Minilo je deset let od razkritja najbolj razvpitega škandala v avtomobilski industriji

10. 12. 2025 | Matjaž Gregorič

Pet največjih afer evropskih avtomobilskih proizvajalcev, ki so pretresle industrijo, privedle do milijardnih kazni in trajno vplivale na regulacijo ter javno zaupanje.

Afera v kateri je bil zaradi vgradnje programske opreme v dizelske motorje, ki je pri testiranju umetno znižala izpuste dušikovih oksidov (NOx) je v javnosti izbruhnila jeseni leta 2015, začela pa se je že več let prej. ICCT (International Council on Clean Transportation) je pred tem izvedel testiranja v EU in ZDA, ki so pokazala, da dizli v Evropi spustijo v zrak od 5– do 40-krat več NOx, kot so dovoljujevali standardi.

Po prvotnem zanikanju s strani Volkswagna je 18. septembra udarila vest, da Volkswgen  uporablja programsko opremo, ki prepozna testni cikel, kar je nemški avtomobilski koncern tudi priznal, in hkrati je odstopil tudi takratni izvršni direktor Martin Winterkorn. Posledice so bile velikanske, Volkswagen je imel več kot 30 milijard evrov stroškov (kazni, odpoklici, tožbe), vrstili so se kazenski pregoni vodilnih, prizadetih pa je bilo več kot 11 milijonov vozil.

Minilo je deset let od razkritja najbolj razvpitega škandala v avtomobilski industriji
Auto-Medien Portal

Volkswagen pa ni bil edini grešnik pri manipulacijah z izpusti. Po Dieselgatu so francoske oblasti začele preiskovati tudi domače proizvajalce. Ugotovili so, da naj bi Renault in PSA (Peugeot – Citroen) uporabljala sisteme, ki so optimizirali delovanje motorjev za testne pogoje, čeprav ne tako očitno kot VW. Sledile so večletne preiskave, hišne preiskave in osumljeni inženirji, Renaultu so grozile visoke kazni, PSA pa se je pozneje poravnal

Sarkozy izdal zaporniški dnevnik in povzročil pravi politični vihar

Nemški prometni organ (KBA) je odkril tudi nedovoljene funkcije v programih za nadzor izpustov pri številnih dizelskih modelih Mercedes-Benza. Posledice: odpoklic več kot 700.000 vozil, kazni v Nemčiji in ZDA ter pritisk na prehod v elektrifikacijo.

Minilo je deset let od razkritja najbolj razvpitega škandala v avtomobilski industriji
Auto-Medien Portal

Na črni listi je bil tudi takratni koncern Fiat Chrysler (FCA) zaradi skrivanja izpustov  v obdobju 2016–2021. Škandal v katerem so odkrili programske manipulacije izpustov NOx pri Jeep in Fiat dizelskih modelih, je močno prizadel evropski trg, koncern je moral plačati več deset milijonov evrov kazni v Evropi.

Nemški BMW ni bil obtožen neposredne manipulacije izpustov, je pa skupaj z VW in Daimlerjem sodeloval v t. i. "dizelskem kartelu". Podjetja naj bi usklajevala tehnološke omejitve sistemov za čiščenje izpustov (AdBlue), kar je onemogočalo boljše, čistejše rešitve. Evropska unija je tudi v tem primeru izrekla milijardne kazni.

  

Novo na Metroplay: