Rabljeni avtomobil: Seat Leon

Seat Leon je v svet zapeljal v času, ko je šlo španski tovarni, sicer delu koncerna Volkswagen, zelo dobro, s tem modelom pa so prvič zares vstopili v razred Golfa, kjer prej niso imeli svojega predstavnika.

Leon je pravzaprav za zadek skrajšani Toledo, ki si osnovno platformo deli z drugimi takrat aktualnimi modeli koncerna – VW Golfom, Boro, Beetlom, Škodo Octavio in Audijem A3/TT. Zato je povsem razumljivo, da si z njimi deli številne koncernske lastnosti, je pa, gledano z današnje časovne oddaljenosti od takratnih oblikovalskih trendov (z izjemo Beetla), njegova oblika obveljala za najbolj brezčasno.

Čeprav je Leon na splošno veljal za izbiro tistih, ki so želeli Golfa, a zanj niso bili pripravljeni plačati, je z določenih vidikov svojega vzornika prekašal. Bolj športne oblikovne poteze, nekoliko trše podvozje in široka motorna ponudba so privabili predvsem mlajše kupce. In najverjetneje si je prav zato Leon prislužil titulo avta leta 2001 na Portugalskem, v letu 2007 pa so ga, čeprav ga že dve leti niso več izdelovali, bralci poljske avto revije izbrali za avtomobil, s katerim so bili lastniki najbolj zadovoljni.

Pri nas so najbolj razširjeni modeli z 1,4- in 1,6-litrskim bencinskim motorjem ter seveda tudi dizelske različice SDI (50 kW) in TDI (66 do 110 kW), redki so modeli Cupra z 1,8-litrskim turbomotorjem. Le malokdo ve, da so bili na nekaterih tujih trgih na voljo tudi modeli z motorjem 2.8 VR6, na zahtevnem švicarskem trgu pa tudi uradna ABT-ova 4WD-izvedba s prisilno polnjenim motorjem VR6, ki je razvil 280 'konjev' in 323 Nm navora. Podobno moč iz sicer štiri- oziroma petvaljnih motorjev imajo danes najzmogljivejše različice Meganov, Focusov in Aster.

Športni in mladostni temperament je Leonu poleg priljubljenosti pri mlajših voznikih povzročal tudi nekoliko bolj potencirano nagnjenost k temu, da so ga doletele številne težave, ki so bile pri drugih znamkah tega koncerna sicer manj izrazite. Bencinski motorji so imeli pogosto težave z napenjalniki zobatega jermena, zaradi česar je bila potrebna draga predčasna menjava, res pa je, da po prvi menjavi teh težav načelno ni bilo več. Zato je pri nakupu morda celo bolje izbrati takega z nekaj več kilometri, kjer je ta težava odpravljena. Prav tako so se pri bencinskih modelih pojavljale pogoste okvare vžigalnih tuljav, katerih menjava pa je k sreči preprosta in ne pomeni večjih finančnih izdatkov. Pri dizelskih motorjih so se pojavljale težave s polnilnikom (zamašitve s sajami ali popolna odpoved), lastniki pa so pogosto poročali tudi o težavah s katalizatorjem.

Pri nekaterih šibkejših modelih, tako bencinarjih kot dizlih, so se pojavljale težave s pokanjem ohišja menjalnika, pri modelih z večjo močjo pa so v menjalnikih pogosto odpovedali sinhroni, planetniki in zobniki, kar lahko pripišemo tudi kombinaciji velike moči in grobemu ravnanju (spet mladi vozniki). Težave, povezane z vztrajniki, polosovinami, vzmetenjem in drugo mehaniko se začnejo pojavljati šele po tem, ko števec prevoženih kilometrov krepko preseže številko 200.000.

Notranjost Leona je bolj kot ne variacija na temo prve generacije Audija A3, zato posebnih pomanjkljivosti tukaj ni pričakovati. Stikala, merilniki, osvetlitev in splošen videz notranjosti, vključno s sedeži, uspešno kljubujejo času in obrabi, nekoliko manj to velja za volanski obroč in prestavno ročico. Še najopaznejše je pogosto luščenje gumi-plastične prevleke na sredinski konzoli ter vratnih tapetah, kar je značilna koncernska pomanjkljivost iz tistega obdobja, navaditi pa se je treba tudi na čričke v vratih in pod armaturno ploščo.

Leon je avtomobil, na katerega karoseriji boste redko našli sledove korozije, če že, potem pokukajte v okolico pragov pri sprednjih vratih ter pod obrobe zadnjih blatnikov. Zlasti modeli prvih modelnih letnikov se pogosto srečujejo z zamakanjem v kabino. Voda v Leona vdre pod in nad vetrobranskim steklom, v prtljažnik in tudi v zadnje luči. Težavo je mogoče imeti z nekaj redne nege (čiščenjem odtočnih kanalov) temeljito pod nadzorom. Lastniki pa žal nimajo nobenega na vpliva na pogoste okvare dvižnih mehanizmov stekel, kjer odpovejo plastična zobata kolesca. Popravilo z originalnim nadomestnim delom je drago, k sreči pa obstajajo cenovno zelo sprejemljivi in kakovostni neoriginalni nadomestki.

Z vidika rednega vzdrževanja in pogostosti okvar Seat Leon velja za smiselno in cenovno ugodno izbiro. Na našem trgu rabljenih vozil je ponudba precej skromna, po pregledu ponudbe pa kupec hočeš nočeš dobi občutek, da lastniki Leonov v njihovo vzdrževanje in nego niso pripravljeni vložiti več kot zgolj najnujnejše. Podatki policije pravijo, da je v zadnjih 11 letih z dvorišč izginilo le 15 Leonov prve generacije, kar načelno pomeni, da vaš Seat skoraj zagotovo ne bo donator rezervnih delov, prodajalci rabljenih vozil pa pravijo, da je povpraševanje po teh španskih 'Golfih' precejšnje, kar pomeni, da se ga boste lahko za razumno ceno tudi zlahka znebili.

Leon prve generacije je vsekakor avtomobil z dovolj udobja in prostora, solidnimi voznimi lastnostmi in tudi videzom, ki bi se ga razveselil marsikateri najstnik. Z vidika nakupa, zavarovanja, porabe goriva in vzdrževanja pa je dovolj smotrna izbira, da resnih argumentov proti ne bi smeli imeti niti starši.

Besedilo: Matjaž Tomažič, foto: tovarna/arhiv AM

Primerjava cen originalnih in neoriginalnih rezervnih delov:

Seat Leon 1.9 TDI 81 kW (110 KM), letnik 2001

Vrsta nadomestnega dela, originalni deli / neoriginalni deli

Zobati jermen (grt) 197,73 € / 186,66 €

Vodna črpalka  71,10 € / 61,00 €

Blažilniki spredaj 246,00 €/  139,08 €

Sklopka (grt) 229,09 € / 160,00 €

Prednje zavorne obloge 47,52 € / 39,04 €

Žaromet prednji 241,99 / € 91,50 €

Oljni filter 11,99 € / 7,32 €

Zračni filter 27,08 € / 14,64 €

Filter goriva 48,02 € / 28,67 €

Filter klime 17,41 € / 7,56 €

cena servisne ure 38,50 € / 24,40 €

cene so informativne in vključujejo DDV (22 %)

Seznam pogostih okvar in napak:

Seat Leon 1999–2005

vrsta okvare / modeli, kjer se okvara pogosto pojavi

okvare turbopolnilnikov / modeli z dizelskim motorjem TDI

težave z menjalniki / 1.4 16V, 1.6 16V, 1.9 SDI

okvara katalizatorjev / 1.9 TDI 81 kW

napenjalnik zobatega jermena / 1.4 16V in 1.6 16V

vdiranje vode v kabino / vsi modeli prvih letnikov

odpoved vžigalnih tuljav / bencinski motorji

okvare mehanizmov dviga stekel / vsi modeli

Priporočamo:

bencinski motor - 1.8 20V Turbo  + zmogljivosti, zanesljivost

dizelski motor - 1.9 TDI (vse izvedenke) + varčnost, trajnost, zmogljivosti

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere