Ford CityofTomorrow: tovorni droni namesto poštarjev, črički namesto mesa

4. 10. 2017 | Jure Šujica
Deli

Nove tehnologije, od digitalizacije do električnega pogona, nezadržno spreminjajo svet avtomobilizma. Tisti, ki jih ne bodo obvladali, so milo rečeno v težavah.

Zato se velika večina avtomobilskih proizvajalcev ne le trudi ostati vštric z napredkom, ampak tudi razvijati svoje novosti – in jih seveda na primeren način predstaviti javnosti. Nekateri izberejo tehnološke konference, drugi bleščeča konceptna vozila, spet tretji projekte, v katerih prikazujejo svojo vizijo ne le avtomobilske, ampak mobilnostne prihodnosti.

Dokaz, da tudi Ford celostno razmišlja o prihodnosti mobilnosti, je projekt CityofTomorrow ali 'mesto prihodnosti'. Če je bilo na začetku londonske predstavitve projekta rečeno, da se Ford ne želi ukvarjati zgolj z avtomobili, se je to še toliko bolj očitno pokazalo na celotni predstavitvi, saj nas v dvorani ni pričakal niti en avtomobil. A to še ne pomeni konca izdelave avtomobilov. Že zelo kmalu namreč nameravajo predstaviti prvo generacijo priključnega hibridnega kombija Ford Transit PHEV.

Hibridni kombi pa je kljub vsemu šele začetek Fordove vizije za prihodnost, saj se zavedajo, da se bo delež ljudi, ki bodo v prihodnosti živeli v mestih, vztrajno dvigoval, s tem pa bo vse bolj obremenjen promet. Da bi tako nekoliko razbremenili promet, predvsem pa voznike, si je Ford zamislil koncept samovozečega dostavnega vozila, ki bi bili opremljen z dronom. Ta bi nato pakete – od hrane do medicinskih pripomočkov – dostavljal v želeno nadstropje. Sliši se zanimivo, zato smo želeli izvedeti več in avtorji projekta so bili pripravljeni tudi na to – prestavitev so nam pripravili kar na praktičnem primeru s pomočjo navidezne resničnosti. Zadeva je zares zelo zanimiva – čeprav smo bili tisti, ki smo preverjali delovanje ideje na lastni koži, verjetno videti precej smešno.

Avtomobile bi umaknili iz mest - a ne v celoti

Dolgoročno pa v Fordu razmišljajo o precej radikalni spremembi mest, popolnoma v nasprotju z nekaterimi smernicami, ki se uveljavljajo pri nas. Mestna središča bi namreč, kot sami pravijo, vrnili nazaj ljudem. A to ne pomeni popolnega izgona avtomobilov na obrobje, ampak bi tja 'napotili' avtobuse in težji tovorni promet. Avtomobil – najbolje avtonomen – bi bil po drugi strani v mestih popolnoma dobrodošel, a bi se moral prilagoditi novi prometni ureditvi in infrastrukturi, ki bi prednost v prometu namenjala pešcem in kolesarjem. In ko smo že ravno pri kolesarjih, del predstavitve je bil namenjen tudi Fordovi storitvi izposoje koles, o kateri smo pred kratkim v Avto magazinu že pisali in ki tudi v praksi že deluje.

Gre za projekt, ki na prvi pogled spominja na ljubljanski Bicikelj – v njem pa skupaj sodelujeta podjetji Ford in DeutscheBahn. Uporabnik najprej prek aplikacije FordPass poišče prosto kolo na najbližji lokaciji, nato pa pokliče zahtevano številko, prek katere prejme kodo za odklepanje kolesa. Pravilnost kode kolo sicer preverja samo prek omrežja, v katerega je povezan z vgrajenim modemom. Ta sistem naj bi predvsem služil kot povezava med vlakom in avtomobilom, zaradi česar je povezava s podjetjem DeutscheBahn, ki upravlja nemške železnice, povsem na mestu.

Avtonomni avtomobili za boljši pretok

Kaj pa avtomobili? Ford je zelo dejaven na področju razvoja avtonomnih vozil četrte stopnje (popolnoma samodejna vožnja, a še pod nadzorom uporabnika), kakršne lahko po njihovih besedah na cestah pričakujemo že čez štiri leta. Uporabnost avtonomnih avtomobilov se je v praksi najbolje izkazala v mestnih središčih, kjer prihaja do velikih zastojev. Raziskave so namreč pokazale, da je eden od glavnih razlogov za zastoje nepredvidljiva vožnja in naglo zaviranje voznikov na cestah, pri čemer pa bi situacijo v veliki meri izboljšalo že zgolj nekaj avtonomnih avtomobilov, ki bi vozili v današnjem prometu.

Pametna klop, ki vam zagotavlja internet

A pozornost Forda ni (tako ali drugače) namenjena zgolj transportu, verjetno glavna atrakcija v cerkvi sv. Luka, kjer je bil dogodek, je bila Fordova pametna klop, ki je ravno na dan konference doživela premiero. A tukaj ne gre za Fordov lastni izdelek, ampak izdelek srbskega startupa Strawberry energy, ki ga je Ford izdatno finančno podprl. Gre namreč za popolnoma avtonomno klop na prostem, ki obiskovalcem omogoča brezplačno polnjenje mobilnih telefonov, brezžični internet, zajemala pa bo tudi podatke o vremenu in hrupu v okolici. Uporabnik bo do podatkov o posamezni klopi lahko dostopal prek spleta, v prihodnjih mesecih pa nameravajo na različnih točkah v Londonu postaviti skupno 20 takih klopi, ki se z elektriko napajajo prek sončnih celic.

Očitno je, da ima Ford precej dodelano vizijo prihodnosti, ki jo počasi, a vztrajno prenašajo med ljudi. Nekatere ideje bodo zagotovo zaživele, druge nekoliko težje. Si predstavljate, da bi v prihodnje namesto perutninskega in govejega mesa jedli čričke? Ravno to je predlagal predavatelj Univerze v New Yorku, ko je kot eden od govorcev TEDx razpravljal o težavah v zvezi s prenaseljenostjo Londona, ki naj bi do leta 2050 štel že 13 milijonov ljudi. Kaj pa ideja, da bi namesto delavcev na cesti udarne jame kar čez noč popravljali droni, ki bi manjkajoče ali poškodovane odseke cest kar 'natisnili'? Kdo ve, morda je to resničnost, ki nas bo dosegla prej, kot si lahko mislimo.

Jure Šujica

Foto: Jure Šujica, Dario Šimić

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja