Vse bolj priljubljene celoletne pnevmatike se morajo izkazati tako v zimskih kot letnih voznih razmerah in tudi v dežju skozi vse letne čase.
Zasnova celoletnih pnevmatik je zato za razvojne oddelke gumarskih proizvajalcev velik izziv, hkrati pa so zaradi vse bolj milih zim, ko vsaj v nižinah skoraj ni več snega, vse bolj priljubljene med lastniki avtomobilov, saj se tako izognejo menjavi pred in po koncu zimske sezone ter s tem povezanimi stroški.
Na letošnjem testu konzorcija avtomobilističnih klubov, kjer sodeluje tudi AMZS, so pod drobnogled vzeli 16 pnevmatik dimenzije 225/45 R 17, ki so namenjene avtomobilom nižjega srednjega razreda in kompaktnim ter srednjevelikim cestnim terencem ter križancem.
Četrtina dobrih in četrtina slabih
Po rezultatih letošnjega testa so v oceno zelo priporočljivo uvrščene štiri pnevmatike, hkrati pa so štiri dobile oceno ni priporočljivo. Prav tako štiri pnevmatike so bile ocenjeno priporočljivo, štiri pa priporočljivo z omejitvami. Najbolj očitne so bile razlike pri zaviranju, tako na suhi kot na mokri cesti in na snegu. Prav zaviranje namreč pokaže, kako težko je zasnovati pnevmatiko, ki bi se dobro obnesla tako na vročem asfaltu, ki ima temperaturo 50 stopinj Celzija, kot na zasneženi in zaledeneli cesti pri -15 stopinjah Celzija ter na jesenski mokri cesti z veliko količino vode.
Nekaj pnevmatik je dovolj uravnoteženih, da se obnesejo dobro na vseh površinah in pri vseh temperaturah, niso pa vse takšne. Na suhi cesti so razlike na prvi pogled razmeroma majhne; zavorna pot pri zaviranju od 100 km/h do zaustavitve najslabše pnevmatike na suhem je “le” 7,5 metra daljša od najboljše, a ko avto s Pirellijevimi pnevmatikami že stoji na mestu, avto z Barumovimi pnevmatikami še vedno vozi s hitrostjo 40 km/h.
Na mokrem asfaltu je razlika med najboljšo in najslabšo pnevmatiko pri zaviranju od 80 km/h približno 11,5 m, kar pomeni, da se avto z Arivovimi pnevmatikami še vedno premika z 41 km/h, ko je avto s Continentalovimi pnevmatikami že zaustavljen. Morebitna škoda, ki lahko nastane ob trku z 41 km/h, je lahko zelo velika.
Na zasneženi cesti je zanimivo, da razlike med pnevmatikami - razen najslabše - niso tako velike. Druge najslabše pnevmatike pri tem merilu - Pirellijeve - se od hitrosti 30 km/h na zasneženi cesti zaustavijo manj kot meter dlje kot najboljše pnevmatike - Nexenove -, a najslabše pnevmatike na testu - Petlasove - imajo 2,7 metra daljšo zavorno pot kot druge najslabše in 3,5 metra daljšo kot najboljše na testu. To pomeni, da avto s Petlasovimi pnevmatikami ni svoje hitrosti zmanjšal niti za polovico, ko je avto z Nexenovimi pnevmatikami že zaustavljen.
Vse ne zdržijo enako dolgo
Med okoljskimi lastnostmi pnevmatik je napovedana doba trajanja oziroma pričakovano število prevoženih kilometrov zagotovo med pomembnejšimi merili. Dober oprijem na suhi, mokri in zimski cesti je v veliki meri v nasprotju s pričakovanim številom prevoženih kilometrov, kar je znano ciljno nasprotje pri izdelavi pnevmatik.
Skupne ocene kažejo, da štiri skupno najboljše pnevmatike - goodyear vector 4seasons gen-3, continental allseasoncontact 2, pirelli cinturato all season SF 3 in bridgestone turanza all season 6 -, to ciljno nasprotje v veliki meri uspešno rešujejo in tako pri varnosti kot tudi pri okoljskih lastnostih dosegajo dobre rezultate oziroma delujejo na ustrezno visoki ravni.
Štiri pnevmatike z oceno ni priporočljivo - CST medallion all season ACP1, aplus AS909, arivo carlorful A/S in petlas multi action PT565 (izdelovalci CST, APlus in Arivo prihajajo iz Kitajske, Petlas iz Turčije) - tega ciljnega nasprotja ne rešujejo, čeprav omogočajo veliko število prevoženih kilometrov, a na račun varnosti oziroma oprijema.
Štiri pnevmatike z oceno priporočljivo - michelin crossclimate 2, dunlop all season 2, BFgoodrich advantage all-season in viking fourtech plus - so pri reševanju omenjenega ciljnega konflikta manj uspešne, a nobena od teh nima kakšnih izrazitih slabosti. Te štiri pnevmatike so lahko dobra alternativa najboljšim, če ustrezajo slogu vožnje oziroma vozniškim navadam. Med temi štirimi pnevmatikami nekoliko izstopa Vikingova pnevmatika fourtechplus (Viking je Continentalova znamka cenovno ugodnih pnevmatik), ki kot razmeroma poceni pnevmatika zagotavlja zadovoljive vozne lastnosti ob dobrih okoljskih lastnostih.
Pnevmatike vredestein quatrac pro+, barum quartaris 5, nexen n'blue 4season 2 in superia ecoblue2 4S, ki so bili ocenjene kot pomanjkljive oziroma priporočljive z omejitvami, imajo vsaj pri enem od glavnih varnostnih podmeril (suha cesta, mokra cesta, sneg in led) očitne slabosti, kar je treba upoštevati ob nakupu.