Honda Type-R praznuje 25 let: od NSX (1992) do novega Civica s 320 'konji'

4. 7. 2017 | Jure Šujica
Deli

Pri Hondi so se odločili, da bodo četrt stoletja praznovali v stilu in predstavili divjo Civic Type-R. Pregled zgodovine in ponudbe rabljenih Type-R štirikolesnih raket.

Imajo vsaj toliko privržencev kot nasprotnikov. Pogosto so (neupravičeno) tarča posmeha drugih avtomobilskih navdušencev in vir spletnih šal. Govora je seveda o Hondah. A ne o običajnih Hondah, pač pa njihovih najbolj strupenih izvedenkah, ki nosijo oznako Type-R. Njihov športni oddelek namreč ravno letos praznuje 25-letnico delovanja – in to v stilu!

Zgodovina znamke oz. njeni začetki so tesno povezani z enim od najbolj zaželenih (super) športnih avtov iz dežele vzhajajočega sonca, modelom NSX (leta 1993 so ključi ene izmed standardnih izvedb prišli tudi v naše uredništvo, kjer smo jo postavili ob bok Porscheju 911, Lotus Espiritu in Renault Alpini).

Dvosedežnik je imel že zasnovo, ki je vključevala aerodinamično obliko in sredinsko nameščen trilitrski V6 motor, kar je omogočalo odlično lego na cesti. Leta 1992 je avtomobil nato v roke vzel novonastali oddelek Type-R, ga dal na temeljito shujševalno dieto – v primerjavi z običajno izvedenko je izgubil kar 120 kilogramov, tehtnica se je ustavila na 1.230 kg – in ga tako po voznih sposobnostih postavili ob bok mnogo dražjim športnim avtom.

Kljub dejstvu, da je bil avto na razočaranje mnogih na voljo izključno japonskim kupcem, je že ob prihodu na trg vzbudil veliko zanimanja med avtomobilsko srenjo. K temu je veliko pripomogel tudi Ayrton Senna, trikratni svetovni prvak formule ena, ki je takrat vozil za Mclaren Hondo in pomagal pri razvoju ikone, katera je nato tlakovala pot vsem prihodnjim modelom s Type-R značko na zadku.

Od superšportnika do "dirkalnikov" za množice

Zgodbo najbolj ekstremnih Hond je leta 1995 nadaljeval model Integra Type-R, a tudi v tem primeru je bil avtomobil sprva na voljo zgolj japonskim kupcem, šele v letih 1997 in 1998 pa so Japonci »začinjeno« verzijo dvovratnega kupeja začeli ponujati na ameriškem in evropskem tržišču.

Zanimiv je podatek, da je imel omenjeni model ob prihodu na ameriški trg leta 1997 najvišjo izmerjeno moč na liter prostornine med atmosfersko polnjenimi motorji – 108 konjskih moči.

V prihajajočih letih je Honda v izvedbah Type-R lansirala še modela Accord in Civic, vsakokrat pa je dala Honda prednost domačim kupcem. Accord Type-R je bil izven Evrope tako na voljo zgolj v svoji šesti generaciji v letih 1998 – 2002 (na Japonskem do 2008), Civic pa šele po letu 2001 (na Japonskem že s šesto generacijo modela leta 1997).

Nadaljevanje in nadgrajevanje legende

Danes je v Hondini ponudbi modelov na voljo le model Civic in ravno letos, ob 25. obletnici prvega modela z značko Type-R ter zgolj dve leti po predstavitvi prejšnje generacije – katero so tudi za japonski trg izdelovali zgolj v Veliki Britaniji – je Honda predstavila povsem novo generacijo kultne kombi limuzine.

Premiero je cestni dirkalnik s prisilno polnjenim motorjem, ki iz sebe iztisne spoštljivih 320 konjskih moči doživel ta vikend na tradicionalnem »Festivalu hitrosti« v Goodwoodu in že ob prihodu na trg pokazal, da misli resno. Že pred začetkom prodaje je namreč postal lastnik najhitreje odpeljanega kroga med vozili s pogonom na sprednji kolesni par na znamenitem dirkališču Nurburgring in tako (p)ostaja resen tekmec avtomobilom, kot sta Golf GTi in Renault Megane R.S.

Bogata dediščina ima svojo vrednost

Kar nekaj ljubiteljev ima značke Type-R tudi pri nas, a zaradi svoje redkosti in posledično relativno visoke cene verjetno precej več, kot pa je na voljo avtomobilov samih.

V ponudbi rabljenih vozil na spletni strani avto.net je tako trenutno na voljo le sedem vozil z oznako Type-R, pri čemer se cene začnejo pri 4.700 evrih, kolikor stane 17 let star Accord Type-R z 278.000 kilometri. Med ostalimi oglasi prevladujejo Civic-i sedme in osme generacije (katero je, mimogrede, leta 2008 pošteno preizkusilo uredništvo Avto magazina; najprej v »Zelenem peklu« nato pa še na reliju v Sevnici).

Za večjo ponudbo vozil bi zato morebitni kupci morali iskanje razširiti na mednarodne trge, kjer pa še vedno prevladujejo Civici, poleg njih pa se najde le še nekaj primerkov Integer in Accordov. Pravi dragulji namreč ostajajo na Japonskem in pa v zbirkah premožnejših ljubiteljev te znamke, ki imajo dovolj pod palcem, da so si avtomobile na lastno pest uvozili iz Japonske.

Le upamo lahko, da ne služijo zgolj občudovanju v garaži, pač pa jih lastnik vsaj vsake toliko zapeljejo na kakšno podeželsko cesto ali dirkališče, kjer si lahko pretegnejo mišice.

Jure Šujica
foto: Honda, arhiv AM