Prvi mož slovenskega avtošporta o stanju dirkanja v Sloveniji, o dirkališču na Dolenjskem in še čem - večinoma s pozitivnim tonom

V vodstvu Zveze za avtošport se pripravljajo na novo sezono, minula pa je bila glede na okoliščine vsekakor uspešna. Tako vsaj predsednik, Rado Raspet, ki je končal svojo prvo polno sezono na Zvezi. Seveda pa ni vse rožnato in projekt dirkališča greni življenje.

Prvi mož slovenskega avtošporta o stanju dirkanja v Sloveniji, o dirkališču na Dolenjskem in še čem - večinoma s pozitivnim tonom (foto: Uroš Modlic) Uroš Modlic
12. 3. 2022

Kar nekaj razlogov ima Rado Raspet s celo vodstveno ekipo Zveze za avtošport, da lahko optimistično pričakuje začetek nove sezone, ki se bo pričela že v začetku aprila. Ne glede na številne siceršnje in administrativne ovire, ki jih je prinesla pandemija, so namreč pri zvezi še kako zadovoljni s potekom končane sezone.

»Res smo super zadovoljni z lansko sezono, sploh glede na okoliščine,« razlaga Raspet, ki hitro doda, da so uspeli dodati eno domačo gorsko dirko (GHD Tolmin) in en pozivni reli (Tolmin), ki letos postaja polnopravna dirka za državno prvenstvo. Hkrati se je s tem povečalo tudi število izdanih licenc. »Ta številka je bila lani celo višja od leta 2020,« zadovoljno ugotavlja predsednik AŠ2005.

Seveda je na nek način še vedno črna lisa slovenskega avtomobilskega športa prvenstvo v krožnih hitrostnih dirkah, ki bi moralo biti nosilec avtomobilskega športa. Toda – Slovenija je ena redkih držav v Evropi, ki ne premore ustreznega objekta. No, seveda boste zdaj poznavalci našpičili ušesa – seveda ga premore v Cerkljah, toda država je objekt zaprla zaradi nerešenih vprašanj, v zvezi pa se borijo za podelitev ustreznih dovoljenj.

»To je seveda cokla za razvoj našega športa, predvsem za razvoj mladih. Odnosa države do tega vprašanja pač ne razumem – kmalu bomo verjetno res edini v Evropi, ki bomo brez takega objekta. Gradijo ga Albanci, resni načrti so že na Kosovu, vlogo za licenco FIA imajo tudi Makedonci – pa imajo le enega omembe vrednega dirkača,« razlaga Raspet, ki zna tudi povedati, da so bile na zadnjih pogovorih pri ministru za obrambo Toninu sicer izrečene zelo pozitivne besede okoli objekta v Cerkljah.

»In res je država razpisala koncesijo – sicer z zelo visokimi zahtevami, toda po nekaj dneh je razpis umaknila. Ne vem, kaj se dogaja. Tega preprosto ne razumem. Zdaj je seveda jasno, da moramo počakati na volitve. Zato si želimo stabilne vlade, ki bi bila pravi partner za razgovore o dirkališču. Seveda na zvezi ne vztrajamo, da to mora nujno biti objekt v Cerkljah. Toda bistveno je seveda dobiti prostor, zemljo. Vse ostalo lahko uredimo sami,« razlaga Raspet, ki ob tem postreže z nekaj številkami, ki dobro podkrepijo pomembnost avtomobilskega športa v globalni ekonomiji – kar 2,7 milijona ljudi se ukvarja s tem športom, 7200 objektov je namenjenih temu športu …

Avtomobilski šport ustvarja kar 1,5 milijona plačanih služb, več kot 300.000 je prostovoljcev … In skoraj 160 milijard prometa ustvari industrija tega športa – od tega kar 66 milijard dodane vrednosti! Škoda le, da si Slovenija od tega kolača ne odtrga (ali noče odtrgati) več kot le nekaj drobtinic …

Nekaj novih prireditev že letos

Toda ne glede na te težave se druge panoge razvijajo precej propulzivno – letos bosta v koledarju že dva točnostna dogodka, dva Eco relija, namenjena vozilom z alternativnimi pogoni, s čimer gre zveza v korak z globalno usmeritvijo k trajnostni mobilnosti. »Hkrati smo veseli, da se je obrnil navzgor tudi trend novih organizatorjev – zdaj imamo na primer že pet domačih dirk v gorskohitrostni panogi, kjer bo letos na sporedu kar sedem dirk,« zadovoljno razlaga Raspet. In podobna je zgodba tudi v panogi reli, kjer bo letos na koledarju sedem relijev – od tega šest v Sloveniji.

Tudi stanje pri KHD se vendarle popravlja, letos stopijo v veljavo nova pravila točkovanja brez odbitkov, pojavlja se nekaj novih dirkalnikov … »Mislim pa, da je najbolj razveseljujoče, da je Twingo pokal postal splošno sprejet kot idealna odskočna deska, saj je cenovno izjemno privlačen. Ob tem pa je Endurance prvenstvo dobilo tudi status državnega prvenstva,« razlaga Raspet in nadaljuje: »Kar 15 ekip imamo in v vsaki so štirje vozniki – to pa je že lepa številka. Ob tem naša pravila dovoljujejo nastop mladim od 14 let naprej!«

Med panogami velja izpostaviti tudi avtokros, ki se ravno tako prebuja, predvsem na račun izjemnega poligona Kaps, ki ga upravlja ASC Mustang in kjer bodo letos organizirali dve dirki, od tega jesenska šteje tudi za prvenstvo centralne evropske cone (CEZ).

V najpomembnejšem organu FIA (WMSC) tudi Raspet

Zagotovo je mogoče za neke vrste prelomnico šteti izvolitev predsednika slovenske zveze v verjetno najpomembnejši športni organ Mednarodne avtomobilistične zveze FIA – v Svetovni motošportni svet ali World Motorsport Council. Ta štirinajstčlanski senat (ob tem je v njem še namestnik predsednika, pet podpredsednikov

in nekaj članov komisij) namreč sprejema in potrjuje vse najpomembnejše odločitve, ki so povezane s pravili, koledarji, tehničnimi vprašanji in podobno. Sprejemajo torej ključne odločitve za prihodnost. WMSC deluje pod vodstvom novega predsednika zveze FIA, Mohammeda Bin Sulayema, ki je lani zamenjal Jeana Todta. »To je seveda izjemna čast, saj lahko soodločam o najbolj pomembnih športnih zadevah v svetu, za članstvo pa me je predlagal novi predsednik,« pojasni Raspet, ki je izvoljen za dobo štirih let, hkrati je sprejel tudi ponujeno mesto v finančni komisiji FIA, ki upravlja z izjemnimi denarnimi zneski.

»Štirikrat letno se bomo srečevali s kolegi iz WMSC-ja. To so zagotovo najbolj vplivni ljudje v športu, hkrati pa prijetni, preprosti in hkrati vsi strokovnjaki ter izredno izobraženi in razgledani ljudje,« razlaga Raspet, ki je s tem položajem tudi najvišje rangiran funkcionar zveze v zgodovini. »Seveda sem predsednika že povabil v Slovenijo, ki jo pozna, saj je tu že tekmoval (na reliju Saturnus, op. p.). Obljubil je, da nas obišče, seveda pa je pred tem potrebno urediti še kup formalnosti,« razloži Raspet.

Nehote se v pogovor prikrade tudi druga zveza, ki v Sloveniji skrbi za karting in motošport. Ko se je AŠ2005 pred dvema desetletjema odcepila od AMZS, je bil to dolg in ne prav enostaven proces, ki je pustil tudi nekaj grenkobe, predvsem pa skrhane odnose. »Uspel sem se srečati z novim predsednikom AMZS, Andrejem Brglezom, in moram reči, da sem končno zelo optimističen in prepričan, da bo zdaj koordinacija in pogovor bistveno laže stekel. Seveda si želimo, da bi karting pristal v naročju AŠ2005, saj mora mlad voznik, ki uspe v kartingu, če želi nadaljevati kariero, zdaj menjati zvezo. To je nesmiselno in to želimo urediti. Na ta način bomo zagotovo laže razvijali mlade talente,« je prepričan Raspet, ki si z AMZS tudi sicer želi boljšega sodelovanja.

Novi direktor zveze do konca leta

Ob koncu letošnjega leta bo zveza dobila tudi novega direktorja. Prvi in doslej edini direktor zveze od ustanovitve, Dagmar Šuster, se bo do konca leta poslovil, kot je tudi obljubil. Njegovo mesto bo zavzel Aleš Zrinski, ki trenutno opravlja delo športnega direktorja zveze.

Šolan trenerski kader

Da bi predvsem mladim omogočili čim bolj uspešno vključevanje v avtomobilski šport, so pri zvezi v sodelovanju z Ministrstvom za šport že lani začeli s šolanjem kvalificiranih trenerjev, česar doslej v avtomobilskem športu nismo poznali. Osem licenciranih trenerjev je tako že na razpolago za vse razpisane discipline.