Varnostne blazine, ESP in opozorilo za nepripet varnostni pas niso več dovolj za petero zvezdic.
Organizacija Euro NCAP je opravila še zadnjo serijo preizkusnih trkov v letošnjem letu, s čemer so zaključili najbolj delovno leto od ustanovitve decembra leta 1996. Temu primerno je bilo tudi število vozil, katerih varnost so preizkusili na zadnjem testiranju – 14 osebnih avtomobilov – med katerimi pa je bilo kar nekaj vozil, ki so bila pred kratkim prenovljena in so dobila različne nadgradnje tudi na področju varnostnih sistemov.
Po pričakovanjih je večina novih avtomobilov za varnost prejela vseh pet zvezdic. Med dobitniki so tako Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW serije 6, Jaguar F-pace in Kia Stonic. Ob tem je potrebno poudariti, da je pet zvezdic prejela le različica Kie Stonic, opremljena s paketom dodatne opreme za večjo varnost, medtem ko je Hyundai Kona, sicer narejen na enaki osnovi kot Stonic, že v standardni različici opremljen z vsemi varnostnimi dodatki. Osnovno opremljen Stonic je na drugi strani prejel le tri zvezdice, enako kot tudi MG ZS in nova Dacia Duster.
Med avtomobili, ki so bili zaradi prenove ponovno udeleženci testov, je vseh pet točk osvojila le Toyota Yaris. Štirih točk je bil na drugi strani deležen Toyotin Aygo s paketom dodatne varnostne opreme, vsi preostali avtomobili – Ford C-Max/Grand C-Max, Opel Karl, Alfa Romeo Giulietta in DS 3 – pa so prejeli zgolj po tri zvezdice. Komisarji organizacije so bili pri rezultatih teh vozil nekoliko razočarani, saj gre večinoma za proizvajalce, ki imajo v svoji ponudbi že več modelov s petimi zvezdicami.
Krivo ni poslabšanje, temveč dvig letvice Euro NCAP
Ocena treh zvezdic od petih, kolikor so jih prejeli nekateri starejši in novejši avtomobili, se zdi nekoliko neverjetna, če upoštevamo, da je na primer Renault Laguna že leta 2001 dosegla najvišjo oceno za varnost. Zato smo se odločili preveriti, katere varnostne elemente na omenjenih preizkusih pravzaprav preverjajo in kaj sestavlja skupno oceno na koncu preizkusa. Ocenjevanje in kriteriji so se namreč po letu 2007 močno zaostrili, največja žrtev tega pa je bil na zadnjih testiranjih Fiat Punto, ki je v bolj ali manj enaki podobi na cesti že od leta 2005 in je s strani komisarjev kot prvi prejel nič točk za varnost.
Skupna ocena varnosti avtomobila je sestavljena iz štirih elementov: varnost odraslih potnikov, varnost otrok, varnost pešcev in zadnji, zadnja leta vse bolj pomemben segment ocenjevanja, opremljenost vozil z varnostnimi sistemi. Tako pri ocenjevanju varnosti odraslih kot otrok preizkušajo njihovo varnost v primeru čelnega trka z delnim pokrivanjem vozila, čelnim trkom, kjer vozilo s celotnim sprednjim delom trči v oviro, bočni trk in pa bočni udarec v steber. Pri varnosti otrok poleg tega preverjajo še različne načine namestitve in pritrditve otroških sedežev.
Varnost pešcev se ocenjuje na štirih področjih. Test poteka tako, da vozilo s hitrostjo 40 kilometrov na uro trči v pešca, tehniki pa nato preučijo stik in posledice trka avtomobila s peščevo glavo, zgornjim ter spodnjim delom nog. Po novem v sklopu tega testa ocenjujejo tudi delovanje sistema za samodejno zaviranje v sili z možnostjo prepoznave pešcev.
Zadnji sklop varnostnih naprav, ki jih je Euro NCAP začel preverjati šele pred nekaj leti, pa zajema najrazličnejše asistenčne sisteme. Sem spadajo opozorilnik za prekomerno hitrost, sistem za samodejno zaviranje v sili, sistem za opozarjanje na nenamerno menjavo voznega pasu in pa opozorilo za neprivezan varnostni pas. Do nedavnega je v ta sklop spadal tudi sistem za nadzor stabilnosti vozila (ESP), ki pa je od leta 2014 obvezen v vseh novih avtomobilih.
Končna ocena varnosti vozila je torej sestavljena iz vseh štirih zgoraj navedenih kategorij, pri čemer pa mora vozilo že za dosego zgolj ene zvezdice v posamezni kategoriji osvojiti minimalno število točk. Fiat Punto je tako v osnovi na trg prišel še pred uvedbo strožjih pravil, kar pomeni, da ob njegovem prvem testiranju asistenčnih sistemov in varnosti pešcev še niso preverjali. Avtomobil bi tako po besedah odgovornih pri Euro NCAP lahko prejel vsaj dve zvezdici za varnost potnikov, pešcev in otrok (v vsakem sklopu je prejel med 43 in 52 odstotki vseh možnih točk), a ker je avtomobil iz nabora vseh asistenčnih sistemov opremljen le s opozorilnikom za nepripet voznikov varnostni pas, je bil na tem področju ocenjen negativno, s tem pa je negativna tudi konča ocena za varnost vozila.
Michiel van Ratingen je Puntov neuspeh pospremil z naslednjimi besedami: »Negativen rezultat je dokaz, da proizvajalci nadaljujejo s prodajo vozil, katerih rok trajanja je že zdavnaj potekel, to pa počno na račun nezavednih kupcev. Pozivamo torej voznike, da se pred nakupom avtomobila na naši spletni strani pozanimajo o najnovejših ocenah varnosti in izbirajo vozila s petimi zvezdicami za varnost in z najnovejšo varnostno tehnologijo, kakršnih smo letos videli kar precej.«
Jure Šujica
Foto: Euro NCAP
Novo na Metroplay: Kaj lahko pri e-mobilnosti storimo doma, da zmanjšamo tveganje za požar?