Ne glede na številne ukrepe proizvajalcev in črpalkarjev - še vedno se vam lahko zgodi, da boste izbrali napačno ročko pri dolivanju goriva! Posledice so lahko obvladljive - ali pa katastrofalne!
Ne glede na pazljivost, doslednost, zbranost ali znanje se je marsikomu že zgodilo, da je v rezervoar avtomobila natočil napačno gorivo. Pri tem ne gre za izkušnje, znanje ali kaj drugega, temveč zgolj za trenutek. Trenutek nepazljivosti, za trenutek umaknjen pogled, nezbranost zaradi neprijetnega telefonskega klica. Zgodilo se je tudi nam, da smo v Ducati natočili dizelsko gorivo. Se pač zgodi.
Da se to dogaja pogosteje, kot si mislite, vam lahko povedo na tako rekoč vsaki bencinski črpalki. Ujeli smo informacijo, da med počitniškimi migracijami na bencinskih črpalkah, predvsem tistih v neposredni bližini mejnih prehodov (res je, Slovenci bencin še vedno najraje kupujemo doma), naštejejo tri do štiri takšne primere na dan.
Stroški se lahko hitro povzpnejo na kakšnih 400 in več evrov
Tako je človeška nezbranost, raztresenost, nevednost ali pa samo neumnost prava zlata jama za tiste, ki v takih primerih ponujajo 'strokovno' pomoč.
Če imate smolo in se to zgodi na praznični ali nedeljski dan, če nimate sklenjenega ustreznega asistenčnega zavarovanja, potem računajte na to, da boste zaradi enega samega trenutka zapravili kar nekaj denarja. Tako vas bo vleka vozila, če boste obtičali na avtocesti, stala okrog 120 evrov. Prištejte še vsaj 80 evrov za napačno gorivo, ki ga bo treba izčrpati iz rezervoarja, vsaj 80 evrov za novo zalogo pravega goriva ter dobrih 100 evrov za 'strokovno' izčrpavanje in ekološko uničenje mešanice goriva. Skupaj torej okrog 380 evrov - če boste imeli srečo.
Bencin v dizla brez težav, nasprotno nekoliko težje.
Obstaja precej večja možnost, da boste natočili bencin v rezervoar avtomobila z dizelskim motorjem kot nasprotno. Ročka za točenje dizelskega goriva ima namreč debelejšo cev, ki je za grlo nalivne odprtine pri bencinarjih novejših letnikov preprosto preširoka. Ni sicer nujno, a strah pred tem, da boste zaradi te napake uničili motor, je najverjetneje odveč. Če je v predelu pod vašo pričesko vsaj nekaj zdravega uma, boste motor, potem ko bo začel pokašljevati, zaustavili, sicer pa ta tako ali tako ne bo kazal pretirane volje do delovanja.
Čeprav sodobni sistemi za vbrizg goriva in sesanje zraka veljajo za občutljive sklope avtomobila, resna škoda na motorju v takih primerih nastane le redko. Za odpravo težav, ki jih prinese napačno gorivo, večinoma zadostuje že izpiranje sistema za dovod goriva do valjev motorja, vsak sistem pa ima seveda svoje lastnosti. Večina voznikov si v takih primerih ne more in ne zna pomagati sama, zato svetujemo sklenitev asistenčnega zavarovanja za tovrstne primere.
Zgodilo se je. Kaj pa zdaj? Trije scenariji.
Le nekaj litrov …
Če boste imeli nekaj sreče v nesreči in boste po nekaj iztočenih litrih goriva sami ugotovili svojo zmoto, le brez panike. Svoj 'greh' preprosto zalijte z obilno porcijo pravega goriva (do vrha, seveda). Tako boste v največji meri poskrbeli za razredčenje. Postopek ponavljajte na vsakih nekaj 10 kilometrov, stvari pa se bodo potem kmalu uredile same od sebe. Morda se bo prižgala kakšna kontrolna lučka za delovanje motorja, morda bo motor tu in tam malce zakašljal, to pa bo verjetno tudi vse.
Poln rezervoar, vendar brez zagona motorja …
Z nekaj več smole boste rezervoar avtomobila do vrha napolnili z napačnim gorivom. Če to ugotovite, preden zaženete motor in prevozite nekaj kilometrov, bo dovolj, če iz rezervoarja izčrpate gorivo in ga ponovno napolnite s pravim. Sliši se preprosto, vendar se vam mora v praksi za to početje pravilno ujemati kar precej stvari. Najprej potrebujete primerno posodo, v katero boste iztočili gorivo iz rezervoarja. In ker dvomim, da s seboj vozite za približno en rezervoar praznih in ustreznih posod za gorivo, bo klic v asistenčni center hitro na seznamu vaših naslednjih opravil.
Poln rezervoar, avtomobil je obtičal na cesti …
Tretji, najmanj prijeten scenarij pa se zgodi, ko svojo zmoto pri točenju goriva ugotovite šele, ko motor - utihne. V tem primeru je asistenčno zavarovanje nadvse dobrodošlo, saj bo avto treba odvleči do delavnice ali nazaj na bencinsko črpalko. Pri nas so tarife za takšno storitev žepu relativno prijazne, na nemški ali italijanski avtocesti pa vam avtovlekar samo za dober dan zaračuna vsaj 200 evrov.
Za rešitev zagate po tem, ko avto obstane, načelno zadostuje izvedba enakega postopka kot pri prejšnjem scenariju, le da je treba očistiti oziroma zamenjati tudi filter goriva. Tudi po tem se bo še nekaj deset kilometrov dogajalo občasno pokašljevanje in vklapljanje opozorilnih lučk, a sčasoma bo vaš avto na to neprijetno izkušnjo pozabil.
Kakorkoli že, ko zaznate in ugotovite, da so težave z delovanjem motorja posledica napačnega goriva, nikar ne silite motorja, da bo zdržal še nekaj prevoženih kilometrov. Ker ne bo. Dizelski motor ne gre na bencin, bencinar pa ne gre na dizelsko gorivo. Sploh pri dizlih je pomembno, da je gorivo pravo, saj mastno dizelsko gorivo opravlja tudi funkcijo mazanja črpalk in šob vbrizga goriva. Vaša prevelika vnema bo prej ali slej naredila resno škodo na vašem motorju.
Kaj storiti z izčrpanim gorivom?
V duhu ekološkega puritanstva in v skrbi za prihodnost našega lepega planeta bi se morale izčrpane mešanice bencinskega in dizelskega goriva uničiti v skladu z ekološkimi standardi in postopki. V teoriji gre verjetno za zahteven postopek, ki pa se v praksi večinoma izvaja tako, da se večji del tega goriva nameni ogrevanju domov. Če je mešanica ustrezna, se tovrstni derivati v manjših količinah dodajajo v rezervoarje starih tovornjakov, traktorjev in druge podobne mehanizacije.
Je mogoče točenje napačnega goriva preprečiti?
Teoretično bi bilo to mogoče izvesti z uvedbo posebnih standardov pri oblikah nalivnih odprtin za gorivo. Verjetno je kup razlogov, da to še ni urejeno in najbrž nikoli ne bo. V resničnem življenju tudi ne moremo pričakovati, da bo vsak voznik vso pozornost namenil izbiri prave ročke na bencinski črpalki. Zato vsem, ki menite, da bi se vam to lahko zgodilo, priporočamo, da sami razvijete sistem, ki vas bo opomnil na izbiro pravega goriva.
Morda bi pomagala nalepka na vratcih rezervoarja, v zeleno obarvan pokrov goriva, na vrvico pokrovčka za gorivo navezana bela vezalka ali kakšen podoben opomnik, ki bo v tistem kratkem, a kritičnem trenutku zbistril vaše misli. Obstajajo tudi posebni pokrovčki oziroma nastavki, ki jih namestite na nalivno odprtino rezervoarja, pa tudi nekateri proizvajalci avtomobilov v avtomobile že serijsko vgrajujejo sistem, ki preprečuje točenje napačnega goriva.
Preventiva je boljša
Da točenje napačnega goriva ni redek pojav, se zavedajo tudi nekateri proizvajalci vozil in dodatne opreme. Med prvimi je na primer Ford, ki s sistemom EasyFuel (imajo ga vsi njihovi avtomobili) preprečuje to neprijetnost. Cev za točenje dizelskega goriva tako ali tako ne gre v manjšo odprtino, ki jo imajo bencinski avtomobili, nasprotno pa seveda ne drži. Pri Fordu so zato razvili sistem, ki povsem mehansko zazna, da poskušamo v večjo odprtino za dizelsko gorivo poriniti manjšo cev za bencin, in ne spusti zaklopke, ki jo zapira.
Na voljo je tudi nekaj sistemov za naknadno vgradnjo, na primer Solo Diesel ali Fueling Angel, ki so namenjeni zaščiti dizelskih avtomobilov pred točenjem bencina. Če ste pozabljivi, je teh 40 do 50 evrov lahko dobra naložba.
Preberite še