Mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) - Brez njega ste lahko v velikih težavah

Počitnice so tu in po dveh letih omejitev so potovanja z avtomobilom in turizem v ponovnem zagonu. A ne le bližnji kraji ali evropske turistične destinacije, veliko vedoželjnih popotnikov se bo podalo tudi v bolj eksotične kraje, tudi na druge kontinente. Tam pa bodo seveda želeli biti tudi kar se da mobilni in neodvisni od javnega prevoza, zato si bodo številni omislili tudi najem avtomobila. In tukaj se lahko začnejo težave.

Ne le da se je dobro vnaprej pozanimati o prometu v ciljni državi, zakonodaji, navadah, nevarnostih in pasteh lokalnega prometa nevajenih turistov. Hitro namreč lahko pridete tudi v roke lokalnim oblastem, beri: policistom, zato je še kako dobro ali pa skoraj obvezno imeti pri sebi (ob vseh ostalih dokumentih) tudi mednarodno vozniško dovoljenje.

To mednarodno dovoljenje je dejansko overovljen prevod nacionalnega vozniškega dovoljenja in je dokument, ki ga priznava Organizacija združenih narodov. »Sprejemajo ga v skoraj 120 državah sveta. V nekaterih državah je obvezen, za mnoge pa priporočljiv dokument. Vsekakor pa je mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) povsod v tujini dokument, ki pomaga vozniku ob policijskih kontrolah, prometnih prekrških in prometnih nesrečah, saj lahko olajša in pospeši formalnosti,« je povedal Matic Zupančič z AMZS-jevega informacijskega centra.

Posebej pa velja opozoriti, da morajo imeti vozniki v tujini poleg MVD vselej s sabo tudi nacionalno vozniško dovoljenje. »Vozniki s slovenskim vozniškim dovoljenjem potrebujejo MVD zlasti za najem vozila, če potujejo v neevropskih državah, tudi če te priznavajo veljavnost slovenskega vozniškega dovoljenja. Na evropskem kontinentu recimo sem sodijo Ruska federacija in Belorusija, za Veliko Britanijo pa svetujemo, naj se vozniki, če bodo tam najeli avtomobil, vnaprej pozanimajo, ali bodo ponudniki zahtevali MVD ali ne,« še opozarja Matic Zupančič.

Najkasneje v treh dneh je knjižica pri vas

Pri nas MVD izdaja AMZS, v povprečju ga naročnik dobi v treh do petih dneh, za pridobitev pa je treba imeti veljavno slovensko vozniško dovoljenje, izpolnjeno vlogo, ki je dosegljiva na spletni povezavi izdajatelja (priporočljivo je, da v korist hitrejšega postopka naročnik pride že z izpolnjenim formularjem), potni list ali osebno izkaznico ter osebno fotografijo. Seveda je tukaj še nekaj pogojev; najpomembnejši je, da ima naročnik veljavno nacionalno vozniško dovoljenje, seveda pa je pogoj za izdajo tudi, da se mu v trenutku zahteve za izdajo MVD ne izvršuje kazen ali varstveni ukrep prepovedi vožnje motornega vozila določene vrste ali kategorije. In še eno opozorilo: MVD ne smete uporabljati za vožnjo motornih vozil v Republiki Sloveniji!

Preberite še: Poslavlja se še ena avtomobilska legenda. Kaj pa bo s podjetjem?

Kot omenjeno, je MVD možno dobiti na AMZS centrih, izdajajo pa jih v obliki knjižice na osnovi dveh mednarodnih konvencij. Po Ženevski konvenciji iz leta 1949 za dobo enega leta in v obliki knjižice po Dunajski konvenciji iz leta 1968 za dobo treh let. V državah, ki so podpisnice obeh konvencij, potrebujete MVD po konvenciji iz leta 1968 in vam bo torej veljalo tri leta. Enoletno MVD je sicer nekaj cenejše kot triletno – po podatkih AMZS stane 24 evrov, triletno pa 31. Mednarodnega vozniškega dovoljenja pa lastnik ne more podaljšati, ampak lahko po njegovem preteku zaprosi za novo dovoljenje, ko ga potrebuje.

Na AMZS še opozarjajo, da je še zlasti priporočljivo imeti MVD za potovanja po Avstraliji, Kanadi, Japonski, Maleziji, na Tajskem in v ZDA.

»Mednarodno vozniško dovoljenje je prevedeno tudi v nam bolj eksotične jezike. Izkušnje kažejo, da so vozniki brez ustreznega MVD v skrajnih primerih že končali celo v priporu, dokler se stvari niso razrešile z ustrezno dokumentacijo. Vse skupaj je bilo veliko bolj stresno in dražje, kot če bi si MVD uredili pred potjo,« je prepričan Zupančič.

In kaj pravijo pri podjetjih za najem vozil?

Pri podjetjih za najem avtomobilov se seveda občasno srečujejo s to problematiko. Zoran Đukič iz podjetja Europcar Slovenija je povedal, da je tega zdaj sicer precej manj, ker ni več toliko turistov, da pa so bili tisti, ki so prišli v Slovenijo iz držav, za katere je MVD treba imeti, dobro seznanjeni s tem, kaj potrebujejo. »Govorimo predvsem o turistih iz Kitajske, Arabskih emiratov, Izraela in podobno. Večinoma so že pri sklenitvi rezervacije vedeli, katere dokumente potrebujejo,« potrjuje Đukič.

Na drugi strani pa se tudi slovenski turisti že prej seznanijo z zahtevami v posamezni ciljni državi. »Kdor to ureja prek nas, mu seveda pomagamo. Kdor rezervira vozila v lastni režiji, pa se mora o teh posebnih zahtevah pozanimati sam. So pa tudi države, kjer tujec sploh ne sme sam voziti vozila in lahko najame le vozilo z lokalnim šoferjem – Južna Afrika na primer je že taka država,« še razloži Đukič.

Mednarodno dovoljenje pa vsekakor ni »dolgoročen« dokument, saj se uporablja za turistična ali poslovna potovanja, medtem ko to ni dolgoročna rešitev, če se oseba v drugo državo preseli in tam prijavi bivanje. V tem primeru mora ravnati v skladu z zakonodajo oziroma predpisi konkretne države in tam urediti njihovo nacionalno vozniško dovoljenje.

Suzana Drobnjak iz podjetja Sixt pa pravi, da so pozorni tudi na minimalno starost voznika, da pa zahtevajo tudi vozniško dovoljenje v latinici, da lahko, da lahko preberejo podatke. »Po izkušnjah se stranke vedno same pripravijo že pred prihodom s poznavanjem dokumentov in predpisov, ki so potrebni pri prevzemu vozila in za pot v tujino,« še dodaja Drobnjakova.

Še nekaj potovalnih pasti obstaja

Za pot v tujino se je torej dobro predhodno pozanimati, katere dokumente je treba imeti kot turist s seboj. Tudi če se v druge dežele podate z vozilom, ki je sicer registrirano v Sloveniji, a ni v lasti voznika. Na AMZS so navedli primer, ko bi vam tako vozilo odpeljal »pajek« in bi morali v primeru prevzema navesti lastništvo. Če namreč avto ni vaš, bo voznik to lahko naredil le z dokumentom, ki dokazuje, da vam lastnik dovoljuje vožnjo tega avtomobila.

Ta dokument nosi oznako Dovoljenje za vožnjo vozila v tujini (DVVT) in zagotavlja, da avtomobil ni ukraden, ampak legalno izposojen. Na AMZS ga priporočajo za vožnjo v državah članicah EU in tudi v ostalih evropskih državah, še zlasti pa prav pride v bližnjih državah, kot so Bosna in Hercegovina, Srbija in Makedonija, saj se v omenjenih državah lastništvo vozila pogosto preverja, tako pri prestopu meje kot tudi pri kontrolah znotraj posamezne države. DVVT pa velja le skupaj z veljavnim prometnim dovoljenjem za vozilo.

Pred potjo pa ne pozabite niti na zeleno karto, ki je skoraj izginila z obzorja voznikov. Za države izven Evropske unije jo namreč še vedno potrebujete, ponekod je celo obvezna. Države, ki zahtevajo zeleno karto ob vstopu državo, so med drugim Bosna in Hercegovina, Črna gora, Albanija, Rusija, Belorusija, Ukrajina, Turčija, Iran, Izrael, Maroko in Tunizija.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"