Turčija je lani potrojila (ja, prav ste prebrali) dajatve na pogonska goriva in uvedla druge omejitve za upočasnitev rasti - samo zato, da bi omejila rast potrošniških (avtomobilskih) posojil.
Turški avtomobilski trg je tudi v minulem letu kazal zelo nenavadno sliko. Medtem ko se v večini evropskih držav prodajne številke le počasi dvigujejo na raven pred pandemijo, je prodaja avtomobilov lani v Turčiji poskočila na 841.000, kar je primerjavi s 593.000 v letu 2022 izjemna rast. Kot poroča trgovsko združenje turških avtomobilskih distributerjev, je bila prodaja leta 2023 celo najvišja vsaj v zadnjem desetletju.
Avtomobili kot naložba
Po drugi strani je trg rabljenih avtomobilov doživel še večji udarec, saj so na turški spletni tržnici rabljenih vozil Otomerkezi.net v treh mesecih do konca novembra cene padle tudi do 20 odstotkov. Turki so se v zadnjih letih obrnili k nakupu avtomobilov, gospodinjskih aparatov in zlata kot sredstev za ohranjanje vrednosti, ker sta inflacija, ki je leta 2022 dosegla vrh nad 85 odstotkov in ostaja nad 60 odstotki, ter padajoča turška lira resno zmanjšali vrednost njihovih prihrankov.
Vztrajanje pri ohranjanju obrestnih mer na izjemno nizkih ravneh je spodbudilo zamisel o avtomobilu kot naložbi, ker so bile obrestne mere za bančne depozite daleč pod stopnjo inflacije. Po istem principu so bili stroški za avtomobilska posojila zelo nizki v primerjavi z inflacijo. Naglica pri nakupih avtomobilov pa je skupaj z dolgotrajnimi učinki motenj v dobavni verigi, povezanih s pandemijo, pripeljala do velikega neravnovesja med povpraševanjem po vozilih in omejeno ponudbo.
Kupovali so jih kar na zalogo
Dvig cen kar za 214 odstotkov
Cene vozil v Turčiji so tako v zadnjih dveh letih zrasle kar za 214 odstotkov in stopnja zvišanja je bila še posebej visoka okoli lanskih majskih volitev, ko je Erdoganova vlada sprožila val spodbujevalnih ukrepov, da bi podprla gospodarstvo pred volilnim dnem. Samo julija so se cene glede na prejšnji mesec zvišale za 16 odstotkov. Ko je bila inflacija 80-odstotna, obrestne mere pa 25-odstotne. In tako so nekateri želeli kupiti tudi do pet avtomobilov - kar na zalogo!
Centralna banka je zdaj zvišala referenčno obrestno mero in sprejela še druge ukrepe, vključno s potrojitvijo davkov na bencin ter tako upočasnila stopnjo rasti avtomobilskih posojil. Podatki centralne banke kažejo, da so obrestne mere za posojila za vozila poskočile s 25 odstotkov pred majskimi volitvami na 37 odstotkov. Čeprav je to še vedno pod trenutno stopnjo inflacije, se je rast posojil za vozila vendarle krepko ohladila.
Preberite še