Varčevanje s pnevmatikami se praviloma ne izplača. Dobra pnevmatika vas namreč lahko reši v najbolj zahtevni situaciji na cesti. A kdor se malo vozi in mu ni treba vedno in za vsako ceno na cesto v najbolj ekstremnih vremenskih pogojih, lahko razmišlja tudi o celoletnih pnevmatikah. Te so iz generacije v generacijo boljše, od voznika pa zahtevajo malce več pozornosti.
Napredka pri razvoju avtomobilskih gum seveda ne moremo spregledati. Pnevmatike so vse bolj zmogljive, tudi materiali so vse boljši, da o profilu oziroma dezenu ne govorimo. Za tem se skrivajo ure in ure trdega dela v laboratorijih in na testnih poligonih, kjer testni vozniki preizkušajo kar nekaj različnih prototipnih zasnov, preden se potem odločijo za pravega. A bolj kot to kupce in voznike navdušuje tudi čedalje dostopnejša cena.
Pnevmatike najbolj priznanih proizvajalcev so danes res na voljo za vsak žep. Pa vendar se še vedno najdejo vozniki, ki se poleti vozijo z zimskimi pnevmatikami, ker baje s tem 'varčujejo', ali pa pozimi z letnimi in imajo v prtljažniku snežne verige. A ni nujno, da je na cesti strjen sneg, da letite iz ovinka. Ne, dobra in ustrezna pnevmatika za določen letni čas je vredna svojega namena in slovesa.
Poleg tega so na cesti tudi vozniki, ki pozimi le občasno zapeljejo na cesto, poleti pa so toliko bolj previdni. In da privarčujejo vsakoletno menjavo in nakup gum, stavijo na celoletne pnevmatike (s tujko 'all season'). Ob vseh reklamnih sloganih pa testi kažejo le eno: še vedno so te le kompromisi, a vse boljši in boljši.
Bolje celoletna kot napačna pnevmatika
Testi pa so pokazali še eno: vseeno je celoletna pozimi boljša kot letna, in poleti boljša kot zimska. Od njih pa ne smete pričakovati čudežev. Testi so namreč pokazali, in to lahko potrdim tudi iz lastnih izkušenj, da je varno zaviranje v trdi zimi z letno gumo skorajda nemogoče. Na enem od testov, ki so ga pripravili kolegi v Nemčiji, so v zimskih razmerah primerjali celoletno in letno gumo. Če se je celoletna pri hitrosti 50 km/h pri polnem zaviranju ustavila po dobrih 20 do 30 metrih, se je letna šele po 60. Teh 30 metrov pa je več kot očitna razlika med nesrečo, lahko tudi s hudimi posledicami, ali preživetjem in celim avtomobilom.
Celoletne pnevmatike so vseeno opremljene z vsemi ustreznimi oznakami za zimsko gumo, torej stiliziranim hribom in snežinko ter oznako M+S, kar jim daje zakonsko zeleno luč za uporabo pozimi. Toda ali je celoletna pnevmatika vseeno bližje letni ali zimski?
Komu so namenjene?
Čeprav niso optimalna rešitev, pa so primerne za določene vrste voznikov. Kdaj se torej odločiti zanje?
* Če se vozite v deželi, kjer je manj snega.
* Če v ekstremnih zimskih razmerah lahko izberete drugo vrsto prevoza ali ostanete doma.
* Če se vozite pretežno po mestnih področjih.
* Če ne prevozite vsak dan večjih razdalj.
To je v veliki meri odvisno od proizvajalca. Ali več stavi na lastnosti, ki odlikujejo letne, ali na tiste, ki odlikujejo zimske pnevmatike. Če torej živite v predelih, kjer so zime milejše in krajše, se odločite za proizvajalca, ki več stavi na 'poletje', v nasprotnem primeru je za vas bolj primerna celoletna pnevmatika s poudarjeno zimskimi lastnostmi.
Prav tako celoletne pnevmatike priznanih proizvajalcev povsem solidno opravijo z mokro cesto, nižjimi temperaturami, nekatere tudi s snegom, veliko več slabosti pa pokažejo na suhi cesti in pri večjih hitrostih. Ta je očitno vseeno še vedno njihova šibka točka, saj postane vožnja precej 'plavajoča', vodenje avtomobila pa nenatančno. Torej zahtevajo od voznika malce več pozornosti. Na to pa mora biti pripravljen.
+ ni potrebna menjava gum spomladi in jeseni
+ manjši stroški tudi pri nakupu dvojih gum (zimskih in letnih)
- slabše lastnosti na cesti v primerjavi z letnimi ali zimskimi pnevmatikami
- večja obraba pnevmatik in večja poraba goriva