Letošnja prodaja novih avtomobilov na slovenskem trgu je skoraj enaka lanski, vendar daleč od izjemnega leta 2019. Na prodajne številke je najprej vplivala epidemija, trenutno pa jih hromi kriza zaradi pomanjkanja polprevodnikov. Na nekatere modele je treba čakati tudi več kot leto dni.
Slovenski avtomobilski trg v zadnjem letu in pol doživlja podobno usodo kot v ostalih evropskih državah. Težave zaradi koronavirusa, ki so se začele že lansko pomlad, so se zavlekle tudi v letošnje leto, ko se jim je pridružilo še pomanjkanje avtomobilov zaradi krize z dobavo polprevodnikov. To je poleg začasnega zaprtja avtosalonov in negotovosti pri kupcih precej vplivalo na prodajne številke in tudi na razmerja med posameznimi avtomobilskimi znamkami in na razvrstitev na lestvici najbolje prodajanih avtomobilov.
Na vrhu znana imena
Glede na podatke v statistiki Sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije je bilo v letošnjih enajstih mesecih prvič registriranih 51.445 novih avtomobilov, v enakem lanskem obdobju pa 51.329. Razlika je torej minimalna in zdi se, da bo trg do konca leta brez večjih težav presegel lansko število, ko je bilo v celem letu skupaj registriranih 53.694 novih avtomobilov.
Preberite še: Takšna je trenutna situacija na trgu novih vozil v Evropi in Sloveniji - kriza se še poglablja
Seveda pa raven prodaje s tem ne bo niti približno takšna kot v letu 2019, ko se je zlovešči virus še potuhnjeno skrival v eni od kitajskih provinc. Takrat je bilo v statistiko vknjiženih 73.192 avtomobilov, kar je tudi ena najboljših prodajnih letin do sedaj.
Konkurenčna tekma med znamkami seveda ni nič manj ostra, prav kriza pa je nekoliko premešala karte. Na prvem mestu se je še iz lanskega leta obdržal Volkswagen, ki je v letošnjih enajstih mesecih pridelal manjši prodajni prirastek in za dober poldrugi odstotek izboljšal tržni delež. Na drugem mestu je Renault, ki pa je kljub visoki uvrstitvi znamka z daleč največjim upadom prodaje, saj so v enajstih meseci kupcem dobavili kar 2.167 avtomobilov manj, delež tržne pogače pa se jim je skrčil za več kot četrtino.
Zasedba na zmagovalnem odru je enaka kot ob koncu lanskega leta in tudi tokrat je na tretjem mestu Škoda, ki si je z rahlim povečanjem prodaje za dober odstotek okrepila tržni položaj. Na ostalih mestih deseterice avtomobilskih znamk z najboljšo prodajo je nekaj sprememb, do desetega mesta so se zvrstili še Hyundai, Peugeot, Kia, Citroën, Dacia, Toyota in povratnik Ford, izpadel pa je Nissan.
Najbolj priljubljeni so križanci
Križanci oziroma športni terenci so najbolj priljubljeni tudi med slovenskimi kupci, kar glede na razvejano ponudbo pravzaprav ni nobeno presenečenje. Kot je razvidno iz prodajne statistike, je med desetimi najbolje prodajanimi avtomobili na slovenskem trgu kar sedem tovrstnih modelov, vendar je na vrhu še vedno dolgoletni prvak Renault Clio, ki kupce očitno prepričuje s svojo karizmo prvaka in verjetno tudi s primerno ceno.
Na drugo mesto se je zavihtel Volkswagen T-Cross, tretje mesto pa je pripadlo Renaultu Capturju. Do desetega mesta sledijo Dacia Duster, Škoda Octavia, Volkswagen T-Roc, Škoda Kamiq, Peugeot 2008, Volkswagen Polo in Volkswagen Tiguan. Tudi med desetim in dvajsetim mestom je polovica križancev oziroma športnih terencev. Zanimivo je, da je iz »prve jakostne« skupine izpadel Volkswagen Golf, ki je bil vrsto let povsem pri vrhu, v zatonu pa so tudi večji modeli, kot so Volkswagen Passat in ostali iz tega razreda.
Preberite še: Potrebujete štirikolesni pogn? Najde se nekaj za vsak žep, tako pa se lotite iskanja! (Rabljen avto: 4x4)
Hiter vzpon električnih avtomobilov
Po pričakovanjih se je povečala tudi prodaja električnih avtomobilov, saj jih imajo zdaj že skoraj pri vseh znamkah, nekatere celo v različnih velikostnih razredih. Lansko leto so bili v enajstih mesecih prvič registrirani 1.404 novi avtomobili z električnim pogonom, letos jih je že 1.573.
Za primerjavo: v celotnem letu 2019 je bilo prodanih pol manj (697), letošnja prodajna rast pa je zanimiva tudi z vidika nižje subvencije Eko sklada, ki zdaj znaša 3.500 evrov in je omejena na vrednost avtomobila, ki ne sme presegati 65.000 evrov oziroma 20 odstotkov polne vrednosti z vključenimi davki in najemom baterije. Svoje pa prav gotovo doda tudi opazno nižja boniteta (0,5 odstotka), kar je zanimivo tudi za pospeševanje nakupa službenih vozil.
Po letošnjih enajstih mesecih na lestvici najbolje prodajanih vodi Volkswagnov električni športni terenec ID.4, na drugem mestu mu sledi Teslin model 3, na tretjem pa je eden od pionirjev električne mobilnosti, Renault Zoe. Takoj za njim je električni Renault Twingo, na petem mestu pa je še drugi Volkswagnov električni model, ID.3.
Lani je električni prestol osvojil Renault Zoe pred Volkswagnovim triom e-Golfom, ID.3 in malčkom e-Up. Glede na naraščajoče cene tekočih goriv (čeprav se bo verjetno podražila tudi elektrika na plačljivih polnilnih postajah) in napovedane novosti je tudi v prihodnjem letu verjetno, da se bo prodaja električnih avtomobilov še naprej povečevala.
Pri dostavnikih velik presežek
Medtem ko je letošnja prodajna krivulja pri osebnih avtomobilih skoraj poravnana z lansko, so prodajne številke pri lahkih gospodarskih vozilih krepko višje. Lani je bilo namreč prvič registriranih 7.319 novih dostavnikov, v letošnjih enajstih mesecih je v statistiki zabeleženih že 8.033, kar je dobro petino več. Tolikšno povečanje je po vsej verjetnosti posledica izjemne rasti e-trgovine in s tem povezanega naraščanja dostav od logističnih središč do končnih kupcev, delni vpliv pa ima tudi večji obseg obrtnih in servisnih storitev.
Lansko leto je večino mesecev na prvem mestu preživela znamka Ford, drugi je bil Renault in tretji Volkswagen. Po letošnjih enajstih mesecih sta prva dva zamenjala mesti in Renault je kar s 65-odstotno rastjo tržnega deleža po daljšem času spet na vrhu prodajne lestvice, Ford je drugi, na tretjo stopničko pa se je vzpel Citroën, ki je od tam izrinil znamko Fiat Professional.
Zmagovalno mesto med najbolje prodajanimi vozili tako kot lani pripada Fordovemu modelu Transit Custom, ki ima na drugem in tretjem mestu družbo Renaultovih modelov Master in Trafic. Tudi pri dostavnikih narašča število električnih vozil, vendar je razpoložljivost še razmeroma omejena, znatnejše povečanje prodaje pa se morda obeta že prihodnje leto.
Čakalne dobe so se močno podaljšale
Zamiki v proizvodnji, ki so posledica ukrepov ob epidemiji, ko so bile nekatere avtomobilske tovarne zaprte, in kriza zaradi nezadostne dobave nekaterih elektronskih komponent (ki jih večinoma izdelujejo na Daljnem vzhodu), se odražajo tudi v podaljšanih čakalnih dobah za večino avtomobilov, najbolj pa so na udaru modeli, po katerih je veliko povpraševanja.
V Renaultovi prodajni mreži, ki je največja pri nas, si prizadevajo zagotavljati takojšnjo dobavljivost večine modelov skupaj z najbolje prodajanima modeloma Clio in Captur, na katera je treba čakati do marca ali aprila. Trenutno je še prezgodaj, pravijo, da bi lahko ocenili vpliv na drugo polletje, lahko pa potrdijo, da bodo trenutne težave v dobavni verigi najverjetneje trajale vse do sredine leta 2022.
Tudi pri Volkswagnu ni dosti bolje, saj je na priljubljenega T-Crossa treba počakati približno pol leta ali celo kakšen mesec več, sem in tja pa se kakšen primerek najde na zalogi ali je že v skorajšnji dobavi. Pri Nissanu novega Qashqaija, predvsem izvedbe z boljšo opremo, naročajo po željah kupcev, dobava se predvidoma zavleče v april ali maj. Pri znamki Dacia lahko ta čas ponudijo model Sandero s takojšnjo dobavo, na večino drugih pa je treba čakati štiri ali pet mesecev.
V Citroënovih prodajnih salonih s takojšnjo dobavo kupcem ne morejo ustreči skoraj z nobenim modelom, izjema je C4. Pravkar prenovljenega C3 Aircrossa ni mogoče dobiti prej kot v treh mesecih, najdlje pa je treba čakati na Berlinga, ki ga ne morejo dobaviti prej kot v enem letu oziroma šele v začetku leta 2023. To je samo nekaj primerov trenutne avtomobilske realnosti, ki se utegne podaljšati vsaj do polovice prihodnjega leta, po črnih napovedih pa tudi v leto 2023.
V težavah tudi novomeški revoz
Tako kot številne avtomobilske tovarne se je tudi novomeški Revoz znašel v primežu krize zaradi pomanjkanja polprevodnikov. Najprej so ustavili proizvodne linije zaradi koronavirusa, od poletja naprej pa že nekajkrat zaradi pomanjkanja elektronskih komponent.
Proizvodnja je bila skupaj ustavljena že več kot 70 dni, kar je seveda povzročilo občutno zmanjšanje števila izdelanih avtomobilov. K zmanjšanju obsega proizvodnje je svoj delež prispevala manjša prodaja na nekaterih trgih, zaradi česar so v Revozu septembra s treh prešli na dve izmeni in v primerjavi s prejšnjim letom število delavcev zmanjšali za tisoč oziroma skoraj za tretjino.
Zaradi negotovih razmer, ki jih krojijo dobaviteljska kriza in težave zaradi epidemije, ki se odražajo v zmanjšanem številu naročil, so se v vodstvu tovarne odločili, da bo proizvodnja do nadaljnjega potekala v izmeni in pol, kar je botrovalo znižanju dnevne proizvodnje s 650 na 480 avtomobilov in odpustitvi 350 delavcev.
Leto 2021 po znamkah – primerjava z letom 2020
I–XI 2021 | I–XI 2020 | Razlika | ||||
Znamka | Število | % | Število | % | Število | % |
Volkswagen | 8164 | 15,87 | 8026 | 15,64 | 138 | 1,72 |
Renault | 5935 | 11,54 | 8081 | 15,74 | -2146 | -26,56 |
Škoda | 5436 | 10,57 | 5378 | 10,48 | 58 | 1,08 |
Hyundai | 3498 | 6,80 | 3190 | 6,21 | 308 | 9,66 |
Peugeot | 3257 | 6,33 | 3133 | 6,10 | 124 | 3,96 |
Kia | 2740 | 5,33 | 2431 | 4,74 | 309 | 12,71 |
Citroën | 2399 | 4,66 | 2152 | 4,19 | 247 | 11,48 |
Dacia | 2327 | 4,52 | 2737 | 5,33 | -410 | -14,98 |
Toyota | 2115 | 4,11 | 1854 | 3,61 | 2611 | 4,08 |
Ford | 1791 | 3,48 | 1193 | 2,32 | 598 | 50,13 |
Osebna vozila – 10 najbolje prodajanih modelov
2020 | I do XI 2021 | ||
Znamka | Model | Število | Število |
Renault | Clio | 3752 | 2355 |
Volkswagen | T-Cross | 1103 | 1822 |
Renault | Captur | 1652 | 1457 |
Dacia | Duster | 1284 | 1254 |
Škoda | Octavia | 1736 | 1231 |
Volkswagen | T-Roc | 890 | 1159 |
Škoda | Kamiq | 832 | 1116 |
Peugeot | 2008 | 1160 | 1084 |
Volkswagen | Polo | 981 | 1049 |
Volkswagen | Tiguan | 1172 | 939 |