Revizijsko-svetovalna organizacija EY je analizirala gospodarski položaj avtomobilske industrije, ki je bil lani presenetljivo dober. Toda odslej bo šlo spet navzdol, pravijo strokovnjaki.
Zdi se, da sta svet in gospodarstvo v stalni krizi, nekatere številke prikazujejo drugačno sliko. Revizijsko-svetovalna organizacija EY je analizirala16 največjih avtomobilskih podjetij na svetu in zaznala rekordne vrednosti nekaterih ključnih številk za leto 2023. Skupna prodaja se je povečala za 14 odstotkov na 2,05 bilijona evrov.
Dobiček je narasel celo za 15 odstotkov in dosegel 176 milijard evrov. Marža je z 8,6 odstotka nekoliko višja od lanske, ko je znašala 8,5 odstotka. Rast prodaje je bila glede na leto 2022 sedemodstotna. Dodatno je šibek japonski jen japonskim avtomobilskim podjetjem pomagal povečati dobiček za 65 odstotkov in povečati prodajo za 22 odstotkov.
Ostala podjetja so se razvijala bistveno manj dinamično, nemški proizvajalci so skupaj zabeležili le sedemodstotno rast dobička. Med podjetji z najvišjo stopnjo dobička vodi Mercedes-Benz z 12,8-odstotno razliko, pred evropsko-ameriško skupino Stellantis (12,1 odstotka) in münchenskim tekmecem BMW (11,9 odstotka). Največji upad je zabeležila Tesla, katere marža se je v primerjavi z letom prej znižala s 16,8 na 9,2 odstotka, s čimer se podjetje uvršča v sredino lestvice.
Zadnje mesece vse več temnih oblakov
V lanskem zadnjem so se nad številne avtomobilske proizvajalce so se zgrnili temni oblaki, težave, s katerimi se sooča industrija, pa so postajale vse bolj očitne. Prodaja se je povečala le za devet odstotkov, dobiček pa se je skrčil celo za pet odstotkov.
Pri EY za slabšanje razmer vidijo tri glavne vzroke, prva težava je, da gospodarstvo še naprej slabi in prodaja novih avtomobilov je še vedno precej pod ravnjo pred pandemijo. Leta 2019 so proizvajalci prodali skoraj 76 milijonov avtomobilov, lani le okoli 66 milijonov. To vodi v presežne zmogljivosti, ki so trenutno resnična težava za proizvajalce in tudi za dobavitelje.
Druga težava je elektromobilnost, ki ne zaživi kot so pričakovali načrtovalci mobilne prihodnosti. Industrija je vlagala milijarde z upanjem, da bo povpraševanje po električnih avtomobilih hitro naraslo, zdaj pa dvomi naraščajo. Trenutni milijardni dobiček je skoraj izključno rezultat prodaje modelov z motorji z notranjim zgorevanjem.
Nekateri so se na Kitajskem že opekli
In tretja težava? Kitajska. Tamkajšnja prodaja zastaja in nemški avtomobilski proizvajalci na čelu s Volkswagnom in BMW so tam zabeležili rahlo, 1,4-odstotno rast prodaje. Toda vsi drugi pregledani proizvajalci so na kitajskem trgu utrpeli padce prodaje.
V povprečju je tam prodaja padla za pet odstotkov; še leta 2020 je bilo 39 odstotkov vseh novih avtomobilov nemških avtomobilskih podjetij predanih kupcem na Kitajskem, lani le 34 odstotkov. Poleg tega so kitajski proizvajalci električnih avtomobilov vse bolj agresivni.
Pri EY pričakujejo, da se rekordne marže iz leta 2023, ne bodo ohranile, ker ni znakov gospodarskega izboljšanja v obliki povečanega povpraševanja. Konkurenca spet v veliki meri temelji na prilagajanju cen, tudi v električnem segmentu. Vse več proizvajalcev trenutno poskuša zvabiti kupce v prodajalne avtomobilov z znižanji cen, akcijskimi popusti, ugodnimi ponudbami financiranja in posebnimi modeli.
Preberite še: