Na eni strani dejstva, ki govorijo v prid iztrebljanja motorjev z notranjim zgorevanjem, na drugi dvomi in zadržki zaradi razmeroma zapletene realnosti.
Elektromobilnost je že nekaj časa med najbolj vročimi temami avtomobilske industrije in sproža številna vprašanja, ki jih je zaenkrat več kot odgovorov. Nemški inštitut Fraunhofer za sistemske in inovacijske raziskave je v pregledni študiji zbral nekaj ključnih dejstev, iz katerih izhaja, da so električni avtomobili ključno orodje za razogličenje prometnega sektorja, vendar ne pogosto omenjana čudežna rešitev.
Raziskovalci so se v analizi strinjali, da nevtralnosti glede toplogrednih plinov ne bo mogoče doseči brez prehoda z motorjev z notranjim zgorevanjem na elektriko, vendar je realnost bolj zapletena kot vizija. Prodaja električnih vozil zadnjih letih v globalnem merilu narašča in na Kitajskem, ki velja z največji trg, so baterijsko-električna vozila že dolgo nekaj običajnega.
Naraščanje prodaje in novi izzivi
Prodajne številke naraščajo tudi v ZDA in EU. Inštitut v študiji napoveduje, da bo svetovni delež registracij novih električnih vozil do leta 2030 znašal 40 odstotkov, do leta 2035 pa bi se lahko povečal na več kot 50 odstotkov. V Nemčiji kto največjem evropskem avtomobilskem trgu je bila rast registracij do leta 2023 še močnejša kot v mednarodni primerjavi – nato pa je leta 2024 prišlo do nazadovanja, saj je bilo konec nakupnih subvencij in visoke cene električne energije so upočasnile razcvet električnih vozil.
Baterije so ključnega pomena za uspeh e-mobilnosti – in povpraševanje po njih prav tako hitro narašča, do leta 2030 naj bi bilo štiri- do šestkrat večje kot leta 2023, leta 2035 pa celo sedem- do enajstkrat večje. Približno 85 do 90 odstotkov svetovne zmogljivosti baterij bo takrat potrebnih za cestni promet. Vendar pa razcvet prinaša tudi temeljne izzive: od oskrbe s surovinami do proizvodnje in odstranjevanja.
Obremenjujoča proizvodnja in izravnava z uporabo
Pogosta točka kritik je vpliv na okolje. Pravzaprav je proizvodnja električnih vozil – predvsem zaradi baterij energetsko intenzivnejša od proizvodnje motorjev z notranjim zgorevanjem. Glede na vir energije in velikost baterij se med proizvodnjo proizvede od 60 do 130 odstotkov več toplogrednih plinov. Vendar pa vozila z električnim pogonom to pomanjkljivost izravnajo z uporabo, če delujejo na zeleno elektriko. Glede na študijo se s podnebju prijazno mešanico električne energije emisije v življenjskem ciklu zmanjšajo za 40 do 50 odstotkov.
Še ena obljuba e-mobilnosti so padajoči stroški. Čeprav so nabavne cene brez subvencij še vedno višje kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem in cene baterij nenehno naraščajo, a so hkrati so električni avtomobili pogosto cenejši za uporabo zaradi nižje cene energije in nižjih stroškov vzdrževanja. Toda tudi tukaj obstajajo omejitve: gostota servisnih delavnic za električna vozila je še vedno nizka, vrednosti pri nadaljnji prodaji pa je težko izračunati. In le tistim, ki imajo dostop do cenovno dostopnih virov energije –resnično koristijo nizki obratovalni stroški.
Bistveni pomen hitrih polnilnic
Tudi doseg je ključnega pomena za številne uporabnike električnih avtomobilov. . Današnji modeli običajno prevozijo med 300 in 400 kilometri, nekatera prestižna vozila pa si prizadevajo celo za 1000 kilometrov. Toda dolgi dosegi gredo na račun velikosti baterij – in s tem okolja. Inštitut Fraunhofer zato priporoča manjše baterije in pogostejše polnjenje. Gosta polnilna infrastruktura – tako javna kot domača – je bistvenega pomena. Hitre polnilne postaje in pametna omrežja, ki prav tako blažijo konice porabe električne energije, postajajo vse pomembnejše.
Kaj pa varnost? Strah pred požari baterij še vedno obstaja, vendar študije kažejo, da je neutemeljen. Po podatkih študije se vozila z električnim pogonom ne vnamejo pogosteje kot motorji z notranjim zgorevanjem, v nekaterih primerih pa celo manj pogosto. Nove vrste baterij tveganje še dodatno zmanjšujejo. Vendar pa gašenje požarov ostaja problematično in je bolj zapleteno, čeprav tehnično obvladljivo.