Rabljen avto: Seat Leon - 'Hola' namesto 'Guten Tag'*

Seat Leon je v svet zapeljal v času, ko je šlo španski tovarni, sicer delu koncerna Volkswagen, zelo dobro, s tem modelom pa so prvič zares vstopili v razred Golfa, kjer prej niso imeli svojega predstavnika.

Rabljen avto: Seat Leon - 'Hola' namesto 'Guten Tag'* (foto: Xavier Bonilla) Xavier Bonilla
28. 9. 2020

Jubilej in četrta generacija Leona

Letošnje leto je za španskega proizvajalca avtomobilov zelo pomembno. Ne le da so na trg pravkar lansirali četrto generacijo svojega 'bestsellerja', ampak je leto 2020 zanje tudi jubilejno. Letos namreč mineva 70 let od ustanovitve znamke in tovarne Seat. Tisti, ki znamko poznamo, vemo, da je v prvi polovici svojega obstoja Seat proizvajal predvsem licenčne avtomobile, ki so praviloma temeljili na Fiatovih platformah.

Ob dejstvu, da je bil v tistih letih španski avtomobilski trg relativno velik, je Seat hitro postal največji španski proizvajalec avtomobilov. A v letu 1986 se je zgodba začela pisati nekoliko drugače. Španska vlada je namreč večinski delež Seata prodala nemškemu Volkswagnu, ki je v tistem času bolj kot strateške partnerje iskal dodatne proizvodne kapacitete. K sreči so bili na čelu obeh tovarn takrat bistri ljudje, ki so se namesto za ukinitev raje odločili za preporod znamke.

Danes, 34 let pozneje, je Seat pomemben del velikega Volkswagnovega koncerna, predvsem pa edini španski proizvajalec avtomobilov z lastnimi razvojnimi in oblikovalskimi centri. Da je Seat znotraj matičnega koncerna enakovreden partner, pa govori tudi dejstvo, da z njihovih proizvodnih trakov prihajajo tudi številni sestavni deli za znamke Volkswagen, Audi in Škoda.

Enak recept, drugačne začimbe

Gotovo ni naključje, da je španski Seat Leon na trg pripeljal tik pred iztekom drugega tisočletja. Leta 1998 je namreč koncern Volkswagen beležil že drugo izredno uspešno prodajno leto modela, ki so ga kupci izredno dobro sprejeli – to je Škoda Octavia. Recept, o katerem smo podrobneje pisali v prejšnji številki, se je izkazal za zelo uspešnega, zato je sledilo njegovo nadaljevanje, ponovno s skoraj enakimi osnovnimi sestavinami, a nekoliko drugačnimi začimbami.

Volkswagnovo platformo, na kateri je nastajal tudi vedno aktualni in priljubljeni Golf, so za potrebe španskega Seata skrili pod nekoliko bolj vpadljivo in dinamično karoserijo in tako poskrbeli za odlično alternativo, ki je bila pisana na kožo vsem tistim, ki bi Golfa sicer imeli, a se jim z njim nikakor ni uspelo identificirati.

No, če sem povsem iskren, potem je dobro zapisati, da je bil Seat Leon v osnovi pravzaprav veliko bolj športna alternativa. Predvsem na račun nekoliko tršega vzmetenja in izrazitejšega dušenja pri vožnji čez neravnine ter posledično boljše odzivnosti je Leon že v osnovi ponujal vozne lastnosti, za katere je bilo pri starejšem nemškem bratu treba konkretno doplačati.

Španski Golf drugačen od Golfa

Žal tokrat, čeprav je bil Leon v praktično vseh generacijah zelo prepoznaven avtomobil, ne morem povsem mimo primerjave z nemškim Golfom. Predvsem zaradi njegovih dodatnih prednosti, ki niso omejene samo na bolj dinamične in športne linije, in občutka večje prostornosti kot v ključnem Volkswagnovem modelu.

Torej je razmišljanje, da je Leon zgolj eden od klonov znotraj koncerna, povsem napačno. Njegove temeljne lastnosti, se pravi dinamika, igrivost in južnjaški temperament, ga resnično odpeljejo daleč od skoraj dolgočasne osnovne Golfove filozofije. Če se zmorete z njegovimi lastnostmi poistovetiti, potem je Leon absolutno najprimernejša izbira na tej platformi. Tudi če se ozirate po rabljenem avtomobilu. Še en dodaten razlog za izbiro pa se skriva v njegovi imunosti za krajo. Po podatkih policije je bilo v zadnjih osmih letih ukradenih 'le' 20 Leonov. Od tega dve tretjini črnih.

Seat Leon MK1 (1998–2005)

Prva generacija Leona je nastajala na platformi z oznako A4, kar pomeni, da si je večino komponent delil z Golfom, Boro, Audijem A3 in drugimi. Tako je na primer armaturno ploščo doniral Audi A3, štirikolesni pogon z večlamelno Haldexovo sklopko je posodil VW, v boljših oziroma močnejših različicah pa je že opremljen z večvodilno zadnjo premo. Gledano z današnje časovne oddaljenosti od takratnih oblikovalskih trendov, pa se je njegova oblika med vsemi naštetimi ohranila kot najbolj brezčasna.

Pri nas so najbolj razširjeni modeli z 1,4- in 1,6-litrskim bencinskim motorjem ter seveda tudi dizelske različice SDI (50 kW) in TDI (66 do 110 kW), redki so modeli Cupra z 1,8-litrskim turbomotorjem. Le malokdo ve, da so bili na nekaterih tujih trgih na voljo tudi modeli z motorjem 2.8 VR6, na zahtevnem švicarskem trgu pa tudi uradna ABT-ova izvedba 4WD s prisilno polnjenim motorjem VR6, ki je razvil 280 'konjev' in 323 Nm navora.

Če boste nekoliko bolj pozorno spremljali prisotnost Leona prve generacije v prometu, boste ugotovili, da je na cesti to še danes zelo pogost avtomobil. Kljub temu pa bi lahko, če bi se za nakup rabljenega Leona prve generacije odločili danes, pri nas izbirali zgolj med približno 50 primerki. Lastniki se torej od svojega Leona neradi ločijo, kar je po svoje razumljivo. Velja za zelo zanesljiv avtomobil, ki ga je mogoče relativno ugodno vzdrževati.

Če ne gre za iztrošenost zaradi kilometrov, je danes, po 20 letih, njegova edina omembe vredna hiba možnost rjavenja po pragovih in spodnjih robovih vrat. K sreči je ta težava omejena zgolj na zares prve modele in seveda primerke, ki so jih lastniki zanemarjali. Športni in mladostni temperament je Leonu poleg priljubljenosti pri mlajših voznikih povzročal tudi bolj potencirano nagnjenost k temu, da so ga doletele številne težave, ki so bile pri drugih znamkah tega koncerna sicer manj izrazite.

Bencinarji so se srečevali s težavami pri napenjalcih zobatega jermena, pri dizlih pa so bile pogoste težave s turbo polnilnikom (zamašitve s sajami ali popolna odpoved), lastniki pa so pogosto poročali tudi o težavah s katalizatorjem.

Kot rečeno, notranjost Leona MK1 je bolj kot ne variacija na temo prve generacije Audija A3, zato ne gre pričakovati posebnih pomanjkljivosti, z izjemo nagnjenosti k obrabi volana in prestavne ročice. Kot večina avtomobilov iz koncerna in tega obdobja pa se je tudi Leon srečeval z luščenjem gumi-plastične prevleke na rozetah sredinske konzole in vratnih tapet ter okvarami električnega pomika stekel.

Leon prve generacije je vsekakor avtomobil z dovolj udobja in prostora, solidnimi voznimi lastnostmi in tudi videzom, ki bi se ga razveselil marsikateri najstnik. Z vidika nakupa, zavarovanja, porabe goriva in vzdrževanja pa je dovolj smotrna izbira, da resnih argumentov proti ne bi smeli imeti niti starši.

Seat Leon MK2 (2005–2012)

Za drugo generacijo Leona velja skoraj enako kot za prvo. Težko bi rekel, da je bil ob prihodu na trg oblikovno izredno zanimiv avtomobil. Prej bi rekel, da je bil nenavaden. Z vertikalno pospravljenimi brisalci, naprej pomaknjenim A-stebričkom z dodatnimi trikotnimi stekli ter s kljukami zadnjih vrat, ki so bile podobno kot pri Alfa Romeu skrite v stebričke vrat, je bil vsaj za pol desetletja pred svojim časom. Čeprav se to sliši dobro, pa se je pretirana zazrtost v prihodnost v avtomobilskem svetu marsikdaj izkazala kot slabost.

No, pri Leonu to ni bilo ne pretirano dobro ne pretirano slabo. Pod obliko se je podpisal znameniti Walter deSilva, ki je znan po tem, da s svojim oblikovalskim pristopom popravlja napake drugih in tako rešuje koncerne. No, danes, 15 let po predstavitvi, si upam trditi, da je Leon na zunaj še vedno lep in vpadljiv avtomobil, kar pa ne velja za notranjost. Ta je oblikovno in tudi barvno nekoliko pusta, predvsem pa preveč podobna tisti iz izredno družinsko nastrojenega modela Altea.

Ker je športnosti v primerjavi s predhodnikom v osnovi manj, je Seat tudi pri drugi generaciji ponudil zanimiv nabor bolj športnih različic. Športnost se tako začne z različico FR, ki jo poganja bencinski motor z 200 'konji' ali pa dizel s 170. Za tiste, ki športnost jemljejo nadvse resno, pa so pri Seatu pripravili model Cupra (241 'konjev') in Cupra R, ki razvije 265 'konjev' in je elektronsko omejena na 250 kilometrov na uro.

In kaj gre lahko narobe? Pravzaprav ne veliko. Bencinarji z motorji FSI so se srečevali z napako na sistemu za recikliranje izpušnih plinov, kar pa na vožnjo in delovanje motorja praviloma ne vpliva. Največkrat se je težava reševala z reprogramiranjem motorne elektronike in bi torej morala biti ob ustreznem vzdrževanju danes že odpravljena.

Motorji TDI so se podobno kot drugi modeli iz koncerna srečevali z napakami na injektorjih in črpalki goriva (1,6 TDI). Lastniki pogosto poročajo o napakah pri delovanju radia, predvsem branju CD-plošč, začetni modeli pa so se srečevali z okvarami stikal za pomik stekel in zaklepanju prtljažnega prostora.

Seat Leon MK3 (2012–2020)

Tudi tretja generacija, tako kot predhodnika, temelji na aktualni Volkswagnovi platformi, tokrat MQB. V primerjavi z drugo generacijo je za 5 centimetrov krajši, vendar v notranjosti po zaslugi 'raztegnjene' verzije platforme prostornejši. Hkrati je tudi za okroglih sto kilogramov lažji, posledično pa se njegova športnost v primerjavi z Golfom še bolj potencira.

V tretji generaciji je Leon prvič na voljo tudi v karavanski izvedbi ST ter tudi kot trivratni model SC. Poleg tega pa se je Leon še nekoliko bolj približal družinam, saj je na voljo tudi v različici X-Perience, kar pri Seatu pomeni, da ima karoserija terenski videz in je za odtenek bolj oddaljena od tal.

Glede na to, da je Leon vse varnostne preizkuse opravil z odliko, ter ob dejstvu, da je od modelnega leta 2015 naprej kompatibilen s standardom Euro6, je Leon postal tudi zelo zanimiv avtomobil za uvoz iz tujine. Tam je ponudba rabljenih namreč precej večja, a to ne pomeni, da med dobrimi sto primerki, kolikor jih je v povprečju pri nas na voljo, ne boste našli pravega.

Sodeč po poročilih specialistov, kot so ADAC, DEKRA in podobni, je Leon tretje generacije eden izmed najbolj zanesljivih in neproblematičnih avtomobilov, saj se na vseh področjih izkaže z zanemarljivim številom okvar in težav, ne glede na modelno leto.

Sicer drži, da je seznam tipskih napak glede na mladost modela relativno kratek, a vseeno velja biti pred nakupom rabljenega pozoren na nekaj potencialnih pomanjkljivosti. Pri bencinskih motorjih TSI lahko pride do puščanja hladilne tekočine na hladilniku, pri dizelskih pa se enaka napaka pojavlja pri vodnih črpalkah, in to še pred predvideno periodično menjavo pogonskega jermena.

Predvsem 1,4-litrski TSI se je v redkih primerih soočal s prekomerno porabo olja, kar je vsekakor slaba novica. Za največ težav (vendar vseeno precej redko) pa poskrbijo menjalniki. Ročni se radi upirajo prestavljanju v prvo in vzvratno prestavo, za dvosklopčni DSG pa tako ali tako velja, da mora delovati popolnoma brez cukanj in obotavljanj pri prestavljanju.

Sama notranjost in karoserija za zdaj še nista pokazali kakšnih večjih napak, se pa tu in tam v kabini pojavi kak čriček. Poročila o garancijskih popravilih pogosto omenjajo tudi razpokane zadnje luči, na kar velja biti pozoren pri avtomobilih, ki jim je garancijska doba že potekla.

Leonovo mesto v družini 'ljudskih'

Koncern VW je brez dvoma upravičeno ponosen na svoj 'ljudski' trojček dveh bratov in sestre. Medtem ko je Octavia tista sestra, ki bo s svojo vsestranskostjo poskrbela za vse, je Golf s svojo resnostjo in izvrstnostjo največji piflar v razredu. Leon pa je tisti, ki ima poleg dobrih ocen tudi veliko volje do resnega dela in hkrati tudi do zabave. Fant od fare, torej.

Leon skozi generacije

generacija dimenzije (d/š/v) v mm razpon moči kW(KM) vrednost v 2020 (€)
1. 4.183/1.742/1.439 50(68) do 150(204) 750 do 3.500
2. 4.315/1.768/1.459 63(86) do 228(310) 3.500 do 9.000
3. 4.228-4.551/1.810/1.446 63(86) do 221(300) 7.000 do 25.000

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri