Evropski svet sprejel kompromis o znižanju izpusta CO2, Slovenija nezadovoljna

Z veliko večino je bil sprejet predlog, ki po pričakovanjih predvideva blažje ukrepe od predloga Evropskega parlamenta.

Evropski svet sprejel kompromis o znižanju izpusta CO2, Slovenija nezadovoljna (foto: Profimedia) Profimedia
10. 10. 2018

Potem ko je prejšnji teden Evropski parlament sprejel predlog, po katerem bi morale članice Evropske unije do leta 2030 poskrbeti za 40-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri vseh novih avtomobilih, je o zadevi danes odločal še Svet Evropske unije. Kar 13 ur je trajalo zasedanje Sveta, naposled pa je bila sprejeta odločitev, s katero je bila vidno zadovoljna tudi Elisabeth Köstinger, predsednica Sveta.

Doseženi kompromis ne predvideva 40-odstotnega znižanja izpustov, ampak le še 35-odstotno znižanje do leta 2030. Predlog je bil podprt z veliko večino, saj je zanj glasovalo 20 držav članic Sveta. Štiri članice so se glasovanja vzdržale, preostale pa so sprejeti predlog označile kot nesprejemljiv in celo slabši kot tisti z začetka pogajanj. Najglasnejša med nasprotnicami je bila Irska, odkrito podporo pa ji je pokazala tudi Slovenija z ministrom za okolje in prostor Juretom Lebnom.

Po mnenju Lebna bi bilo sicer treba emisije, tako kot je predlagal tudi Evropski parlament, do leta 2030 znižati za 40 odstotkov, z vmesnim ciljem 20 odstotkov do leta 2025 v primerjavi z letom 1990. Ob tem je povedal, da prehod na nizkoogljično družbo in izzivi, ki jih prehod predstavlja, ne smejo biti razlog za neukrepanje, hkrati pa dodal, da je treba v želji po doseganju cilja učinkovito preprečevati zlorabe in goljufije, kakršna je bila tista z dizelskimi motorji.

Predlog oziroma kompromis sicer še vedno ne pomeni končnega dogovora, na podlagi katerega bo sledila sprememba zakonodaje. Naslednji korak k spremembi te so namreč pogajanja med Svetom EU, Evropsko komisijo in Evropskim parlamentom, ki bodo sledila v prihodnjih tednih. Letna količina izpušnih plinov v transportu se je sicer v državah članicah EU od leta 1990 do leta 2016 dvignila s 787 milijonov ton na 931 milijonov ton, pri čemer je 94 odstotkov 'padlo' na pleča kopenskega prometa, od tega 73 odstotkov na osebne avtomobile in lahka dostavna vozila.