Evropska pristanišča na robu zmogljivosti, avtomobili se izgubljajo

Neenakomerne količine, pomanjkanje transportnih zmogljivosti in delovne sile za pretovor avtomobilov postavljajo nove izzive evropskim pristaniščem z avtomobilskimi terminali.

Evropska pristanišča za pretovor vozil so se zadnjih nekaj let soočala z razburkanim morjem, od pandemije do pomanjkanja polprevodnikov in motenj zaradi ruske invazije v Ukrajino. Toda medtem ko je bilo lani leto geopolitične in gospodarske negotovosti, se je takšno stanje nadaljevalo tudi letos in naj bi trajalo več let. Občasno so bile razmere tako ekstremne, da so morala glavna pristanišča v Belgiji in Nemčiji dejansko zavrniti nadaljnje količine in nekateri proizvajalci so pospešili pošiljanje vozil v zabojnikih.

Pristanišče Zeebrugge je že od nekdaj na prvem mestu glede pretovora vozil v Evropi. Leta 2021 so »obrnili« 2,26 milijona vozil, Antwerpen pa 821.500 (3,08 milijona). Pristaniška uprava je poročala o skupnem pretovoru 3,26 milijona novih osebnih avtomobilov v koledarskem letu 2022, kar je 5,7-odstotna rast v primerjavi z letom prej. Nemško pristanišče Bremerhaven se je lani soočilo s hudimi izzivi, ko se je količina vozil medletno zmanjšala za 5,8 %, na 1,6 milijona enot, kar hkrati odraža pomanjkanje zmogljivosti in tudi povpraševanja.

Izjemno leto je bilo lani tudi v Luki Koper, kjer so pretovorili več kot 801.000 vozil, kar je 22-odstotno povečanje medletno kljub motnjam v logistiki vozil po Evropi in pomanjkanju skladiščnih prostorov v pristanišču. V Luki Koper pravijo, da ji je uspelo pritegniti nove količine, ker so kupci iskali alternative drugim terminalom za vozila v Evropi, ki so se ukvarjali s svojimi težavami. Luka Koper je to podkrepila z velikimi naložbami v avtomobilski terminal. Konec leta je začela gradnjo novih skladiščnih prostorov za avtomobile s kapaciteto 3500 vozil, ki naj bi začeli obratovati do oktobra letos. Negativen vpliv so imele zmogljivosti kopenskega prometa zaradi težav na železniškem omrežju, medtem ko se je povečal cestni tovor.

Omejitve transportnih zmogljivosti in težave pri zaposlovanju delovne sile še naprej ovirajo poslovanje evropskih pristanišč.  Majhno število naročenih ladij za prevoz avtomobilov v minulih nekaj letih, je povzročilo nadaljnje zmanjšanje flote, pri čemer naj bi se nekatera plovila preselila iz Azije v Evropo. Obstaja tudi nujna potreba po več opreme za cestni prevoz vozil v evropska pristanišča in iz njih, vendar je trenutni dobavni rok za novi tovornjak 15-18 mesecev. Število cestnih prevoznikov, izgubljenih na trgu v zadnjih treh letih, približno četrtino manjšo prevozniško floto, oziroma skoraj 4000 tovornjakov.  

Večja podjetja za prevoz avtomobilov v Evropi imajo polne knjige naročil in trajalo bo veliko časa, da se bo evropska flota vozil ponovno uravnotežila. Železniška zmogljivost je prav tako težava; samo tekoča obnovitvena dela na nemškem železniškem tovornem omrežju bodo verjetno trajala celo desetletje.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord