Če panično razbijate pujska in mrzlično brskate po težko privarčevanem denarju, ki se valja nekje v domačem vzglavniku, da bi si kupili avtomobil pred uvedbo novega sistema obračunavanja davka na motorna vozila (DMV), naj vas potolažimo. Nikar ne nasedajte opozorilom, da bodo avtomobili dražji. Ne bodo, večina bo cenejših! Vsaj morala bi biti.
Novi davek na motorna vozila (priljubljeno poimenovan tudi DMV) je nedvomno dvignil veliko prahu. Panični strah, da se bodo avtomobili po novi obdavčitvi drastično podražili, pa je odveč. Vsaj za nas, ponižne državljane s povprečnimi osebnimi avtomobili, saj v tem članku ne bomo govorili o lahkih gospodarskih vozilih. Ti so druga zgodba.
Treba je takoj podčrtati, da novi davek še ni v uporabi, čeprav je že sprejet - v uporabi bo s 1. 3. 2010. In do sprejetja je bila dolga pot, saj ga je moral državni zbor potrditi kar dvakrat, ker mu je državni svet namenil veto. Njihova pojasnilo je bilo, »da temeljni cilji zakona ne sledijo ciljem. Pod krinko zelene davčne reforme in skrbi za varstvo okolja se dodatno obremenjuje predvsem srednji sloj, ki kupuje srednji rang avtomobilov in motorjev. Bistvo tega davka je, da se pobere več davkov od prodaje motornih vozil. Ob tem je treba poudariti, da se ta zakon sploh ne dotika tovornih vozil, ki so največji onesnaževalec na cestah.«
Davka za državo bo manj!
Naša vlada sploh ne skriva požrešnosti, saj govorijo o 20 milijonih evrov več pobranih davkov samo na račun novega DMV-ja, čeprav bo pobranega denarja verjetno bistveno manj. Nekateri govorijo samo še o 10 milijonih, spet drugi se zgolj pritajeno smejejo novim vladnim določilom, da bodo z velikimi spremembami pobrali le drobtinice. In s slednjimi se strinjamo tudi pri Avto magazinu.
Naši preračuni kažejo celo na to, da bodo verjetno dosegli prav nasprotni učinek, kot so želeli – pobranega denarja bo manj (kar po drugi strani kaže, da tudi gospodje v državnem svetu nimajo pojma, o čem govorijo). Vladni strategi so namreč naredili kar nekaj napak, ki kažejo na to, da jim je zadeva ušla izpod nadzora že pri temeljih.
Kot osnovo so vzeli rekordno leto 2008, ko je bila prodaja avtomobilov krepko boljša, kot je bila lani in kot bo najverjetneje letos. To je največji minus, čeprav ni edini. Inženirji so namreč v zadnjih dveh letih prav pri izpustu CO2 najbolj napredovali, zato je predlog lestvice (čeprav je zelo stroga in neusmiljena celo za razvite zahodnoevropske države) že zastarel.
Zastopniki molčijo . .
Kolikšna bo razlika v drobnoprodajni ceni posameznih modelov, smo povprašali avtomobilske zastopnike, ki so decembra lani najbolje prodajali avtomobile pri nas.
Vzeli smo lestvico desetih najbolj prodanih (in v tabelo dodali še nekaj drugih, ki so tako in drugače zanimivi) in jih povprašali po njihovi oceni, kakšna bo razlika pri končni ceni teh novih avtomobilov pred in po uvedbi novega načina obračunavanja DMV. Odgovori so bili pričakovani.
»Državni svet je z vetom ustavil predlagani zakon, zato bomo o spremembah in novostih govorili ob končni različici« (Fiat) ali »Dokler novi zakon še ni sprejet, ne moremo posredovati nobenih izračunov cen« (Volkswagen) ali »Ne moremo komentirati, saj je še delovno gradivo« (Opel). Bolj konkretni so bili z odgovori pri podjetju Kia, Peugeot in Renault.
»Naš najbolj prodajani Cee'd in glavnina modelov z manjšimi motorji v 2010 ne bodo nič dražji zaradi drugačnih trošarin. Vozila so od januarja 2010 dražja le zaradi rednega (običajnega) letnega zvišanja cen izdelovalca, zato so vsi letniki 2010 dražji za 5 oziroma 6 odstotkov, « je dejal Azer Šarić.
Pri Peugeotu so bili bolj kratki. »Zaradi novega DMV-ja ne bomo spreminjali drobnoprodajne cene, « je odgovorila Alenka Nedelko, Renaultova Nina Šarabon pa je v elektronski pošti zapisala: »Odbor za finance in monetarno politiko ni potrdil sprememb in dopolnil k DMV-ju, zato le kratka izjava. V Renault Nissan Slovenija bodo spremembe in dopolnila k davku za motorna vozila prispevala k dvigu cene večine modelov. Po zadnjih izračunih bo dvig cen za okoli 100 evrov pri vozilih nižjega cenovnega razreda in do 2.000 evrov pri osebnih različicah lahkih gospodarskih vozil.«
Vprašanja smo uvoznikom pslali le nakej dni pred dokončnim sprejetjem zakona, ko ej bilo že praktično jasno, da (seveda) bo sprejet - in tudi ob drugem krogu vprašanj nekaj dni po sprejetju zakona njihovi odgovori niso bili nič bolj jasni.
Zavajanje kupcev?
Hmm, zdaj pa vprašanje, zakaj zastopniki odgovarjajo tako diplomatsko, da jih ne moremo prijeti za rep. Seveda imajo vsi že izračune, vendar se izgovarjajo na dejstvo, da predlog še ni sprejet, predvsem pa vse skrbi konkurenca in nekatere tudi trenutne (zavajajoče? ) oglaševalske akcije. Cen namreč ne prilagajajo le na osnovi davkov, ampak tudi (ali predvsem) na podlagi cen tekmecev. Torej nobeden noče biti prvi . .
In zakaj jih večina trdi, da se bodo avtomobili podražili? Glede na naše izračune je le en možen odgovor: marketing.
Če pred uveljavitvijo novega obračunavanja prepričujejo potencialne kupce, da se bodo avtomobili podražili, bodo prodali kakšnega več. In ko bo začel veljati novi zakon, bodo lahko kot pravi dobrotniki obdržali enake cene in tako svojim kupcem naredili 'uslugo' ter navidezno sami v skrbi zanje 'požrli' podražitev (ki pa je, tako kažejo naši neuradni izračuni, tako in tako ne bi bilo).
Najbolje prodajani avtomobili se namreč sploh ne bi smeli podražili (temveč bi se morali, razen redkih izjem, celo poceniti, glej tabelo v fotogaleriji! ), največji proizvajalci ogljikovega dioksida (luksuzni terenci, športni avtomobili, novi avtomobili s starimi – čeprav prostorninsko majhnimi – motorji) pa bodo dražji. Seveda ne glede na to, ali jih poganja bencinski ali turbodizelski motor.
A če smo odkriti, zaradi nekaj tisočakov več za nove lastnike Porschejev, velikih Volkswagnov ali Audijev, BMW-jevih M-ov, pa tudi največjih Hyundaiev, Mercedes-Benzov, Mitsubishijev ali Nissanov, terenskih Land Cruiserjev itd. ne bodo lačna otroška usta, kajne?
In še nekaj: povsem jasno je, da bo mogoče po pričetku uporabe novega sistema DMV s pravilno izbiro motorja ob podobnih zmogljivostih prihraniti nekaj denarja za DMV. Namesto velikega dizla izberete hibrida, namesto starega bencinskega motorčka novejšega in čistejšega.
In ker nam odgovorov niso hoteli posredovati zastopniki, smo jih izračunali sami.
Naša analiza
V tabeli boste našli 29 modelov avtomobilov, med njimi vse iz prve deseterice najbolje prodajanih, pri nekaterih tudi z dvema različnima motorjema (pač glede na našo oceno, kateri motorji so pri posameznih modelih prodajno najbolj zanimivi in uspešni).
Od dosedanje maloprodajne cene smo odšteli sedanji DDV in DMV in jim dodali novi DMV in seveda enak DDV.
Rezultati so jasni: večina bi jih morala biti cenejša, nekateri krepko. Ja, tudi dražji se najdejo – a v 'ljudskem' razredu gre za majhne podražitve in le za modele, ki jih poganjajo neekološki motorji (poglejte njihove podatke o izpustih CO2 v tabeli in jih primerjajte s konkurenčnimi modeli, recimo Megana 1.6 16V in Golfa TSI).
A pri takšnih je pravzaprav prav, da bodo dražji – to bo namreč zmanjšalo njihovo prodajo oziroma tovarne prisililo, da razmišljajo o bolj ekoloških različicah.
Vsi izračuni so seveda 'neuradni', in ker od uvoznikov (seveda) nismo dobili podatkov o neto cenah brez DMV in DDV, je mogoče, da tu in tam pride do kakšnih odstopanj – a skupna slika je kristalno jasna: davčna obremenitev ob nakupu avtomobila bo za bolj ali manj povprečnega Slovenca manjša.
A težava, in tega v vsej debati o novem DMV nihče noče povedati na glas, sploh ni v novih osebnih avtomobilih. Težava je v (predvsem tranzitnem) tovornem prometu in v starih osebnih avtomobilih. In če bi prvo lahko rešili z uvedbo pogojev za vstop tovornjakov v Slovenijo ter s primernimi cestninami, je pri drugih potreben bolj boleč ukrep.
Če bi vlada res hotela nekaj narediti za okolje, bi morala določiti, da se tehnični pregledi plačujejo glede na izpuste. Torej ne udariti zgolj pri prvi registraciji novega ali rabljenega avtomobila (predlog po novem predvideva tudi obdavčitev motornih koles in koles z motorjem), ampak vsako let z računom spomniti lastnika, da se okolju prijaznejši avtomobil splača.
Kaj pravite, spet bi 'nadrsali' reveži? Žal je tako, da okolje ne loči med revežem in bogatim, zato naj tisti, ki se zdaj vozi s 'podrtim' Yugom (ki, mimogrede, v zrak zmeče več svinjarije kot nova prestižna limuzina ali SUV), raje uporabi avtobus ali se na delo odpravi z vlakom ali s kolesom, če nima za (dandanes) sprejemljiv avto.
S tem in s stimulacijo nakupa novih (varčnejših in ekološko sprejemljivejših) avtomobilov, kot so to naredili v Nemčiji, Franciji, Rusiji in Avstriji, pa bi država naredila več za okolje, več za varnost v cestnem prometu in dolgoročno tudi več za državni proračun.
Žal termina dolgoročno (pa tudi termina pametno) naša politika ne pozna, zato deluje kampanjsko in površno. Zaradi vsega naštetega panika torej ni potrebna, pa naj vaš prašiček uživa še kakšen mesec – dražje kot je (razen če načrtujete nakup motocikla), ne bo – lahko pa bo celo ceneje. Pravzaprav bi, glede na naše izračune, celo moralo biti.
Aljoša Mrak, Dušan Lukič
Foto: Aleš Pavletič, Shutterstock
Ilustracija: Goya
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere