Kje je bolje: v avtopralnici ali doma? Takšni so rezultati preizkusov

Mnogi so še vedno v dvomih: ali izbrati ročno pranje, avtomobil zapeljati v avtomatsko pralnico, ali pa ga morda oprati kar na domačem dvorišču. Predvsem je pomembno, da avtomobilsko pločevino zavzeto peremo poleti, ko je na njej veliko z letnim časom povezane umazanije.  

29. 8. 2022

Pri mnogih lastnikih predvsem dražjih avtomobilov še kar prevladuje urbani mit, da krtače v avtomatskih pralnicah povzročajo praske in druge poškodbe, zato naj pranje tam ne bi bilo priporočljivo. In če je morda to še veljalo v starejših avtopralnicah, kjer so čistilne krtače menjavali šele takrat, ko so bile že povsem izrabljene, je pri sodobnih avtopralnicah, kjer večinoma uporabljajo tekstilne krtače, bojazen pred praskami v glavnem odveč.

Preizkusi, ki so jih strokovnjaki opravili v avtopralnicah in rezultate pranja analizirali pod elektronskim mikroskopom, so namreč pokazali, da strojno pranje zaradi sodobne tehnologije pranja s krtačami in tekstilom ni več problematično.  In obratno - da ročno pranje ni vedno tako nežno do avtomobilskega laka, kot se pogosto misli.

Kakovostne krtače ne povzročajo škode

Znanstveniki Tehniške univerze v Münchnu so že pred leti raziskali, kako učinkujeta ročno in strojno pranje na lak avtomobila. Rezultati so pokazali, da pogosto ročno pranje zaradi nepopolno odstranjene umazanije, predvsem drobnih zrn peska, povzroča praske na laku in to takšne, da lahko predstavljajo dober temelj za rjavenje. To še zlasti velja, če je avtomobil zelo umazan in pri pranju ni dovolj vode in čistilnih pripomočkov, ki bi sprali vso umazanijo. Povsem drugače pa je pri pranju v avtomatskih pralnicah, kjer velike količine vode na krtačah s posebnim profilom odstranijo umazanijo z laka skoraj brez sledi.

Zaradi stalnega tlaka  vode se lak ne poškoduje, temveč se umazanija počasi enakomerno odstranjuje. Seveda je veliko odvisno od tega, kako v avtopralnicah skrbijo za kakovost krtač, kakšna pralna sredstva uporabljajo in koliko programov pranja je na voljo. Z učinkovitim predpranjem z visokotlačnim čistilcem voda prodre tudi v predele, kamor čistilne krtače ne sežejo.

Kadar avtomobila dolgo ni bil v pralnici, ni odveč, izbrati program, ki dodatno očisti kolesa in podvozje. Prav tako je smiselno izbrati še program za vroče voskanje, saj bo tako avtomobilski lak s slojem voska deležen dodatne zaščite pred  udarci kamenčkov in druge nesnage, ter pred agresivnimi snovmi v zraku.  Iz avtopralnice naj bi avtomobil prišel skoraj posušen, na koncu namreč močni ventilatorji s površin spihajo vodo, tako, da ostane le še kakšna kapljica, ki se zlahka odstrani z mehko krpo.

Več možnosti poškodb pri ročnem pranju

Pri ročnem pranju avtomobila se skoraj praviloma uporablja premalo vode in čistilnih sredstev. Poleg tega v čistilni gobi tudi po temeljitem izpiranju ostane precej ostrih drobcev peska, ki imajo na avtomobilski lak podoben učinek kot brusilni papir. Že z enim nekakovostnim ročnim pranjem v domači režiji lahko uničite desetino površinske zaščite laka.

Dodatna škoda nastane, če za pranje uporabljate agresivna čistilna sredstva, ki niso namenjena čiščenju avtomobilske pločevine. Pogosta napaka je uporaba sredstev, ki so namenjena pomivanju posode. Slednja namreč vsebujejo preveč sestavin za raztapljanje maščobe, ki lahko poškodujejo zaščitni sloj avtomobilskega laka.

Če pa se že odločite za pranje na domačem dvorišču pa je smiselno, da avtomobil  perete od strehe navzdol, saj tako s pločevine steče vsa umazanija. Ne pozabite sprati spodnjega dela oziroma podvozja, kar je pomembno predvsem pozimi, ko se tam nabere sol. Kadar se avtomobil pere z visokotlačnim čistilcem, se z vodnim curkom ne približamo pločevini na več kot 15 centimetrov, dodatna pazljivost je potrebna pri plastičnih in gumijastih delih.

In seveda – če boste avtomobil vendarle prali doma, bodite pozorni tudi na morebitne prepovedi v času splošnega pomanjkanja vode.  Nenazadnje se z ročnim domačim pranjem porabi kar okoli 40 odstotkov več vode, kot jo za pranje rabijo v samodejni avtopralnici, kjer večino vode tudi reciklirajo in na ta način ohranjajo okolje.

Pranje tudi brez vode

Pred časom se je tudi pri nas pojavilo tako imenovano ekološko pranje, pri katerem se ne uporablja voda. Pri ekološkem brezvodnem pranju avtomobilov vodo nadomeščajo čistilna sredstva, ki so neškodljiva za okolje in na pločevini ne puščajo umazanije in nevarnih kemikalij. Čistila ob nanosu  na površino »dvignejo« umazanijo in ustvarijo zaščito med površino vozila in umazanijo.

Ko čistilna sredstva opravijo svoje, se umazanija obriše s krpo iz mikrovlaken, ki zagotovi tudi lesk po končanem pranju. Z ekološkim pranjem se ukvarjajo predvsem  tako imenovane mobilne pralnice, ki avtomobil operejo tudi na domu ali na parkirišču. Seveda pa je njihova storitev nekoliko dražja kot ročno ali avtomatsko pranje v avtopralnicah.

Škodljivi insekti, iztrebki in drevesna smola

Tudi pri sredstvih za odstranjevanje insektov, ki se ujamejo predvsem na sprednji del avtomobila, praviloma velja, da cena odraža kakovost. Pri nakupu je treba biti pozoren, ali je čistilo skoncentrirano ali že zmešano z vodo. A tudi najboljša čistila niso vsemogočna. Pri avtomobilih, ki dlje časa niso bili oprani, se lahko mušice dobesedno zažrejo v lak.

Mušice za avtomobilski lak načeloma niso škodljive, nasprotno pa velja za ptičje iztrebke. Ti namreč vsebujejo posebno kislino, ki lahko trajno poškoduje lak, ta proces pa še dodatno pospešijo višje temperature in izpostavljenost neposrednim sončni žarkom. Zato je treba ptičje iztrebke odstraniti odstranite čim prej, saj lahko sčasoma povzročijo takšne poškodbe laka, da jih niti s poliranjem ni več mogoče popraviti.

Trajne poškodbe lahko povzroči tudi smola, zato je treba tudi to čim prej odstraniti. Strokovnjaki pri tem prav tako odsvetujejo uporabo bencina in priporočajo uporabo posebnih temu namenjenih čistil. Z uporabo namenskih čistilnih sredstev je moč lažje doseči želen rezultat, hkrati pa so prijazna do laka. V sili lahko smolnate madeže očistite tudi z oljčnim oljem, če seveda niso prestari.