Rubrika Rabljen avto je tokrat obarvana nekoliko bolj tematsko. Situaciji in času primerno smo jo posvetili kabrioletom.
Spomladanski čas je prav gotovo tisti čas v letu, ko je zanimanje za avtomobile zgoraj brez še posebej veliko. Nekateri sicer menijo, da je pravi čas za kupovanje kabrioletov jesen. Verjetno izhajajo iz predpostavke, da so takrat ti avtomobili cenejši, v resnici pa je to teza, ki stoji na precej trhlih temeljih.
V času pisanja članka so odloki o nekaterih ukrepih, ki so bili sprejeti za zajezitev širjenja koronavirusa, že preklicani. Začasna prepoved izvajanja prepisov lastništva motornih vozil je nedvomno močno posegla na trg rabljenih avtomobilov, a najhujše je, kot kaže, za nami. Zdravstvena stroka, tudi kar se tiče virusa, priporoča veliko gibanja na svežem zraku, sami pa si težko predstavljamo avtomobil, ki bi ponujal več 'zračne' svobode kot ravno kabriolet. Razlogov za odločitev o nakupu kabrioleta torej ne manjka.
Je kabriolet sploh za vas?
Tistim, ki ste kabrioleta že imeli, bomo v smislu tegob in radosti, ki jih prinaša ta avtomobilska karoserija, težko povedali kaj bistveno novega, novinci pa se bosta morda na podlagi naših kabrioletskih izkušenj lažje odločili, ali kabrioleta sploh izbrati, in če že, kakšnega.
Za začetek je treba vedeti, da je kabriolet avtomobil, ki zahteva nego in čas. Pri tem ne gre za to, da bi bili ti avtomobili za vzdrževanje in nego bistveno bolj zahtevni kot navadni, a pri vožnji brez strehe gre poleg užitkov vedno tudi za malo 'šminkarije'. Zato mora biti kabriolet (z redkimi izjemami) pred oziroma med vsako vožnjo bleščeče čist.
Umazana karoserija, blatni koloteki, lisasta stekla ter umazanija v kabini močno pripomorejo k temu, da boste namesto frajersko videti kmetavzarsko. To, da je avto brezhibno čist, sicer ni tako težko, če je kabriolet vaš drugi ali tretji avtomobil, če je edini, pa vam bo ta osnovna 'kabrionega' vzela precej časa in tudi denarja.
Če verjamete, da obstaja rabljen oziroma star kabriolet, ki mu (vsaj malo) ne pušča streha, živite v zmoti. Vrata brez stekelskih okvirjev ter cel kup gumiranih stikov in spojev se v nekem trenutku pač uklonijo zakonom fizike, zato voda najde pot v kabino in notranjost avtomobila.
Če so premične strehe, kadar avto stoji na dežju, še nekako funkcionalne, je to razumljivo. Funkcionirajo namreč kot dežnik, zato voda, četudi odtoki niso zapacani z listjem, iglicami in drugo umazanijo, praviloma odteče in odkapne, notranjost kabine pa ostane suha.
A situacija se hitro obrne, predvsem v avtopralnici, pri nekaterih modelih pa tudi ob močnem vetru ali večjih hitrostih, torej takrat, kadar smer toka vode ni odvisna samo od gravitacije. Lahko gre zgolj za kakšno kapljico vode, lahko tudi za celo vedro, a dejstvo je eno – popolnoma suhega starega kabrioleta ni.
Voda sama po sebi, dokler sedeži ostajajo suhi, ni pretirano moteča, a to velja predvsem za obdobje toplega vremena. V mrazu je vlaga ali celo led v avtomobilski kabini velik problem. Avto je nagnjen k rošenju, tudi v zelo dobro ogrevani kabini pa ob prisotnosti vlage občutek toplote ni tisti pravi. Torej, kabriolet naj bo pozimi v garaži.
Če vprašate mene, bi moral imeti vsak kabriolet dva kilometrska števca. Prvi bi meril vožnjo z zaprto streho, drugi pa z odprto. A verjetno bi potem vsi kupovali kupeje. Osebno se lahko z odprto streho vozim tako v mrazu kot največji poletni pripeki, a na podlagi izkušenj s sopotniki zaključujem, da je med nami samo desetina takih, ki je potencial kabrioleta sposobna izkoristiti več kot polovično.
Nekoga od vetra boli glava, drugega ušesa, tretjega opeče sonce, četrtemu ne ugaja pozornost, petega zebe, šestemu odpihne kakšen bankovec ali cestninski listek, sedmega moti hrup, dame pa ne marajo biti razkuštrane in imajo zvečer težave z mehurjem. V glavnem, namesto veselja in užitka - sami problemi.
Kabriolet prav tako ni dobra izbira, če radi potujete hitro in v tišini. Moderne kabrio strehe so zgledno tihe nekje do hitrosti 150 kilometrov na uro, potem pa se že pojavlja moteče bučanje in žvižganje.
Trde strehe se na tem področju obnesejo za odtenek bolje, a kadar je streha spuščena, je hrup neznosen. Še zlasti v predorih in pri večjih hitrostih. Kakovost zvoka iz avdiosistema se izgubi kot denar pri javnih naročilih, pogovor s sopotnico pa je prav tako obsojen na glasnost, ki bi za štirimi stenami že mejila na prepiranje.
Če bi vam karkoli od zgoraj zapisanega lahko grenilo življenje, potem je stvar enostavna – kabrio ni za vas! Če ne, berite dalje.
Platno ali 'hard top'?
Za vsako od možnosti vrste strehe, platneno ali trdo, obstaja cel kup razlogov za in seveda tudi proti. Za prave ljubitelje kabrioletov pa je odgovor samo eden – absolutno platno. 'Šotor', kot platneno streho radi poimenujemo tisti, ki smo kabriolete že imeli, z vidika varnosti, konstrukcije, mase, dušenja zvoka ter hitrosti odpiranja v primerjavi s trdimi strehami ne prinaša bistvenih oziroma nikakršnih prednosti. Pravzaprav je edina prava prednost, ki jo prinaša 'šotor' in jo je mogoče izmeriti, ta, da zavzame manj prostora v prtljažniku.
Ljubitelji 'šotorov' torej nimamo nekih pravih tehtnih argumentov za svoje prepričanje. Razen morda to, da je platnena streha videti prestižnejše, da so kabrioleti s platneno streho lepši in skladnejši ter to, da je potem, ko je avto enkrat zelo star, platnena streha manj problematična za menjavo in popravila.
Zakaj potem platno? Zato, ker je poslušanje dežnih kapelj na platnu nekaj najbolj romantičnega na planetu, ter zato, ker se je voziti v senci razpete platnene strehe v kombinaciji s spuščenimi okni eden izmed najboljših vozniških momentov in užitkov nasploh. Ja, ironija kabrioleta je v tem, da je z njim najlepše takrat, ko je streha razpeta.
Kabriolet – od užitka do razkazovanja mišic
Za vožnjo z vetrom v laseh ne potrebujete veliko denarja. Oziroma bolje rečeno, ni nujno, da za kabrioleta porabite celo premoženje. Za tistih nekaj jutranjih in večernih uric, ko je za večino ljudi kabriolet zares uporaben, tudi ni prave potrebe po prevelikem zapravljanju.
Vsaj kar se tiče kabrioletskih občutkov, torej vetra in pogleda v nebo in zvezde, je popolnoma vseeno, ali jih doživljate z Golfom za jurja ali pa z Maserattijem za sto in več tisočakov. Dobra stran kabrioleta je tudi ta, da je vpadljiv in zanimiv, ne glede na starost. Vse drugo so nianse.
To bi moralo biti načeloma vse, kar morate nujno vedeti, preden se odločite za nakup kabrioleta. Ker pa v tej rubriki govorimo o rabljenih avtomobilih, smo seveda pripravili še nekaj predlogov. Zaradi specifike tega avtomobilskega razreda je razvrščanje in primerjanje po moči, letniku, številu sedežev ali velikosti precej nesmiselno, zato smo nabor predlaganih avtomobilov pripravili na podlagi predvidene vrednosti.
Ponudba na našem trgu je relativno skromna, cene pa so precej raznolike, zato se lahko posamezen model znajde tudi v razredu višje ali nižje. No, mi smo ga uvrstili v cenovni razred, v okviru katerega bi morali dobiti soliden, nakupa vreden primerek. Morda katerega pri nas tudi ni mogoče najti ali pa je resnično redek, morda celo eksotičen. Dodanih je še nekaj ocen, ki pa se bolj kot na realno stanje nanašajo na ceno avtomobila.
Kabrioleti do 3.000 evrov
Chrysler Sebring
Morda nekoliko po krivici prezrt veliki štirisedežni kabriolet, ki ponuja vse potrebno udobje za štiri osebe. V nasprotju s prepričanjem številnih je s temi avtomobili zelo malo težav, spadajo pa med bolj žejne. Če ste ljubitelj togih in čvrstih karoserij, bi utegnili biti nad voznimi lastnostmi razočarani. Ne rečemo, da ne gre v ovinek, ampak da bi v režo med vrati in karoserijo vtaknil prst in zapeljali po makadamski cesti, pa vsekakor ni priporočljivo.
Vozne lastnosti | 2/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 1/5 |
Kul faktor | 2/5 |
Fiat Barchetta
Za Barchetto lahko, čeprav prodajno ni bila zelo uspešna niti zelo priljubljena, zapišemo, da gre za zanimiv bodoči klasik. Poganja jo odličen motor pa tudi z vozniškega vidika je zelo prijeten avto. Je tudi zelo lep avtomobil, a žal premajhen. Če bi Fiat ta avto konkretno raztegnil in razširil, bi njegove lepe linije prišle še bolj do izraza, avto pa bi bil bomba.
Vozne lastnosti | 4/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 2/5 |
Kul faktor | 4/5 |
VW Golf 3
Trenutno Golf 3 Cabriolet spada med najcenejše resne kabriolete, a cena bi morala lepo ohranjenim primerkom počasi začeti naraščati. Bočno linijo prekinja varnostni lok, med njegove dobre lastnosti pa štejemo tudi neproblematičnost. Slaba stran je nekoliko slabša kakovost izdelave in pa nagnjenost k rjavenju. Med razloge za nakup se uvršča tudi njegovo 'ljudsko' TDI-srce.
Vozne lastnosti | 2/5 |
Problematičnost | 5/5 |
Ohranjanje vrednosti | 3/5 |
Kul faktor | 2/5 |
Renault Megane
V tem cenovnem razredu se lahko odločite tako za prvo generacijo s platneno kot tudi za drugo generacijo s trdo streho. Manj težav je gotovo s prvo, saj je druga s seboj prinesla tudi večino 'sodobnih' problemov. Večjo in še bolj neskladno 'rit', v kateri ima svoj prostor tudi trda streha, ima samo še Peugeot 308CC. Nasploh so ti francoski kupe-kabrioleti nekoliko čudni, saj se A-stebriček konča nad oziroma celo za voznikovo glavo. V čem je sploh smisel kabrioleta, če nad sabo gledaš lok vetrobranskega stekla?
Vozne lastnosti | 2/5 |
Problematičnost | 2/5 |
Ohranjanje vrednosti | 1/5 |
Kul faktor | 1/5 |
Alternative cenovnega razreda: Opel Tigra, MGF, Peugeot 206 CC, Fiat Punto
Kabrioleti od 3.000 do 7.000 evrov
VW Golf 1 Karmann
Karmannov Golf Cabriolet postaja vse bolj zaželen avtomobilski klasik. Izdelali so jih 388.522, zato jih je na trgu rabljenih vozil ogromno, veliko izmed njih pa je še vedno (oziroma spet) zelo dobrih. To je kabriolet, ki ne bo zahteval skoraj nobenega vlaganja, bodite pa pozorni na stanje strehe. Skoraj vsaka pušča točno na stiku A stebrička in trikotnega okenca, kar pomeni, da so sprednji sedeži vedno mokri. Odličen in enostaven sistem zapenjanja strehe je treba pogosto nastavljati, sicer prihaja do nadležnega ropota.
Vozne lastnosti | 3/5 |
Problematičnost | 5/5 |
Ohranjanje vrednosti | 5/5 |
Kul faktor | 4/5 |
Alfa Romeo Spider
Od začetka devetdesetih do leta 2005 je Alfa izdelovala čudovita dvojčka; Spider in GTV. Odprti Spider je kljub rosnim letom že postal avtomobilski klasik, zato z naložbenega vidika z njim ne morete zgrešiti. Štirivaljni motorji so zanesljivi in z izjemo redkih tipskih napak na variatorju faze zelo neproblematični, trilitrski šestvaljnik pa je poezija za ušesa, hkrati pa se s skrbnim vzdrževanjem uspešno izogiba mehanikov. Predvsem pa je ta motor s kromiranimi sesalnimi grli tudi paša za oči.
Vozne lastnosti | 5/5 |
Problematičnost | 3/5 |
Ohranjanje vrednosti | 4/5 |
Kul faktor | 5/5 |
BMW serije 3
V tem cenovnem razredu je mogoče z nekaj sreče pri iskanju najti kar tri generacije; E30, E36 in E46. Medtem ko je najstarejša generacija tudi zvezda filmov in serij, sta novejša modela predstavnika zlate dobe BMW-jevih šestvaljnih bencinarjev. Za ta denar boste morali biti zadovoljni s standardnimi modeli, torej tistimi brez oznake M. BMW-jeva trojka kabriolet bo vedno zanimiv in lep avtomobil, žal pa je vse pogosteje žrtev neokusnih stilskih modifikacij, ob katerih človeku postane slabo.
Vozne lastnosti | 4/5 |
Problematičnost | 3/5 |
Ohranjanje vrednosti | 4/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Mazda MX5
Mazda Miata oziroma MX5 je zasluženo najbolj prodajani kabriolet vseh časov. Zadnji pogon, lahka karoserija, sedeži skoraj tik nad zadnjimi kolesi, neposreden volan in menjalnik s kratkimi gibi so še vedno najboljši recept za užitek v vožnji. Hkrati je to tudi zelo trdoživ kabriolet, žal pa je za visoke voznike in sopotnike nerodno majhen. Živahni 16-ventilski motorji so nagnjeni k porabi olja.
Vozne lastnosti | 5/5 |
Problematičnost | 5/5 |
Ohranjanje vrednosti | 3/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Saab 9-3
Kabriolet za posebneže, ki pa je v bistvu zelo dober avtomobil. Znamka je trenutno neaktivna, kar pomeni, da bi morale cene počasi začeti naraščati. Predvsem so ti avtomobili znani po svoji varnosti in zmogljivih turbo motorjih. Medtem ko, kar se tiče mehanike, z vzdrževanjem še nekaj časa ne bi smelo biti posebnih težav, pa bo v primeru potrebe po karoserijskih in notranjih delih lahko prišlo do težav pri iskanju teh.
Vozne lastnosti | 3/5 |
Problematičnost | 3/5 |
Ohranjanje vrednosti | 2/5 |
Kul faktor | 2/5 |
Volvo C70
Še en švedski kabriolet, ki je tik pred tem, da si bo prislužil status klasika. Govorimo seveda o prvi generaciji, čeprav za ta denar dobite tudi novejšo, ki že ima trdo streho. Vsi C70 kabriolet do letnika 2005 imajo bencinski turbo petvaljnik, ki slovi po tem, da je praktično neuničljiv. Volvo že od konca 80. let veliko pozornosti posveča ozvočenju, a to je pri tem modelu lahko tudi hiba, saj so vsi zvočniki aktivni le prek originalnega ojačevalnika, ki pa ga je težko povezati z neoriginalnimi avtoradii. Obsojeni ste torej na kasete in CD-je, edina rešitev je USB-vmesnik.
Vozne lastnosti | 3/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 2/5 |
Kul faktor | 3/5 |
Alternative cenovnega razreda: Audi TT, Audi A4, VW EOS, VW Beetle, Mini Cabrio, Mercedes Benz SLK, Opel Astra, Peugeot 307CC, Renault Megane, BMW Z3, BMW Z4, Ford Focus
Kabrioleti od 7.000 do 12.000 evrov
Opel GT Roadster
Gre za 'badge engineering' znotraj koncerna GM, v resnici pa je Opel GT Roadster (oziroma Pontiac) super zvezdnik Strela McQueen, junak animiranega filma Avtomobili. To je verjetno najbolj zabaven Opel vseh časov. Nekateri mu pripisujejo cel kup minusov, ki pa se nanašajo le na malenkosti, kot so udobje, uporabnost, oprema, varnost in podobno. Čez vse te minuse pa je nalepljen en velik debel plus, ki predstavlja 264 'konjev' na zadnjih kolesih, kratko karoserijo in dolgo medosno razdaljo. Izdelovali so ga samo tri leta, zato je to avtomobil, ki bo vsako leto vreden več.
Vozne lastnosti | 4/5 |
Problematičnost | 3/5 |
Ohranjanje vrednosti | 5/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Nissan 350 Z
Čeprav se zdi, da so pri Nissanu ta avtomobil sestavili kar nekako na silo, pa je to Nissan, ki bo v prihodnosti gotovo vsaj tako zaželen, kot so danes njegovi predhodniki ZX280 (Datsun) in ZX300. Z vidika zasnove je skregan z logiko, saj ima pretežek motor in prelahek zadek, a pod črto se ta avto pelje zelo dobro, v rokah pravega voznika pa ga je tudi na kakšni stezi treba jemati zelo resno.
Vozne lastnosti | 4/5 |
Problematičnost | 3/5 |
Ohranjanje vrednosti | 2/5 |
Kul faktor | 3/5 |
Mercedes Benz 350 CLK
Ko je govora o Mercedesovih štirisedežnih kabrioletih, se vse skupaj začne in konča pri seriji E. No, nekaj let je bila njena vloga prepuščena modelu CLK. Za ta denar se lahko najde zelo dober novejši model, ki v bolje opremljenih različicah ponuja praktično vse, kar je Mercedes v času proizvodnje lahko ponudil. Če ga boste čuvali, bo nekoč vreden več, kot boste zanj plačali danes.
Vozne lastnosti | 3/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 5/5 |
Kul faktor | 4/5 |
VW Hrošč Karmann
Avtomobilska ikona z zračno hlajenim bokserskim motorjem je lahko tudi precej dražja, a za dobrih 10 tisočakov se dobi solidno ohranjen primerek. Ljubitelji imajo raje starejše letnike z ravnim prednjim steklom. Če se vam zdi to veliko denarja za Hrošča, vam v razmislek na kratko povemo resnično zgodbo, ko je kupec prodajalcu očital, da za njegovega Hrošča zahteva preveč denarja. Ta mu je odvrnil, da mu avtomobil podari, če mu povrne stroške za najem garaže, v kateri ga je hranil v preteklih 20 letih. Kupec je brez besed naštel denar. Tako je pač s temi stvarmi …
Vozne lastnosti | 1/5 |
Problematičnost | 5/5 |
Ohranjanje vrednosti | 5/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Alternative cenovnega razreda: BMW 1, BMW 3, BMW Z4, VW Golf 6, VW Beetle MK2, Audi A3, Fiat 500 Cabrio,
Kabrioleti od 12.000 do 20.000 evrov
Ameriški klasiki
Če bi želeli še posebej izstopati, si lahko izberete katero od ameriških kovinskih gmot na štirih kolesih. No, med njimi se najde tudi kakšen avtomobilski zvezdnik tipa Ford Mustang ali Chevrolet Corvette. Lahko bi se razgovorili o ekonomičnosti, voznih lastnosti in kakovosti teh avtomobilov, a če kdo, potem so ravno Američani tisti, ki znajo uživati življenje, mar ne?
Vozne lastnosti | 1-4/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 3/5 |
Kul faktor | 4/5 |
Honda S2000
To je kabriolet, ki mu lahko mirno napovemo podobno prihodnost, kot bi jo pred leti lahko danes pregrešno dragemu NSX-u. Roadster, ki je izdelan po najboljšem receptu, kar se tiče zasnove, uravnoteženja in proporcev, poleg že v osnovi dobrega pedigreja poganja še vrhunski motor, ki se lahko zavrti do 8.300 vrtljajev. Edina hiba, ki mu jo očitajo tisti, ki so ta avtomobil vozili, je vodljivost. Verjetno k temu pripomore tudi surovih 240 'konjev'. Problem na katerega naleti kupec, je ta, da skoraj ni mogoče najti primerka, ki ni bil vsaj enkrat navit okrog 'kandelabra'.
Vozne lastnosti | 4/5 |
Problematičnost | 5/5 |
Ohranjanje vrednosti | 5/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Mercedes Benz SL
Razred SL bi moral predstavljati samo najboljše, kar je ugledi proizvajalec zmogel ponuditi v določenem časovnem obdobju. V okviru tega cenovnega razreda se lahko odločate o modelih iz vsaj treh različnih generacij, ki so jih izdelovali od leta 1971 do 2011. Pri tem avtomobilu ne gre za vprašanje nakupa ali denarja. Mercedesa SL si človek ne kupi, ampak zasluži kot nagrado za svoj uspeh. No, vsaj moralo bi biti tako.
Vozne lastnosti | 3/5 |
Problematičnost | 2/5 |
Ohranjanje vrednosti | 4/5 |
Kul faktor | 4/5 |
Fiat 124 Spider
Nova generacija Fiatovega Spiderja je pravzaprav Mazda MX5, le da so pri Fiatu avtomobilu nadeli bistveno lepši obraz, ki spominja na legendo iz sedemdesetih in osemdesetih let. Seveda je Fiat vgradil tudi svoje motorje, kar mu štejemo v velik plus, zlasti če se je pod vse skupaj podpisal Abarth. Brez dvoma eden najlepših sodobnih roadsterjev, ki si ga želi vsak ljubitelj italijanskih avtomobilov.
Vozne lastnosti | 5/5 |
Problematičnost | 4/5 |
Ohranjanje vrednosti | 3/5 |
Kul faktor | 5/5 |
Alternative cenovnega razreda: BMW 6, BMW 2, Audi A5 Cabrio, Porsche Boxster, Opel Cascada, Mercedes Benz E W124, Jaguar XJS/XK8