Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom

21. 9. 2025 | Matjaž Gregorič

S svojo klinasto obliko in izskočnimi žarometi je XT septembra 1985 pritegnil pozornost obiskovalcev avtomobilskega salona v Frankfurtu.

Subaru XT Turbo 4WD je bil prvi športni kupe z bokser motorjem s turbopolnilnikom ter prikjučnim (kasneje stalnim) štirikolesnim pogonom. Sedeži 2+2 so imeli tudi elektropnevmatsko neodvisno vzmetenje z avtomatskim uravnavanjem višine, ki je omogočalo nastavitev odmika od tal za 35 milimetrov.

Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom
Subaru


"Mojstrovina estetike in aerodinamike," so oblikovalski kritiki pred 40 leti opisali vznemirljivo oblikovan Subaru XT, avtomobilski tisk pa je komentiral: "Subaru ne more leteti ... lahko pa kaže pot naprej in ponuja veliko užitka v vožnji." Strešna konstrukcija s panoramsko zasteklitvijo je spominjala na pilotsko kabino reaktivnega letala, saj sta se vetrobransko in zadnje steklo nagibala pod enakim kotom 61 stopinj.

Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom
Subaru

K temu so dodali še vdolbine kljuke vrat iz letalske konstrukcije s posebno nastavitvijo za odpiranje pri zimskih temperaturah pod ničlo, zunanja ogledala, zasnovana v vetrovniku, pokrove koles po celotni površini, delno pokrito podvozje, stranske usmernike zraka pred zadnjimi kolesnimi loki in nov, vdolben enokraki brisalec vetrobranskega stekla z nenavadno veliko površino brisanja. 
Druga pionirska značilnost je bila antena, integrirana v vetrobransko steklo, ki jo je ojačala druga, električno gnana antena na zadku. Športni kupe je navdušil tudi s koeficientom zračnega upora 0,29. Tudi prestavna ročica modela XT je spominjala na igralno palico iz pilotske kabine reaktivnega letala. 

Naužijte se sonca in poletnih temperatur. Kmalu nas bo zajela občutna ohladitev
Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom
Subaru

Armaturna plošča XT Turbo, nastavljiva po višini, s praktičnimi krmilnimi sateliti, volan, ki ga je mogoče premakniti do 65 milimetrov za lažje vstopanje in izstopanje, ter odlična vidljivost v vse smeri so bile značilnosti, prav tako izposojene iz letalske konstrukcije.

Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom
Subaru

Hkrati s futurističnim XT je bil nov tudi 1,8-litrski bokser štirivaljni motor 40 leti, ki je s 100 kilovati (136 KM) zagotavljal skoraj 200 Newton metrov navora in je bil tudi eden od pionirjev katalizatorjev. Turbinski polnilnik je pripomogel, da  je motor razvil polno moč že pri 2800 vrtljajih na minuto. Bokser motor se je vrtel do 5600 vrtljajev na minuto in pospešil kupe do 100 km/h v 8,5 do 9,0 sekundah. S kombinirano porabo goriva 6,6 litra  pri konstantni hitrosti 90 km/h  je bil Subaru tudi najvarčnejše vozilo s štirikolesnim pogonom svojega časa.

Subarujev športnik je bil pred štiridesetimi leti prava mojstrovina, navdahnjena z letalstvom
Subaru


Avantgardni športni kupe je prevzel vlogo Subarujevega paradnega vozila po vsem svetu, vendar je uporabljal tri različna imena. Kot XT, Alcyone in Vortex je bil na voljo na različnih trgih z motorji, med njimi je bil 1,8-litrski bokser motor brez turbopolnilnika z močjo 72 kilovatov (92 KM), predvsem pa XT6 z 2,7-litrskim šestvaljnim bokser motorjem z močjo 108 kilovatov (145 KM). XT6 je ponujal tudi servo volan, občutljiv na hitrost, kar je še okrepilo tehnični ugled športnega avtomobila, zlasti v Severni Ameriki. Do leta 1991 se je za XT odločilo skoraj 100.000 kupcev po vsem svetu, preden ga je nadomestil SVX.