Američani z novim zakonom nad križance: postajajo vse večja nevarnost za pešce

25. 5. 2021 | Jure Šujica
Deli

Z novim predlogom naj bi ustvarili bazo podatkov, ki bo jasno pokazala, kateri križanci predstavljajo največjo nevarnost za pešce in kolesarje.

Križanci vseh velikosti so že nekaj let (kar lahko pogosto vidimo tudi ob pregledu naše testne flote) že nekaj let najbolj priljubljen avtomobilski segment – oziroma segmenti. Razlogov, zakaj se ljudje odločajo zanje je seveda precej, od visokega sedenja do prostornosti, pogosto pa tudi zaradi varnosti. Dejstvo namreč je, da tovrstni avtomobili lažje zaščitijo potnike v primeru prometne nesreče. Vendar pa tovrstni avtomobili hkrati predstavljajo tudi veliko nevarnost za kolesarje in pešce.

Takšno ugotovitev je tako že lansko leto podal ameriški Zavarovaniški inštitut za varnost na avtocestah (IIHS), kjer so na vzorcu 79 prometnih nesreč v Michiganu ugotovili, da pri hitrostih, večjih od 30 kilometrov na uro križanci ob trku s človekom povzročijo hujše poškodbe, kot pa osebni avtomobili. Pri hitrostih med 32 in 62 kilometri so v desetih nesrečeah med pešci in SUV-i umrli trije pešci (v 22 nesrečah med pešci in osebnimi avtomobili je umrlo pet pešcev), pri višjih hitrostih pa je bila smrt med pešci v primeru naleta križanca 100-odstotna (pri trki z osebnimi vozili pa je bila smrtnost 54-odstotna). Ob tem raziskovalci opažajo, da delež nesreč med križanci in pešci skokovito narašča iz leta v leto.

Na podlagi zgornjih podatkov pa so se sedaj po poročanju ameriškega Bloomberga v New Yorku predstavili sistem ocenjevanja varnosti vozil, pri čemer bi varnost ocenjevali izključno glede na varnost vozil do pešcev in kolesarjev. Predlog tako predvideva uvedbo baze podatkov, v kateri bi bili zajeti vsi avtomobili, ki so naprodaj v zvezni državi New York, njihovo varnost pa bi ocenjevali s petstopenjsko lestvico od ena do pet.

V Evropi problem manjši

A če smo pri takšnih ocenjevanjih tudi v Evropi vajeni, da ocene temeljijo na podlagi laboratorijskih testov, pa nov predlog načrtuje ocenjevanje na podlagi podatkov o poškodbah udeležencev v dejanskem prometu.

Kot pojasnjuje avtor predloga in senator iz Brooklyna Andrew Gounardes namerava na ta način voznike in potrošnike ozavestiti o nevarnostih, ki jih za promet prinašajo križanci in poltovornjaki. »Večina voznikov primarno ne razmišlja o tem, kako njihovi novi avtomobili vplivajo na varnost ljudi okrog njih. Prav zato upamo, da bomo na ta način posameznike izobrazili o tej težavi in se bodo začeli zavedati posledic svojih nakupov,« je dejal Gounardes.

Da križanci pešce bolj ogrožajo kot klasični osebni avtomobili neposredno dokazujejo tudi evropski testi EuroNCAP. Lani je bil med vsemi križanci na področju varnosti pešcev najbolj varen Land Rover Defender, ki pa se je še vedno uvrstil na peto mesto. Ob tem je potrebno poudariti, da so ameriški krianci in poltovornjaki v primerjavi z evropskimi (vse) večji in s tem tudi bolj nevarni.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja