19. aprila je minilo 55 let odkar je iz tovarne Avtovaz zapeljal model VAZ 2101, ki je bil skoraj popolna kopija Fiata 124.
Eden ključnih avtomobilov motorizacije Rusije v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja je pred kratkim praznoval častitljiv jubilej. 19. aprila 1970 je namreč iz tovarne v Togliattiju zapeljalo prvih šest primerkov Lase VAZ 2101, ki je skozi leta postala eden od sovjetskih ljudskih avtomobilov, še danes pa jih je v Rusiji registriranih skoraj 150 tisoč.
Avtomobil, ki je v dobršni meri zaznamoval sovjetsko zgodovino mobilnosti, ni nastal v glavah domačih inženirjev, ampak je šlo za model na osnovi italijanskega Fiata 124. Leta 1966 je namreč Sovjetska zveza sklenila partnerstvo z italijanskim proizvajalcem, šlo pa je bolj za izjemo kot za pravilo, saj takratno državno in partijsko vodstvo ni bilo naklonjeno licenčnim nakupom v zahodnih državah.
Vendar so bili Sovjeti v razmeroma dobrih odnosih z italijansko komunistično partijo, ki sicer ni bila vladajoča stranka, a je bila precej vplivna. Leta 1964 je bil v mestu Stavropol ustanovljena tovarna Vaz (Volžskij Avtomobilnij Zavod), Italijani pa so zagotovili tehnično dokumentacijo za limuzinsko in kombijevsko različico, po kateri so Sovjeti pripravili vse potrebno za začetek proizvodnje.
Fiatovo osnovo so pustili pri miru, nekaj elementov pa so spremenili, med drugim so modificirali 4-stopenjski menjalnik, spremenili kardansko gred, dodatno učvrstili karoserijo in vzmetenje, poskrbeli za alternativni, ročni zagon motorja, povečali razmak med karoserijo in tlemi in podobno. Uvajanje tehničnih sprememb je sicer potekalo v sodelovanju italijanskih in sovjetskih konstruktorjev.
Pred serijsko proizvodnjo so Sovjeti menda izdelali več kot 800 modificiranih Fiatov 124, saj so hoteli avtomobil čim bolj prilagoditi sovjetskim cestam. V slabem letu so izdelali 100.000 primerkov, leta 1973 pa milijon, kar pa še vedno ni zadostovalo povpraševanju. Že leta 1971 so v proizvodnjo vpeljali tudi kombijevski model VAZ 2102.
Zadnji VAZ 2101 so izdelali leta 1982, rahlo predelano izvedbo pa še leto kasneje, medtem, ko so povsem zadnji primerki nastali leta 1988. Zadnji primerki modela VAZ-2101 so nastali leta 1988.