Na evropskih cestah manj smrtnih žrtev, kako je na slovenskih?

Slovenija je v skupini treh držav v katerih je v zadnjih dveh letih v prometu umrlo več ljudi kot pred pandemijo leta 2019.

Na evropskih cestah manj smrtnih žrtev, kako je na slovenskih? (foto: ACE) ACE
1. 4. 2022

Evropska komisija je objavila predhodne podatke o smrtnih žrtev na cestah za leto 2021. Lani je v prometnih nesrečah umrlo 19 800 ljudi, kar  je tisoč oziroma 5 odstotkov več kot v letu 2020, a še vseeno skoraj 3.000 oziroma 13 odstotkov manj  v primerjavi z obdobjem pred pandemijo leta 2019.

Na primerjave lanskega leta z letom 2020 močno vplivajo vzorci stopnje prometa v vsaki državi med pandemijo. Med letoma 2019 in 2020 se je število smrtnih žrtev na cestah zmanjšalo za 17  odstotkov. Skupna razvrstitev  stopenj smrtnosti v državah se ni bistveno spremenila, najvarnejše ceste imajo še vedno na Švedskem (18 smrtnih žrtev na milijon prebivalcev), medtem ko so najbolj nevarne v Romuniji (93 žrtev na milijon prebivalcev). Lanskoletno povprečje v Evropski uniji je  bilo 44 smrtnih žrtev v cestnem prometu na milijon prebivalcev.

 

Velike razlike, Slovenija med najslabšimi

Največje zmanjšanje za več kot 20 odstotkov so dosegli  na Danskem, v Belgiji, na Portugalskem, Poljskem in v Litvi. Nasprotno pa se je v zadnjih dveh letih v Latviji, Sloveniji in na Finskem povečalo število smrtnih žrtev na cestah. Na splošno je 52 odstotkov žrtev v cestnem prometu umrlo na podeželskih cestah,  40 odstotkov v mestnih območjih in 8 odstotkov na avtocestah. Potniki v avtomobilih (vozniki in potniki) so predstavljali 43 odstotkov vseh smrtnih žrtev v cestnem prometu,  pešci 20 %, uporabniki  motociklov in mopedov 18 in kolesarji 10 odstotkov.

Delež smrtnih žrtev Starejših od 65 let je znašal  več kot četrtino (28 odstotkov)  čeprav sorazmerno na cestah umre več mladih. Medtem ko je bilo 12 odstotkov umrlih na evropskih cestah  starih med 18 in 24 let, ta starostna skupina predstavlja le 7 odstotkov prebivalstva Evropske unije. Statistični podatki torej kažejo, da so mladi pogosteje udeleženi v prometnih nesrečah s smrtnim izidom.