štiritaktni enovaljnik, njegov izpuh pa je dovolj čist, da ustreza normi Euro3. Prenos moči na zadnje kolo poteka preko verige, menjalnik je štiristopenjski. Nekoliko nenavadna je shema menjalnika, saj se vse prestave, vključno s prvo vklopi s pritiskom nožice menjalnika navzdol.
Sklopka je lahko avtomatska, za potrebe zahtevnejših uporabnikov pa bo na voljo tudi izvedba s klasično ročno sklopko. Ne glede na tip sklopke pa se poraba goriva giblje med 1, 5 in 2, 0 litra na 100 kilometrov.
Trenutno obstajajo trije različne modeli. Najosnovnejši je model Master, sledi model Master X, ki je dodatno opremljen z ročno sklopko in centralnim stojalom, za potrebe najzahtevnejših trgov pa je na voljo tudi model Stalion, ki je še nekoliko bogateje opremljen, njegova oprema pa zajema prednjo kolutno zavoro, smerokaze, električni zaganjač in števec hitrosti v nekoliko bolj ličnem ohišju kot pri osnovnem modelu.
Novi Tori se prodaja v 21 državah Evropske Unije, potekajo pa tudi dogovori za razširitev prodaje v Turčijo in na južnoameriška tržišča. V Sloveniji so prodajne in poprodajne aktivnosti zaupane podjetju VELO d.d (del nekdanjega Slovenija Avta), v njihovih prodajalnah pa bo osnovni Master stal 1.149 EUR. Letno nameravajo izdelati 10.000 kosov, v prihodnjih letih pa tudi preseliti proizvodnjo v eno izmed držav EU.
Tehnični podatki:
prostornina motorja: 46, 5 ccm
hlajenje: zračno
vrsta motorja: 4-taktni, enovaljni
sklopka: polavtomatska, 4 prestave
zavore spredaj: ročna, boben
zavore zadaj: ročna, boben
vzmetenje spredaj: oljne teleskopske vilice
vzmetenje zadaj: oljna blažilca z nastavljivo vzmetjo
teža: 73 kg
Prvi vtis:
Priznam, da sem bil po zares kratki vožnji prav prijetno presenečen. Sicer nisem dvomil v to, da je gospod Rifelj zasnoval dober moped, vendar je tale TORI prav posrečen moped. Štiritaktnik vžge takoj, ko nežno brcnete v 'kurbl' deluje mirno in tiho. Avtomatska sklopka se bo po končanem utekanju in nekoliko privanjanja zagotovo obanašala mirno.
Nekoliko nenavadna je sicer shema menjalnika, so pa razmerja med zobniki v njem ravno pravšnja za lagodno vožnjo. Na mehkem sedežu je prostora le za enega, drugače pa se moped pelje tako kot se tovrstni mopedi pač peljejo. Motor je zaradi zakonodaje nekoliko zadušen, miru pa mi ne da misel, da je blokada pravzaprav le v CDI modulu, ki skrbi tudi za vžig. Ne bom napeljeval na greh, ampak z nekaj znanja in orodja je lahko tale Master lahko zelo hiter moped . .
Matjaž Tomažič
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del