Kolumna: Matjaž KorošakRed v hiši

Red v hiši (foto: Uroš Modlic) Uroš Modlic
10. 9. 2020

Znamenita afera Dieselgate, ki je dodobra pretresla koncern Volkswagen, razkrila nepravilnosti in sporne prakse proizvajalcev pri testiranju izpustov vozil, na neki način še vedno traja, saj vsake toliko časa javnost izve za kak nov primer, novo ime, znamko, ki gre pred preiskovalne organe. Tako je še konec avgusta nemški KBA preiskoval Porsche zaradi domnevnih nepravilnosti pri manipulacijah računalnikov za nadzor motorja, ki pa so jih pri Porscheju odkrili sami in jih tudi prijavili. Seveda pa - kot rečeno - koncern VW še zdaleč ni edini, ki je do ugodnih rezultatov izpustov prišel na svoj način.

Je pa res, da je afera sprožila in pospešila kar nekaj stvari in procesov, ki so se pred tem vlekli in vlekli, Evropska komisija pa ni zmogla dovolj moči, da bi presekala gordijski vozel ali številnim lobistom stopila na prste. Tako smo vendarle dobili nove procedure za merjenje porabe goriva in izpustov CO2, ki so pred letom zamenjale tako imenovani NEDC iz sedemdesetih letih. Meritve po novem tako imenovanem standardu WLTP so veliko bolj realne, upoštevajo nove, sodobnejše cikle, ob tem pa kombinirajo laboratorijske meritve in meritve, izvedene na cesti. Seveda ni šlo brez zapletov, saj so morali proizvajalci homologirati vsako izvedenko posebej, ravno tako tudi WLTP ni idealen, toda kupci imajo zdaj vsaj mnogo bolj realno predstavo o tem, na kakšno porabo lahko računajo.

Pred dnevi pa smo izvedeli, da so se v Bruslju končno dogovorili tudi o preprečevanju in sankcioniranju takšnih in podobnih nepoštenih praks v avtomobilski industriji. Od zdaj bo namreč nad tem bdela kar Evropska komisija. Nova zakonodaja ji namreč daje pristojnosti za ukrepanje v primerih, podobnih aferi Dieselgate, saj bo lahko preverjala ustreznost in skladnost izpuhov s homologacijo in v primeru nepravilnosti proizvajalcu na področju EU to homologacijo tudi odvzela. Še več, predvidena je tudi drakonska kazen, saj bi lahko EU izstavila proizvajalcu račun v višini 30.000 evrov po prodanem vozilu, ki predpisanih norm ne bi izpolnjevalo. Doslej se je vsaka država opredeljevala sama, zdaj pa bo to uredila EU. Za kupce pa je še bolj pomembno, da bo tudi zaščita potrošnikov v tem primeru prešla pod EU, hkrati bodo poenostavili ukrepe proti proizvajalcem, tožbe in vpoklice. S tem bo (verjetno) tudi posameznikov boj proti velikim imenom postal bolj učinkovit in preprostejši. Tak ukrep je seveda slaba tolažba za tiste, ki se že nekaj časa borijo za odškodnino, hkrati pa zagotovilo, da se to (verjetno) ne bo več zgodilo.

Besedilo: Matjaž Korošak · Foto: Uroš Modlic