Samodejni in ročni v enem? Koenigsegg je razvil enega najinovativnejših menjalnikov doslej

Koenigsegg CC850 ima prvi menjalnik na svetu, ki ga je mogoče uporabljati kot ročnega ali kot samodejnega. Povrhu pa ima v ročnem načinu še spremenljiva prestavna razmerja.

Samodejni in ročni v enem? Koenigsegg je razvil enega najinovativnejših menjalnikov doslej (foto: Koenigsegg) Koenigsegg
24. 8. 2022

Pri švedskem butičnem in ekscentričnem proizvajalcu hiperšportnikov Koenigsegg so v počastitev 20. obletnice prvega avtomobila CC8S (in 50-letnice lastnika Christiana von Koenigsegga) izdelali njegovo sodobno reinkarnacijo in jo poimenovali CC850.

Sredinsko nameščeni dvojno prisilno polnjeni 5-litrski V8 motor iz modela Jesko zmore 1.385 konj (1.019 kW) z etanolskim gorivom E85 oziroma 872 kW z običajnim gorivom, po Koenigseggovi navadi pa ima izenačeno razmerje teže in moči, saj tehta prav tako 1.385 kg.

A najzanimivejši del tega norega avtomobila je zagotovo njegov menjalnik, ki so ga razvilli iz svojega devetstopenjskega samodejnega menjalnika Light Speed Transmission. Pravzaprav gre za robotiziran menjalnik z devetimi prestavami - tri gredi po tri prestave, šestimi sklopkami, ki jih nadzoruje elektronika ter "by-wire" stopalko sklopke. V ročnem načinu elektronika nadzor sklopk v veliki meri prepusti vozniku in prav zares ga je mogoče prestavljati kot običajen šeststopenjski ročni menjalnik. Ko ročico prestaviš povsem desno in nazaj pa je menjalnik v samodejnem načinu.

To pa ni njegov edini trik. Kaj bi vendarle počel z devetimi prestavami v ročnem menjalniku? V devetstopenjskem menjalniku je prva prestava zelo kratka. Zato v voznem načinu "track", namenjenem dirkališču, menjalnik uporablja drugačna razmerja kot za vožnjo v prometu. Na dirkališču ni veliko speljevanja, za vožnjo v boksih in najpočasnejše zavoje pa je bolj uporabna precej daljša prva prestava - takrat za prvo menjalnik uporablja pravzaprav tretjo in tako naprej.

V splošnem voznem načinu kot prvo uporablja drugo prestavo, ki ima podobno razmerje kot prva pri ročnih menjalnikih, druga pa je iz istega razloga pravzaprav četrta. V samodejnem načinu menjalnik prestavlja skozi vseh devet prestav, s čimer so zadostili tudi emisijskih zahtevam. Če poenostavim, gre iz stališča voznika torej hkrati za prvi ročni menjalnik z možnostjo samodejnega delovanja in prvi s spremenljivimi razmerji.

Preberite tudi: Ima ročni menjalnik prihodnost v električnih športnih avtomobilih?

Von Koenigsegg je medijem povedal, da avto nima tradicionalne sklopke in vztrajnika ter "mehanske povezave med sprednjim in zadnjim delom avtomobila" (kar razumem kot kabino in menjalnik). Voznikovo delo s stopalko pa je v ročnem načinu prenešeno pretežno brez vmešavanja računalnika, zato lahko s premalo dodanega plina ali nerodnim operiranjem s sklopko avto pri speljevanju na primer ugasne, natančno pa so prenesli tudi povratne občutke. Dodal je še, da daje menjalnik občutke pravega ročnega menjalnika in ne kot "nekaj, kar je iz igrice". Obenem pa ni kompromisa niti pri teži, saj enota pri 90 kilogramih ni občutno težja od običajnega šeststopenjskega ročnega menjalnika.