EuroNCAP: to so lahka gospodarska vozila, ki jih organizacija iz varnostnih zadržkov odsvetuje

Čeprav lahki dostavniki niso udeleženi v večje število prometnih nesreč kot osebni avtomobili, pa so posledice običajno precej hujše. A na področju varnostnih tehnologij se to ne odraža.

EuroNCAP: to so lahka gospodarska vozila, ki jih organizacija iz varnostnih zadržkov odsvetuje (foto: Euro NCAP) Euro NCAP
16. 12. 2020

Varnost na področju osebnih avtomobilov je iz leta v leto boljša, kar nenazadnje dokazujejo tudi preizkusni trk, ki jih v Evropi izvaja organizacija EuroNCAP. Čeprav skorajda vsako leto zaostrijo kriterije za doseganje najvišjih ocen, praktično vsa vozila uspejo doseči oceno pet zvezic. Letos to recimo ni uspelo le dvema osebnima avtomobiloma. Precej drugačna pa je zgodba na področju gospodarskih vozil.

V organizaciji sicer še ne izvajajo preizkusnih trkov tovrstnih vozil, so se pa zato pred časom odločili preveriti stanje na področju opremljenosti vozil z asistenčnimi sistemi. Pod drobnogled so tako vzeli 16 najbolje prodajanih lahkih tovornih vozil, pri katerih največja dovoljena masa ne presega 3,5 tone in ki skupaj predstavljajo 98 odstotkov vseh novih vozil v segmentu.

Pod drobnogledom so se tako znašli Citroen Jumper, Citroen Jumpy, Fiat Ducato, Fiat Talento, Ford Transit, Ford Transit Custom, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Mercedes-Benz Vito, Nissan NV400, Opel Movano, Opel Vivaro, Peugeot Boxer, Peugeot Expert, Renault Master, Renault Trafic, Toyota ProAce, Volkswagen Crafter in pa Volkswagen Transporter.

Da so se na varnost oziroma opremljenost dostavnih vozil osredotočili prav sedaj ni naključje. Kot pojasnjujejo v organizaciji, se je namreč v času karantene potreba po lahkih gospodarskih vozilih še povečala, posledično pa se je povečala tudi njihova prisotnost na cestah. A kot ugotavljajo pri organizaciji EuroNCAP so omenjena vozila večinoma podpovprečno opremljena z asistenčnimi sistemi.

Težava v razpoložljivosti in delovanju sistemov

»Varnostne tehnologije, ki so v osebnih avtomobilih dandanes standardna oprema, so v kombijih še vedno na listi za doplačilo. Hkrati je še vedno precej nejasnosti glede tega, kateri sistemi so na voljo v posameznih državah in ali tam sploh delujejo. Proizvajalci kupcem močno otežijo nakup vozil in tako smo imeli tudi sami težave s tem, da smo dobili vozila z vsemi sistemi, ki smo jih želeli preizkusiti. Preizkušeni kombiji tako ponujajo najboljšo opremo, ki jo je mogoče dobiti in roko na srce bo na cesti tako dobro opremljenih le malo,« je bil kritičen Michiel van Ratingen, generalni sekretar EuroNCAP.

Na organizaciji sicer poudarjajo, da kombinirana vozila procentualno niso udeležena v večjem številu prometnih nesreč kot osebna vozila, vendar pa so posledice običajno precej hujše. V prometnih nesrečah, v katerih so udeležena lahka kombinirana vozila se tako huje poškoduje ali izgubi življenje štiri procente vseh žrtev na evropskih cestah.

In če se vrnemo k ocenjevanju: pri EuroNCAP so pripravili petstopenjsko lestvico, pri čer vozilo dobi platinasto plaketo, če doseže 80 ali več odstotkov vseh mogočih točk, zlato za 60 odstotkov, srebrno za 40 odstotkov in bronasto plaketo za 20 ali več odstotkov vseh mogočih točk. Vozilom, ki ne dosežejo vsaj 20 odstotkov točk na EuroNCAP podelijo oceno 'ni priporočljivo'.

Najvišje ocene na prvem testiranju ni prejelo nobeno vozilo, so pa zato Ford Transit, Mercedes-Benz Vito in Volkswagen Transporter prejel zlato medaljo, Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert in Volkswagen Crafter srebrno, Citroena Jumper in Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer in Toyota ProAce bronasto, preostali pa oceno ni priporočljivo.

EuroNCAP poudarja, da sicer prihaja tudi do razlik pri delovanju sistemov v primerjavi z osebnimi avtomobili, hkrati pa opažajo, da najnovejši lahki dostavniki že imajo sisteme za prepoznavanje pešcev in kolesarjev ter druge sodobne tehnologije. A pot do večje varnosti bo brez dvoma dolga in težka. Lahki dostavniki so namreč razen izjemoma v lasti podjetij, pri katerih ob nakupu največkrat glavno vlogo igra denar, zaradi česar se zdi, da bodo potrebni podobni ukrepi kot v industriji osebnih vozil in sicer uzakonitev obvezne vgradnje posameznih varnostnih sistemov.