WRC: Kaj je pokazala sezona 2023? In kako naprej ...

28. 12. 2023 | Matjaž Korošak
Deli

Dolga sezona je pokazala, da je stari-novi prvak vendarle vrhunski voznik, da kronično manjka dirkalnikov prve lige (pa tudi voznikov), da je Toyota mera stvari, da so reliji precej neenakomerno (in nelogično) porazdeljeni in da FIA še vedno nima načrta, kako reli povsem spraviti na zeleno vejo. In privabiti še kakšnega proizvajalca (z dovolj denarja). Toda zdi se, da se tega vsaj zavedajo ...

O novem (starem) prvaku Kalleju Rovanperi seveda nima smisla izgubljati besed. Mladi Finec je dokazal, da je iz pravega testa in da ni bil lanskoletni naslov niti malo podarjen. Toda po zadnji dirki na Japonskem je štiriindvajsetletnik presenetil javnost z izjavo, da je sicer s Toyoto podpisal večletno pogodbo, toda v sezoni 2024 bo vendarle tekmoval samo na izbranih relijih! Malce čudno za človeka, ki jih šteje komaj štiriindvajset in je v tovarniški ekipi šele kakšna štiri leta.

Toda Kalle je vstopil v svet dirkanja dobesedno s sedmimi, osmimi leti in od takrat naprej je pod vodstvom očeta Harrija prav vsako minuto posvetil piljenju svojega poklica. S tega stališča je njegova odločitev mnogo bolj smiselna. Tudi zato, ker je na dirkaškem koledarju zdaj precej več potovanj in precej več ter bolj natančnih priprav.

Pri Toyoti le dve redni posadki

Po dveh osvojenih naslovih si bo Kalle Rovanperä vzel malo premora.

Po dveh osvojenih naslovih si bo Kalle Rovanperä vzel malo premora.

Uroš Modlic

V ekipi svetovnih prvakov bosta tako kar dva voznika oziroma dve posadki, ki bosta vozili le občasno: osemkratni prvak Seb Ogier s sovoznikom Vincentom Landaisem in Rovanperä s sovoznikom Jonnejem Halttunenom. Dirkalnik si bosta torej delila, ob tem pa šef ekipe Jari-Matti Latvala zatrjuje, da bodo tudi reliji, ko bosta nastopila skupaj! Edini dve stalni posadki bosta torej Elfyn Evans – Scott Martin ter Takamoto Katsuta – Aaron Johnston, Toyota pa bo verjetno pripravila kar štiri dirkalnike, pri čemer bi eden lahko bil namenjen najemu.

Pri Hyundaiu računajo na novo vodstvo

Ott Tänak je prepričan, da je z novim vodstvom pri Hyundaiu spet vse obrnjeno v pravo smer.

Ott Tänak je prepričan, da je z novim vodstvom pri Hyundaiu spet vse obrnjeno v pravo smer.

Uroš Modlic

In če imajo pri Toyoti kar dva večkratna prvaka, so pri Hyudnaiu prepričani, da lahko s svojo zasedbo drugo sezono premagajo japonskega velikana. Da se je vrnil Ott Tänak, je seveda zanje veliko olajšanje, saj je Estonec tudi edini prvak v ekipi, kjer ostaja še Thierry Neuville (sovoznik Martijn Wydaeghe), potrdili pa so tudi velikega osmoljenca letošnje sezone, Esapekko Lappija, ki se je sam odločil za delni program. In dal s tem možnost nadaljevanju kariere Daniju Sordu. In naposled je uspela vrnitev tudi Mikkelsenu. Po dveh naslovih prvaka v Rally2, bo drugo leto spet sedel v vrhunskem dirkalniku.

Andreas Mikkelsen se vrača k Hyundaiju.

Andreas Mikkelsen se vrača k Hyundaiju.

Jaanus Ree

Vozniška zasedba je na mestu, zdaj pa so v igri tudi velika imena na področju organizacije in tehnike. Tu je Cyril Abiteboul, suveren in izkušen šef ekipe, in tu je tehnični guru François-Xavier Demaison (VW, Peugeot, Subaru, Williams F1). Oba sta se pridružila ekipi lani oziroma letos, tako da je resen vpliv moč pričakovati šele prihodnjo sezono. In res bi se čudil, če kombinacija tako uspešnih inženirjev, kot sta Demaison in Christian Loriaux, ne bi zmogla pripraviti vrhunskega dirkalnika.

Ekipa M-Sport Ford stavi na mlade

Adrien Fourmaux bo spet sedel v Pumi Rally1

Adrien Fourmaux bo spet sedel v Pumi Rally1

Uroš Modlic

Pri M-Sport Fordu še vedno niso (vsaj ne do zaključka redakcije) predstavili vozniške zasedbe, a po besedah šefa ekipe, Richarda Millenerja, bodo pogledovali predvsem po mladih imenih, ki so jih »vzgajali« že minulo in tudi letošnjo sezono. Adrien Fourmaux in Gregorire Munster se zdita idealna zasedba,  oba sta že sedeča v Rally1 dirkalnikih, oba sta imela odlično sezono v Rally2 kateogriji. Preostale kombinacije, tudi z devetkratnim prvakom Loebom, ki je vrhunsko obvladal Pumo Rally1, bi bile malodane neverjetne (Loeb je že podpisal pogodbo z Dacio v programu Rally Raida).

Spet razširjeno evropsko prvenstvo

FIA je spet potegnila nekaj precej nerazumljivih potez z vključevanjem novih relijev v koledar. Prihodnje leto bo na sporedu trinajst relijev, od tega le trije asfaltni. Poleg tega so v koledar spet uvrstili Poljsko (zadnjič leta 2017 zaradi varnostnih napak), tako da bodo poleti kar trije zaporedni reliji na hitri peščeni makadamski podlagi (Poljska, Estonija, Finska). »Izvisela« je Mehika, tudi Argentina, zraven ni ne Avstralije ne Nove Zelandije. Skratka, WRC se spet samozadovoljno zapira vase. Seveda je res, da je seljenje po planetu treba optimizirati, toda ... Prihodnje leto bi preprosto morali žrtvovati kakšno dirko v Evropi, da bi lahko koledarju WRC pripeli dirko na Bližnjem vzhodu, v ZDA, Aziji in morebiti še kje.

Kdaj prihaja nov proizvajalec?

S tem bi bilo prvenstvo zagotovo bolj globalno, privabili in prepričali pa bi tudi katerega od svetovnih proizvajalcev. Zadnje čase se spet vse bolj omenja Subaru, ki naj bi ga o sodelovanju pomagal prepričati tudi Toyotin predsednik Akio Toyoda, velik podpornik in poznavalec tega športa. Toda kot vse kaže, pri Subaruju ni nekega velikega navdušenja za vrnitev v WRC, čeprav je znamka prav zmagam na reliju dolžna svojo prepoznavnost v svetu.

Subaru, Profimedia

Od tod naprej spet ni slišati o kakšni novosti. Četudi je število mest v tovarniških ekipah omejeno, pa tudi ozko omejene možnosti ne pomenijo, da talenti stojijo v vrsti. Še teh osem, devet, morda deset posadk bi mirno lahko razdelili v prvo ligo A in B. Trenutno je morda pet voznikov oziroma posadk takih, ki se lahko enakovredno kosajo na vseh terenih, vsi drugi pobirajo drobtinice – z mize ali še večkrat - pod njo.

WRC bi proizvajalca potreboval tudi zaradi večjega števila prvokategornikov, torej dirkalnikov razreda Rally1, ki so seveda najzanimivejši – in daleč najdražji bolidi na reliju. A ker na nekaterih relijih štarta le osem ali devet posadk, je za gledalce hitro vsega konec, pa čeprav postajajo boji v podporni kategoriji Rally2 že bistveno bolj zanimivi, saj šteje tudi kar nekaj imen iz »prve lige«. Z vseh strani tudi odmeva, da bi dolgoročno Rally2 lahko postal »prva liga«, kar pa je že s stališča poimenovanja – svetovno prvenstvo – težko verjetno. Bolidi, ki nastopajo v WRC, bi morali, tako kot formula ena, predstavljati vrh razvoja tehnike in zmožnosti v tem športu.

Spremeniti format relijev!

Kar nekaj pozivov je že, da bi FIA resno razmislila o spremembi formata izvedbe. Iz vozniških in sovozniških vrst prihaja zanimiv predlog, da bi večino relijev skrajšali na dva do tri dni (ne več štiri). Le redkim gledalcem uspe namreč spremljati dogodek, ki je raztegnjen na štiri dni. Še vedno bi ostalo nekaj relijev, ki bi imeli tradicionalni, skoraj maratonski format, preostali bi bili krajši, prijaznejši do gledalcev in predvsem medijev.

Neznosna zapletenost točkovanja

Da bi zadnji dan, torej nedeljo, naredili spet bolj privlačno, so si 'modreci' zamislili izjemno zapleten način točkovanja. Posadke bi do sobote zvečer dobile točke po shemi 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Toda točke bi dobili le tisti, ki bi končali nedeljski del. V nedeljo pa bi šlo vse znova. Posadke bi namreč lovile točke za nedeljski del po shemi 7-6-5-4-3-2-1, hkrati pa bi še vedno ostalo točkovanje za tako imenovani Super special (5-4-3-2-1). Zmagovalec bi seveda še vedno ostal tisti voznik oziroma posadka, z najboljšim skupnim časom. Teoretično bi lahko torej drugo- ali tretjeuvrščeni dobil več točk kot zmagovalec ...

Preberite še: Nekoč so tu proizvajali sanje, danes pa ta slovita tovarna zapuščena sameva..

BONUS VIDEO: Lexus UX - Zadržan prestiž

Novo na Metroplay:  Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec