Prva jasna znaka okvare turbinskega polnilnika sta prav izguba moči in modrikasto siv dim. Ampak ob okvari turbinskega polnilnika je le-tega precej cenejše obnoviti kot zamenjati z novim. Seveda, če delo opravijo strokovnjaki.
Večino novih avtomobilov poganjajo motorji, ki jim pri delovanju pomagajo turbinski polnilniki. Ti so namenjeni povečevanju motorne moči (večkrat prostorninsko skromnih sodobnih motorjev) in večji učinkovitosti pogonskega stroja.
A ob nerednem vzdrževanju po določenem številu prevoženih kilometrov lahko pride do okvare, ki povzroči precejšnje stroške. Namesto menjave je večkrat spregledana rešitev lahko tudi - obnova turbinskega polnilnika, s katerim bo motor »dihal« enako dobro kot z novim. Seveda ne vedno, ampak ...
S prisilnim polnjenjem do večje moči
»Naloga turbinskega polnilnika je prisilno polnjenje zraka v sesalni kolektor motorja, ki na ta način pridobi večjo moč kot običajni atmosferski motor. Turbino preko gredi in lopatic vrtijo izpušni plini, njen sesalni del sesa zrak in ga stisne na določen tlak ter stisnjenega ponovno pošilja v valje.
Razlika med turbinskimi polnilniki v starejših, prostorninsko večjih in v novejših, manjših motorjih je predvsem v variabilni geometriji, ki učinkuje v širšem območju vrtljajev in turbina z manjšim pretokom izpušnih plinov doseže večjo hitrost. S tem ustvari višji tlak, ki izničuje tako imenovano turbo luknjo.
To je čas, preden izpušni plini zavrtijo turbino na potrebno hitrost in povečajo motorno moč, pojasnjuje Boštjan Detela, strokovnjak za popravilo turbinskih polnilnikov pri podjetju Turbine.si.
Hkrati Detela dodaja, da so novejši turbinski polnilniki bolj občutljivi, kajti z zmanjšanjem gibne prostornine motorja, je bilo treba povečati tlak, zaradi česar se je povišala temperatura, ki vpliva na hitrejšo obrabo batov in batnih obročkov.
Turbinski polnilniki se najpogosteje kvarijo zaradi saj v motornem olju v avtomobilih motorjev, pri katerih so proizvajalci uvedli podaljšane servisne intervale. "Krivec je tudi ekologija, ker pogosto okvare povzročijo povratni ventili izpušnih plinov, ki spustijo izpušne pline nazaj v sesalni kolektor, tja pa pridejo tudi oljni hlapi, ker vsak motor »diha«. Nastane ogljik, ki se osušen in strjen okruši in pade v motor, ter prileti na izpušno vetrnico turbine, ki jo poganjajo izpušni plini,« razlaga Boštjan Detela, strokovnjak za popravilo turbinskih polnilnikov iz podjetja Turbine.si iz Radovljice.
Pomembno je redno vzdrževanje
»Najpogostejši znaki okvare turbinskega polnilnika so piskanje oziroma žvižganje, občutno zmanjšanje moči, ki je najbolj zaznavno pri nižjih motornih vrtljajih, ko je okvara že zelo očitna, se to vidi tudi po modrikasto sivem dimu iz izpušne cevi.
V takšnem primeru je celo nevarnost samovžiga olja, ker se os turbine vrti na oljnem filmu in ko odpove, oljna črpalka še naprej dovaja olje in ko pride na sesalni del in je vmesni hladilnik zraka poln olja, se motor zavrti v vrtljaje nad dovoljenim območjem,« pravi Boštjan Detela.
Redno in pravilno vzdrževanje lahko prepreči okvaro ali vsaj podaljša čas pravilnega delovanja turbinskega polnilnika. Bencinski motor je po zaključku vožnje priporočljivo pustiti delovati še približno 15 sekund v prostem teku, da se turbina popolnoma ustavi, predvsem takrat, ko gre za bolj intenzivno vožnjo.
Predvsem pri dizelskih motorjih pa je treba paziti na redno menjavo motornega olja. Večina avtomobilskih proizvajalcev je ponovno skrajšala servisne intervale in opremila avtomobile z opozorilnikom, ko se v olju nabere preveč sajastih delcev. »Pri regeneraciji filtrov za trde delce, ki jih imajo praktično vsi novejši dizelski motorji, se namreč sprostijo temperature do 600 stopinj Celzija, v motorju so temperature do 800 stopinj in ni motornega olja, ki bi zdržalo 30.000 kilometrov normalne uporabe,« dodaja Detela.
Zamenjava ni edina rešitev
Če pride do okvare turbinskega polnilnika, zamenjava z novim ni edina rešitev. Največkrat namreč obstaja možnost popravila oziroma obnove, kar je enako dobro in cenejše kot nov turbinski polnilnik, seveda če je opravljeno strokovno in s kakovostnimi nadomestnimi deli.
In kako poteka popravilo in menjava?
Pri popravilu mora mehanik najprej razstaviti turbinski polnilnik in ugotoviti vzrok okvare, očistiti sestavne dele in ohišje ter poškodovane zamenjati z novimi. Po ponovni sestavi je treba turbinski polnilnik s pomočjo zračnega toka ponovno nastaviti in uravnotežiti. Novejši polnilniki imajo elektronske regulatorje in jih serviser nastavi s pomočjo računalnika.
Po nastavitvi sledi še praktični preizkus, ko z diagnostiko morda ugotovijo še kakšno drugo okvaro, ki vpliva na delovanje motorja, na primer počen vmesni hladilnik polnilnega zraka ali zamešene šobe za vbrizg goriva. Pravilno obnovljen turbinski polnilnik ima enako življenjsko dobo kot nov, vendar je obnova od 50 do 70 odstotkov cenejša od zamenjave.
Preberite še:
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj