Avtomobilske snežne verige nam utegnejo v primeru snega na cesti občutno olajšati vožnjo in jo narediti varnejšo. Pri tem pa se je dobro držati nekaterih nasvetov, da bodo verige (in avto) ostale brezhibne tudi po prvi uporabi.
Zadnje zime, z izjemo enega ali dveh dogodkov na sezono, s snegom niso ravno bogate. Letos nas je "presenetil" sicer takoj po novem letu, a po dobrem tednu je bilo veselja konec. V vsakem primeru pa še vedno obstaja možnost, da vas "zamede" tudi v marcu ali celo aprilu. Posebej še, če se odpravljate na pot preko gorskih prelazov.
In ko enkrat na snegu zmanjka oprijema, kar se lahko zgodi tudi ob uporabi dobrih zimskih gum, pridejo v poštev le še stare, dobre snežne verige ali pa njihov priljubljen nadomestek – tako imenovane nogavice oziroma 'štumfi'. Ampak saj vemo, kako je: četudi so verige v prtljažniku, upamo, da jih ne bo potrebno uporabiti. Nepoznavanje verig in njihove uporabe lahko pripelje ne le do zapletov pri reševanju vozila v zasneženih razmerah, ampak tudi do prezgodnjega uničenja in odpovedi v trenutkih, ko zanesljivost verige najbolj potrebujete.
Najpomembnejši podatek je dimenzija pnevmatike
Izbira prevelikih verig bo povzročila spodrsavanje po vozni podlagi, zaradi česar vozilu ne bodo nudile optimalnega oprijema, hkrati pa bo jih lahko na ta način tudi poškodujete ali celo uničite, pri čemer pa niso izključene niti poškodbe na vozilu zaradi opletajočih verig. Te lahko v najslabšem primeru poškodujejo napeljavo zavorne tekočine, kable za tipala ABS, notranje blatnike in podobno. Premajhnih verig na drugi strani ne bo mogoče namestiti na pnevmatiko ali pa veriga ne bo pokrila zadosten del površine gume.
A dimenzija avtomobilskih pnevmatik ni edini podatek, ki ga je treba upoštevati pri nakupu verig. Pri podjetju Veriga Lesce opozarjajo, da je pri nakupu verig zelo pomembna njihova debelina. »Priporočamo, da stranke pred nakupom snežnih verig preberejo navodila proizvajalca vozila, v katerih mora biti navedeno, kakšne snežne verige so dovoljene za uporabo, ali je višina člena 7, 9 ali 12 milimetrov.« Ob poškodbah vozila zaradi nepravilne uporabe verig ne bo odgovoren niti avtomobilski proizvajalec niti proizvajalec verig.
Vse snežne verige morajo biti izdelane po ONORM standardu
Pri nakupu verig potrošnike danes do neke mere ščitijo določeni standardi, obvezni za vse vrste verig, ki se pojavijo na trgu. Standard ONORM določa trdoto materiala po globini, poleg tega pa predvideva še minimalno silo porušitve ključnih elementov, to je verige, obroča in vara.
Vseeno pa se verige na trgu med seboj še vedno razlikujejo, najbolj po izboru uporabljenega materiala, gostoti mrež oziroma debelini materiala in po kakovosti termične obdelave.
Ustrezna skrb za verige občutno podaljšuje njihovo življenjsko dobo
Kot rečeno morajo vse verige dosegati minimalne standarde kakovosti, zato je v osnovi vsaka veriga 'dobra'. Kljub temu pa se bo nakup dražjih verig na dolgi rok hitro izplačal, še posebej, če jih boste pogosteje uporabljali. Dražje verige so običajno izdelane iz kvalitetnejših materialov in bolje termično obdelane, zaradi česar bo njihova življenjska doba ob ustreznem vzdrževanju precej daljša.
Ravno ustrezna skrb za verige pa je drugi ključni element, ki vpliva na življenjsko dobo verig. Tako kot za avtomobil tudi zanje velja, da sta njihova največja sovražnika vlaga in sol. Verige je zato po vsaki uporabi priporočljivo oprati s toplo vodo, s čimer se s členov spere sol in preostala umazanija s cest, ki se nabere na verigah. A le čiščenje verig po vsaki uporabi, še posebno pri starejših verigah, ne zadostuje. Pomembno je, da po vsaki uporabi verig na hitro preverite ali so 'cele' in po potrebi posamezne dele popraviti.
Tretji element, ki pomembno vpliva na stanje in delovanje snežnih verig, pa je način vožnje in vozna podlaga. »Podlaga ima vsekakor velik vpliv na obrabo verig. Trša kot je podlaga, večja je obraba verig. Funkcionalno pa podlaga nima vpliva na verige.« Po slovenski zakonodaji je največja dovoljena hitrost za vozila, opremljena z verigami, 50 kilometrov na uro. Večja hitrost pa skupaj z večjo maso še dodatno vpliva na življenjsko dobo verig. V tem primeru je torej še toliko pomembnejše, da se držite podatka o priporočeni debelini členov verige, saj ob pretankih členih obstaja večja verjetnost, da bo veriga popustila pod težo vozila.
Tekstilne prevleke oziroma nogavice - da, a le po snegu!
Zadnja leta so v Sloveniji postale vse bolj priljubljene tekstilne prevleke za gume oz. tako imenovane nogavice, ki naj bi nadomestile klasične verige. V primerjavi s slednjimi so namreč nogavice nekoliko lažje, zasedejo manj prostora v prtljažniku, zmanjšujejo možnosti poškodb na avtomobilskih komponentah in, kar je najpomembneje, montaža na platišča je veliko enostavnejša ter hitrejša, poleg tega pa omogočajo udobnejšo vožnjo – vse to so elementi, ki bi znali marsikoga prepričati o nakupu.
A Reberšak ob tem opozarja na omejenost uporabe nogavic. »Štumfi« se veliko uporabljajo v skandinavskih državah, kjer ponekod ne čistijo cest in vozijo po snegu. »Štumf« se v primeru uporabe na bolj kopni cesti lahko hitro strga in deformira in ni namenjen za večje sile in teže vozil.« Njihova uporaba je torej smiselna zgolj takrat, ko je cesta v celoti pokrita s snegom.
Na tem delu je ohlapna tudi zakonodaja, ki določa, da morajo biti, ob uporabi letnih pnevmatik, v zimski sezoni v prtljažniku tudi verige ali verigam enakovredni pripomočki. Vendar pa zakonodaja ne določa specifično, kaj ti pripomočki so, tako da je težko z gotovostjo trditi, da tudi nogavice spadajo v to kategorijo. Kaj lahko se torej zgodi, da se boste s policistom prepričevali, kdo ima prav ...
Poleg tega pa tekstilne verige in podobni "nadomestki" v sosednjih državah, kot sta na primer Italija in Avstrija, niso dovoljeni, tako da boste za vožnjo v soseščini vseeno potrebovali stare, dobre jeklene verige.
Koliko snega mora biti na cesti, da namestimo verige?
Na to vprašanje ni točnega odgovora oziroma na to vpliva več dejavnikov: podlaga pod snegom, tip snega, kvaliteta in obrabljenost zimskih gum, način pogona na avtomobilu, strmina klanca … Lahko svetujemo le, da jih nataknete malo PRED tem, ko pnevmatike ne zmorejo več zagotavljati varnega in zanesljivega premikanja po snegu.
Za konec je treba dodati še, da jih je treba namestiti na tisti kolesni par, na katerega je speljan pogon – pri večini vozil je to spredaj, pri nekaterih, kot je denimo velik del vozil znamke BMW, sem pa se uvršča tudi Renault Twingo zadnje generacije, pa je ta speljan na zadnjo os. Obenem lastnikom štirikolesno gnanih avtomobilov priporočamo uporabo verig na vseh kolesih, še posebej pri tistih, ki niso opremljena s sredinsko zaporo diferenciala. V tem primeru bi se namreč navor prenesel na kolo z najmanjšim oprijemom, torej na tistega, ki ni opremljen z verigami.
Preberite še: