V nakupovalnem središču BTC je zapeljal prvi avtonomni avtobus

27. 4. 2018 | Jure Šujica
Deli

Vozilo je proizvod francoskega proizvajalca Navya, kmalu pa bi lahko prve primerke videli tudi v redni rabi.

Avtonomna vozila so poleg električnih avtomobilov ena izmed glavnih tem avtomobilske industrije, a čeprav se zdi, da je njihov čas še nekoliko oddaljen, so že tu. Sicer ne še v serijski različici, temveč 'le' kot dobro razviti prototipi. Eden izmed takih pa je te dni tudi pri nas, govorimo pa o avtonomnem avtobusu francoske znamke Navya, ki te dni v sklopu prireditve Dan prihodnosti nabira svoje prve kilometre v ljubljanskem nakupovalnem središču BTC.

Da testna vožnja poteka po nakupovalnem središču, ni naključje. Vozilo je namreč dolgo zgolj 4,75 metra, doseže najvišjo hitrost 20 kilometrov na uro, po besedah Radovana Serneca, direktorja za inovacije v ljubljanskem podjetju AV Living Lab, ki je prihod vozila omogočilo, pa je namenjeno transportu na kratkih lokacijah, kamor z običajnim avtobusom ali avtomobilom ni mogoče priti. To pa so ravno mestna središča in nakupovalni centri.

Avtonomen, a vseeno brez človeške pomoči ne gre

Avtobus je sicer v celoti zasnovan v Franciji, njegova funkcija, prevoz ljudi na kratke razdalje, pa mu omogoča, da ob precej majhnih zunanjih dimenzijah ponuja dovolj prostora za 15 ljudi – 11 sedišč in štiri stojišča. Zaradi nizke hitrosti, ki jo dosega avtobus, je opremljen z manjšim elektromotorjem, ki posledično porabi malo elektrike, kar mu omogoča med 8 in 10 ur avtonomije.

Čeprav gre za avtonomno vozilo četrte generacije, pa njegovo delovanje ni popolnoma avtomatizirano, vsaj ne od začetka. Testni poligon v BTC-ju namreč poteka po nekaj sto metrov dolgi trasi, ki so jo po besedah Serneca morali sprva prepeljati z običajnim avtomobilom, posneti z video kamero, nato pa podatke prenesti v bazo podatkov. Z avtobusom so nato enako traso prepeljali še enkrat, z bistveno manjšo hitrostjo (2 kilometra na uro) in pod nadzorom upravitelja vozila. Vozilo je tako samo s pomočjo lidarjev in drugih senzorjev ustvarilo tridimenzionalno sliko okolice, na kateri so nato določili stalne objekte in premične, ki jih s slike odstranijo. Za zgolj nekaj sto metrov dolgo traso so potrebovali več dni dela, pri čemer Sernec dodaja, da postopek ustvarjanja slike lahko variira.

Možnosti povezovanja so neomejene

Vozilo med vožnjo avtonomno opravlja vse funkcije, od ustavljanja na postajališčih do ustavljanja na prehodih za pešce, kot smo se lahko prepričali sami, pa mu težav ne povzroča niti ustavljanje v sili v primeru nepredvidenih ovir na cestišču. Vse te ovire in svojo lokacijo avtobus zazna s številnimi senzorji – poleg omenjenih lidarjev je vozilo opremljeno še z različnimi laserji, GPS-sprejemnikom ter sistemom za podatkovni prenos podatkov 4G. Ti morajo tako ves čas delovati brezhibno, zato je vozilo v primeru kakršnihkoli odstopanj ali okvar sprogramirano tako, da se samodejno ustavi, nadaljnja vožnja pa je mogoča le ob prisotnosti tehnika.

Potencial omenjeni avtobus v ljubljanskem nakupovalnem središču nedvomno ima, kar nam je potrdil tudi Blaž Vukelič iz BTC-ja, ki v omenjenem vozilu vidi več kot le sredstvo za transport. Ta naj bi bil uporaben tudi za povezovanje različnih podjetij in njihovih storitev ter tako pomagal pri spreminjanju koncepta avtomobila. Pri BTC-ju tako že razmišljajo o dodatnih storitvah, ki bi jih v avtonomnih vozilih lahko ponudili, in tako je le še vprašanje časa, kdaj bo prvo vozilo res zaživelo v redni uporabi. Hkrati poudarjajo, da želijo v sodelovanju z AV Living Lab trgovsko središče postaviti na svetovni zemljevid testnih poligonov in tako sodelovati pri razvoju tovrstne tehnologije.

Predstavljeni tudi avtonomni avtomobili

V sklopu dneva mobilnosti pa je BTC gostil tudi nekaj zanimivih gostov iz domače in mednarodne politike ter avtomobilske industrije. Dogodka so se tako udeležili mag. Violeta Bulc, evropska komisarka za mobilnost in promet, dr. Peter Gašperšič, minister za infrastrukturo RS, Birgit Hütter, pristojna za razvoj in integracijo sistemov za avtonomno vožnjo v družbi Magna Steyr, in dr. Maik Böres, vodja ekipe za področje mobilnosti prihodnosti v družbi BMW Group. Poleg omenjenega avtobusa so obiskovalci lahko preizkusili in spoznali tudi druge storitve, povezane z mobilnostjo v prihodnosti.

Najbolj zanimive so bile tako predstavitve nemške avtomobilske trojice (BMW, Audi in Mercedes-Benz). Omenjena tri podjetja so namreč med najbolj dejavnimi na področju razvoja avtonomne mobilnosti in so tako pripeljala svoje avtomobile, v katerih so zametki te tehnologije že pripravljeni.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"