Iščete rabljenega 'terenca'? Najde se nekaj za vsak žep

Obstaja cel kup razlogov, zaradi katerih se vozniki odločamo za nakup avtomobila ali kombija s štirikolesnim pogonom, še posebej pa se zanimanje zanje poveča v času pozne jeseni in zime. Torej takrat, ko meteorologi napovedujejo težave na cesti. Ponudba rabljenih avtomobilov s štirikolesnim pogonom je pestra, a to ne pomeni, da bo čisto vsak našel pravega zase. Solidno ohranjeni in vzdrževani rabljeni 4×4 oziroma štirikolesno gnani avtomobili imajo namreč pomembno skupno lastnost – visoko ceno.

Časi, ko so bili tisti, ki brez štirikolesnega pogona niso mogli živeti, omejeni predvsem na klene terenske in delovne avtomobile, so že davno za nami. V zadnjih dvajsetih letih se je namreč štirikolesno gnana avtomobilska panorama predvsem na račun razreda SUV močno razširila.

Pomembno vlogo pri tem je vsekakor odigral tudi razvoj tehnologij in različnih vrst pogonov, posledično pa so ekonomičnost in stroški vzdrževanja teh avtomobilov postali skorajda enakovredni običajnim. Zato je vprašanje o tem, ali štirikolesni pogon zares potrebujete ali ne, ko se odločate za nakup avtomobila, največkrat šele na drugem ali celo kasnejšem mestu na seznamu želja in pričakovanj.

Kupite rabljenega, vendar ne – zlorabljenega

Načeloma so pravila oziroma nasveti o tem, na kaj velja biti pozoren pri nakupu rabljenega avtomobila s štirikolesnim pogonom, enaki kot za vse ostale običajne avtomobile. Vseeno pa svet štirikolesnega pogona poleg prednosti na področju varnosti in terenskih ter vlečnih zmogljivosti prinaša tudi kakšno težavo, na katero pri običajnih avtomobilih sicer ne bi računali.

Računati je potrebno na to, da marsikateri prejšnji lastnik štirikolesnega pogona ni izbral samo zato, ker ga pač lahko, ampak zato, ker ga nujno potrebuje. Marsikateremu avtomobilu s štirikolesnim pogonom v njegovi življenjski dobi posledično ni prav nič prizanešeno, zato se lahko znaki prekomerne obrabe oziroma težave najavijo bistveno prej, kot bi se sicer. Iz tega razloga velja biti pred nakupom pozoren še zlasti na naslednje:

  • Avtomobil preglejte predvsem od spodaj – vožnja po terenu in brezpotjih na dnu vozila pušča posledice. Čeprav morebitne poškodbe dna vozila, do katerih pride zaradi udarcev ob ovire ali drsanja po zemlji, produ in skalah, na prvi pogled ne delujejo pretirano tragično, lahko zaradi poškodovane protikorozivne zaščite pride do predčasnega in prekomernega rjavenja.
    Pogosta žrtev terenske vožnje so tudi gumijaste manšete volanske letve in polosi. Še posebej pa velja biti pozoren na poškodbe rezervoarja za gorivo, izpušnega sistema in oljnega korita. Na najnižjem delu oljnega korita je običajno bazen z oljno črpalko, morebitne poškodbe tega dela pa lahko kritično vplivajo na kroženje motornega olja in posledično mazanje. Na dolgi rok lahko taka poškodba pomeni tudi uničenje motorja. Tudi poškodovan izpušni sistem lahko povzroči nepravilno odvajanje izpušnih plinov, slabše zmogljivosti in v nekaterih primerih tudi pregrevanje.
  • Bodite pozorni na rjavenje – rja je rak rana marsikaterega terenskega vozila, zato velja biti na to še posebej pozoren. Pozorni lastniki sicer pogosto poskrbijo za to, da avtomobil vsaj enkrat letno zaščitijo z ustreznim protikorozivnim sredstvom, nekateri pa namesto tega uporabijo kar mešanico starih motornih olj in drugih maziv. Vsaka majhna rjava pika sicer še ne predstavlja težav, vseeno pa si dobro oglejte predvsem tista ključna strukturna področja karoserije ali šasije.
    Na rjo bodite še posebej pozorni takrat, ko boste v spodnjem delu motornega zaliva in okrog hladilnikov opazili sledi blata in vode. To pomeni, da je avtomobil brodil po globokih vodah in blatu. Zemlja in blato zadržujeta vlago, ta pa proces rjavenja pospešuje.
  • Na testni vožnji prisluhnite podvozju – dodatne polosi, diferencial, kardan, elektronika in drugi sestavni deli tradicionalnih in modernih štirikolesnih pogonov so tako kot preostanek mehanike nagnjeni k obrabi. Iz tega razloga se v času testne vožnje ne ukvarjajte z radiem, pač pa bodite pozorni na morebitne zvoke izpod vozila. Tuljenje diferenciala, vibracije kardana in rohnenje ležajev, pokanje zglobov in podobni zvoki lahko kmalu postanejo visok strošek. Seveda pa imejte v mislih, da nekateri štirikolesni pogoni sami po sebi ne delujejo povsem brezslišno.
  • Preizkusite delovanje pogonov – še zlasti pri avtomobilih s priključljivim štirikolesnim pogonom in reduktorjem je potrebno preizkusiti oboje.
  • Zunanje poškodbe karoserije – praske in poškodbe na karoseriji, obrobah blatnikov, spodnjih zaščitah odbijačev in drugih vidnih delih boste gotovo opazili. Zoper to sicer ne morete veliko, je pa to pokazatelj dosedanje rabe avtomobila. Argument za nižanje cene.
  • Dodatki in predelave – svet štirikolesno gnanih avtomobilov in terenskih vozil je svojevrsten kult, del tega pa so tudi različne predelave in dodatki. Zvišana podvozja, cevne zaščite, lestve za dostop na streho, vitli in podobna oprema sicer zvišujejo vrednost teh vozil. Vendar pozor, v kolikor predelave in dodatki niso ustrezno navedeni v homologacijskem kartonu, to na tehničnem pregledu ali pred policisti predstavlja težave.

Ponudba na našem trgu rabljenih vozil – zmerno skromna

Kot je v navadi v tej rubriki – kadar je obarvana nekoliko bolj tematsko –, pripravim tudi pregled ponudbe na našem trgu rabljenih vozil. Jasno je, da prav vsega, kar je na voljo slovenskim kupcem, na nekaj straneh ni mogoče zajeti, zato sem se osredotočil na tiste tipe, ki so na cestah in pri trgovcih zastopani do te mere, da je možne vsaj malo izbire. To seveda ne pomeni, da kakšen osamljen ali eksotičen model ni vreden razmisleka, a pri teh je potrebno imeti v mislih tudi dostop do novih in rabljenih rezervnih delov.

4×4 avtomobili do 3.000 EUR

Čeprav je cenovni razpon od 0 do 3.000 EUR razmeroma majhen, pa je znotraj njega moč najti nekaj zanimivih modelov. Zanimivi niso samo zaradi cene, pač pa tudi sami po sebi, predvsem pa zaradi tega, ker se marsikateri izmed njih popravlja in vzdržuje za ceno mopeda. No, če boste v tem trenutku za svoj štirikolesni pogon namenili do 3.000 EUR, na kaj novejšega od letnika 2005 ne smete računati.

AUDI – Ponudba Audijev z oznako Quattro je kljub precej velikemu številu rabljenih razmeroma skromna. Ta je namreč omejena predvsem na modele Audi A6 z motorjem 3.0 V6 TDI. Gre seveda za odličen pogonski sklop, ki pa z vidika vzdrževanja zahteva precej globok žep. Bolj zanimivi so redki A4 z motorjem 1.9 TDI, ljubitelji youngtimerjev pa se lahko za ta denar nadejajo kakšne zelo solidno ohranjene in vzdrževane »stotke« oziroma prve generacije modela A6.

HONDA – Japonec, sploh kadar ima na pokrovu motorja značko Honde, je vedno dobra izbira. Z izjemo korozije, ki rada načenja karoserijo, hladilni sistem in zavore, je to avtomobil, pri katerem lahko na težave praktično pozabite. Tisti, ki si želite bolj klasične avtomobilske karoserije, si oglejte model CR-V; tisti, ki želite nekaj nekoliko bolj izstopajočega, pa boste verjetno zelo zadovoljni z modelom HR-V, ki je s samo tremi vrati v tem razredu svojevrsten posebnež.

SUBARU – Subaruji z začetka tega tisočletja in starejši pregovorno veljajo za neuničljive avtomobile. No, vsaj glede mehanike bi to držalo, toda glede odpornosti na rjavenje je resnica precej drugačna. Kljub temu je strah, da bo kozmetična rjavina načela sicer odlično konstrukcijo karoserije, praviloma odveč.
V tem cenovnem razredu velja pogled ustaviti na modelih Legacy in Forester. Nekateri med njimi so predelani tudi na LPG, zato je cena vožnje primerljiva s sodobnimi varčnimi dizli, vseeno pa se je potrebno prej pozanimati o tem, katera plinska naprava je v kombinaciji z bokserskim motorjem delovala dobro.

SUZUKI – Ko gre za poceni avtomobile s štirikolesnim pogonom, je Suzuki s svojo pestro modelno paleto daleč v ospredju. Ob tem je dobra novica tudi ta, da ti avtomobili slovijo po svojih zmogljivostih na terenu, nezahtevnem vzdrževanju in trajnosti. So pa v notranjosti bolj kot ne precej skromni, vendar komu mar – pri tej ceni. Za nekaj sto Evrov si boste lahko privoščili solidnega Balena, ki je z vseh zornih kotov nizkocenovni favorit razreda. Nikakor pa ne bi smeli pozabiti tudi na druge bolj nišne modele, kot so Vitara, Samurai, Liana in mali Wagon R.

VOLKSWAGEN – Pogosti znanci z naših cest so Passat, Sharan in Golf, jasno vsi z oznako Syncro ali 4motion. Za precej številno ponudbo avtomobilov, ki so kljub letom še vedno na cestah in trgu, se gre zahvaliti tudi razumnim stroškom vzdrževanja in poplavi rabljenih karoserijskih delov. Vseeno pa v okviru tega cenovnega razmerja ne bi smeli računati na vrhunsko ohranjen in vzdrževan primerek, pač pa prej na takega, ki bo še nekaj let služil, potem pa boste nanj enostavno pozabili.

NE SPREGLEJTE – Med tistimi, ki so sicer zelo redki, so pa vsekakor vredni razmisleka, je še nekaj osamljencev, ki jih gotovo poznate, vendar na njih skorajda ne bi pomislili. V skupini teh se najdejo Opel Frontera, Lada Niva, Fiat Sedici, Nissan X Trail, Renault Kangoo, Kia Sorento ...

4×4 avtomobili od 3.000 do 8.000 EUR

V tem cenovnem razponu je ponudba nekajkrat večja in mnogo bolj pestra, predvsem pa lahko računate tudi na avtomobile, ki še nekaj časa ne bodo pridobili certifikata starodobnika. V tem cenovnem razponu so na voljo tako skromni avtomobili iz nižjega razreda kot tudi predstavniki prestižnega avtomobilskega razvrata. No, vsaj pri slednjih morate računati na to, da privlačna cena pogosto pomeni tudi težave.

AUDI – Ponudba modelov A4, A6 in A8 je dovolj bogata, da boste tudi sami našli ustreznega zase. Ker so cene teh avtomobilov vendarle tako visoke, da na odšteti denar ne gre kar tako pozabiti, bi vam tudi zavoljo kasnejše prodaje svetoval, da izbirate predvsem med modeli z dizelskim štirivaljnikom. Sprijazniti se boste morali tudi z letnikom, saj kaj dosti novejšega kot 2008 za ta denar ne boste dobili.

BMW – Serija 3, 5, X3 in X5; vsega je na trgu dovolj, letnik proizvodnje pa se bo ustalil nekje med letoma 2008 in 2010. Najbolj privlačni so seveda modeli z oznako 20, torej štirivaljnim dizelskim motorjem, ki ponuja odličen kompromis med ekonomičnostjo in zmogljivostmi. Pri teh motorjih obvezno preverite stanje pogonske verige, saj je menjava na dnevnem servisnem redu, cena pa glede na vrednost avtomobila astronomsko visoka.
Prva generacija modela X5 je sicer privlačen, vendar z današnjega pogleda na avtomobile že nekoliko preveč zastarel avtomobil. Težava BMW-jev je tudi ta, da po tem, ko se enkrat postarajo, dolgo niso zanimivi. Dokler niso zares stari.

FIATPanda, najbolj prikupen in hkrati na terenu tudi zelo zmogljiv avtomobil je za ta denar na voljo v dveh generacijah. Tistih prvih iz 80-ih let skorajda ni več, modelov druge generacije pa je v izobilju. Za ta avtomobil velja vse tisto, kar velja tudi za preostale Fiate – z njim boste gotovo zadovoljni. Seveda v okviru razumnih pričakovanj glede na ceno. Pozorni bodite samo na poškodbe, ker drugih težav ta avtomobil nima.

JEEP – Znamka, ki je vsekakor zaznamovala svet štirikolesnega pogona. Bogata ponudba modelov iz različnih velikostnih in zmogljivostnih razredov bi morala zadostovati vsaki potrebi. Izstopa model Grand Cherokee, še posebej novejši modeli s trilitrskim turbodizelskim motorjem. Skupaj z večjim delom preostale pogonske tehnike ta prihaja iz Mercedesa, kar je na nek način zagotovilo za relativno mirno življenje.

NISSAN – Japonska znamka je vselej imela precej bogato ponudbo avtomobilov s štirikolesnim pogonom, v tem cenovnem razredu pa dominira z modelom Qashqai. S tem avtomobilom tisti, ki potrebujete predvsem oprijem na strmih, vendar dobrih cestah, ne boste zgrešili. Za vse, ki potrebujete avtomobil tudi za občasno vleko in teren, pa bi moral biti pravi model Pathfinder.

TOYOTA – Če bi v tem cenovnem razredu spregledali Toyoto, bi bila to velika krivica. Priljubljeni model RAV4 se je z nekaj redkimi izjemami izkazal kot zelo hvaležen in tudi trdoživ avtomobil. Ob tem je dovolj velik tudi za družinsko uporabo in se le redko ustraši terena pred sabo. V ponudbi prevladujejo dizelski motorji, ki so tudi sicer dobra izbira. Bencinarji so namreč znani po hudi žeji.

VOLKSWAGEN – Nemški znamki se v tem cenovnem razredu pridružujejo modeli T4 in T5 ter seveda tudi prva generacija Touarega. Prav slednji je najverjetneje tisti, ki se je med sebi podobnimi v preteklih 15 letih izkazal za najbolj trdoživega in tudi delovno zmogljivega predstavnika razreda. Seveda ne gre brez dragih okvar in visoke porabe, a če potrebujete avtomobil za delovno tlako, potem boste težko našli boljšega.

VOLVO – Prva generacija modela XC90 prinaša za cesto povsem soliden štirikolesni pogon, za kakšne resne vleke težkih prikolic in kaj podobnega pa pretežno petvaljnim dizelskim motorjem manjka moči. Kljub temu je avto nadvse primeren za družine, z lahkim dostopom do prtljažnika in ravno pravšnjimi dimenzijami pa ga zelo rade vozijo tudi dame. Navdušenci nad sodobnimi infotainment sistemi v njem ne bodo našli svoje sreče, zadovoljni pa bodo avdiofili.

NE SPREGLEJTE – V tem cenovnem razponu nikakor ne bi smeli spregledati Subaruja in Suzukija, katerih ponudba je podobna kot v razponu do 3.000 EUR, le da gre za novejše modele in tudi novejše tipe Impreze. Med osamljenci, ki so prav tako na seznamu zanimivih avtomobilov, se znajdejo še VW Phaeton, Mazda CX-7, Hyundai Santa Fe, Land Rover Freelander, Mitsubishi Pajero/Sport

4×4 avtomobili od 8.000 do 15.000 EUR

Od rabljenega avtomobila iz tega cenovnega razpona je prostora za kompromise manj. Namreč, tu so že v igri krediti, lizingi, kasko zavarovanja in podobni stroški, ki kritično zmanjšujejo veselje do plačevanja popravil in vzdrževanja avtomobila. Po drugi strani pa lahko kupec za ta denar odpelje avtomobil novejšega letnika in z relativno malo prevoženimi kilometri. Pestra izbira za marsikoga predstavlja tudi večjo dilemo o tem, katerega izbrati.

AUDI – Za ta denar se lahko spogledujete s povsem solidnimi, predvsem pa popularnimi SUV-ji, kot so Q3, Q5 in Q7, pri čemer pa je najbolj zaželen in iskan model Q5, ki predstavlja neposredno konkurenco bavarskemu X3, Volvu XC 60 prve generacije in Mercedesu GLK. Če trendi in visoko sedenje niso na vrhu seznama vaših prioritet, pa si lahko iskanje olajšate in izberete model A4 ali A6 v kateri koli karoserijski izvedbi. Ponudba slednjih je namreč precejšnja, zato ne bo težko najti pravega.

BMW – Če se vam približno 10 let star avtomobil ne zdi prestar, potem se boste lahko tudi pri BMW-ju ozrli za SUV-ji, torej za modeli X1, X3 in X5. Na domačem in tudi na vseh za nas zanimivih tujih tržiščih prevladujejo modeli z dizelskim motorjem. Pri manjših X1 in X3 ne boste zgrešili s kombinacijo dvolitrskega štirivaljnega turbodizla in avtomatskega osemstopenjskega menjalnika.
Še posebej zanimiv je model X5 – v tem cenovnem razponu govorimo o drugi generaciji, ki je v prvih petih letih po nakupu izgubil približno dve tretjini svoje cene. Vseeno pa se morate zavedati, da prestižen življenjski slog z bavarskimi avtomobili ni ravno poceni.

FIAT – Poleg skoraj nove in zelo malo rabljene Pande in modela Sedici boste pri Fiatu našli tudi velikega Freemonta. Gre za kloniranega Dodge Journey-a, vendar ga namesto Volkswagnovega poganja odličen Fiatov motor. Fiatova prednost v primerjavi z Dodgeom je predvsem v pogonskem sklopu, ki ima ustreznejša prestavna razmerja in je posledično v vožnji bistveno bolj dinamičen. Med adute tega avtomobila lahko štejem tudi prostornost, možnost sedmih sedežev in seveda tudi privlačno zunanjo podobo.

MERCEDES – Končno smo nabrali dovolj denarja, da lahko govorimo tudi o omembe vredni ponudbi Mercedesov. V tem cenovnem razponu se lahko odločate med praktično vsemi modeli iz njihove flote, pri čemer pa morate vedeti, da lahko razredi S, ML in GL za tak denar predstavljajo precej tvegano odločitev. Veliko bolj brezskrbno se lahko ozrete po tistih bolj »ljudskih« Mercedesih, na primer razredu C, E in GLK, ki niso nujno opremljeni z zračnim vzmetenjem in jim nasploh lahko pripišemo tisto tradicionalno pregovorno kakovost.

ŠKODA – Čeprav bi tudi med cenejšimi avtomobili našli Škode s štirikolesnim pogonom, se zdi, da je njihovo pravo mesto v tem cenovnem razredu. Štirikolesno gnane Škode starejših letnikov so razmeroma redke, v zadnjem desetletju pa so kupci Škod postali manj skromni in rade volje doplačajo za štirikolesni pogon. Zastavonoša Superb je sicer redek, vendar z vseh zornih kotov zelo zanimiv, predvsem pa velik avtomobil. Zanimiv in nekoliko drugačen od drugih je Yeti, najbolj priljubljena in zastopana Octavia pa je, tako kot Golf pri Volkswagnu, postala Škodina podznamka.

VOLKSWAGEN – Jasno je, da je v tem cenovnem razredu mogoče najti praktično vse Volkswagnove modele, je pa med njimi eden, ki je še posebno cenjen in iskan med kupci rabljenih avtomobilov. Govorim seveda o Tiguanu, ki je s svojo privlačno pojavo, Golfovo vsestranskostjo in najboljšo hišno tehniko ter mehaniko najverjetneje 'price performance' avtomobil tega cenovnega razreda. Za tiste, ki želite še več, je na voljo tudi druga generacija Touarega, ki je v primerjavi s prvo bistveno bolj šik, hkrati pa tudi občutno bolj ekonomična pri porabi goriva.

NE SPREGLEJTE – Če so vam všeč avtomobili s poltovornjaško karoserijo in zasnovo, imate možnost izbirati med modeli, kot so Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux in tudi kakšen bolj eksotičen in predimenzioniran Dodge Ram. Če ste absolutno skregani z dizli in se ne obremenjujete s porabo bencina, boste gotovo zadovoljni s Porsche Cayennom. Se vam vsi našteti ne zdijo dovolj zanimivi? Kaj pravite na skoraj popolnoma novo Lado Nivo ali Dacio Duster?

4×4 starodobniki in športni avtomobili

Tisti, ki se ozirate za avtomobili, omenjenimi v zgornjem podnaslovu, imate verjetno v mislih tudi to, da je avtomobil lahko naložba. Cene nekaterih, ki jih bom v nadaljevanju omenil, lahko segajo v nebo, a kakor kaže, bodo te v prihodnje rasle hitreje kot marsikatera delnica. Tak avtomobil mora nujno predstavljati vrhunec ponudbe tega modela, še dodatno pa k visoki ceni pripomore kakšna osvojena dirkaška lovorika.

Avtomobili, kot so Lancia Delta HF, Subaru Impreza WRX, Subaru Legacy Turbo, Mistubishi Lancer EVO, Mitsubishi 3000 GT, Nissan Skyline ali Golf Rally, so gotovo dobra naložba, njihova slabost je edino v tem, da jih je verjetno bolje ohranjati kot voziti.

Če se želite voziti tudi v snegu in po blatu ter hkrati ohranjati vrednost svojega avtomobila, potem bodo najboljša izbira Mercedes G, Puch G in Jeep Wrangler. Zanimivi »starčki« s štirikolesnim pogonom so tudi Mercedes E 4.Matic (W124), BMW 525 iX (E34), Audi V8, VW Golf Synchro/Country, Fiat Panda in podobni.