V Teksasu razmišljajo o dodatni obdavčitvi električnih vozil. Ali to čaka tudi nas?

23. 6. 2021 | Jure Šujica
Deli

Posamezni lastnikipredlogu nasprotujejo, interesne skupine predlagajo podobne, a nekoliko spremenjene rešitve.

Električni avtomobili postajajo zanimiva izbira vse več posameznikom ne le zaradi nižjih stroškov porabljene energije na kilometer in manjšega vpliva na okolje, temveč tudi zaradi odsotnosti letne dajatve za uporabo vozila v cestnem prometu. Dajatev pa niso oprščeni le lastniki električnih avtomobilov v Sloveniji, temveč tudi v drugih državah v svetu, med katerimi je nenazadnje ameriška zvezna država Teksas. A medtem, ko pri nas vsaj zaenkrat na tem področju še ni novosti, pa bi se stvari na drugi strani Atlantika lahko že kmalu spremenile.

Tamkajšnji senatorji os namreč že v maju prejeli v obravnavo predlog po katerem bi za lastnike električnih avtomobilov uvedli dodatno dajatev v višini med 190 in 240 dolarji (159-201 evrom) na leto, še dodatnih 140 dolarjev na leto pa bi morali plačati vozniki, ki s svojimi električnimi vozili prevozijo več kot 9.000 milj oziroma slabih 14.400 kilometrov na leto. Hkrati bi morali za vzdrževanje električnih polnilnic letno plačati še dodatnih 10 dolarjev (8,4 evrov) letno.

Tako kot v Sloveniji se namreč tudi v Teksasu obnova in gradnja novih cest financira iz dajatev, le da v teksaškem primeru ceste financirajo iz trošarin za gorivo. Posledično se po cestah Teksasa vozi kar okoli 300.000 vozil, ki za njihovo uporabo ne plačujejo dajatev. Z njeno uvedbo bi tako že v letu 2022 v sklad za vzdrževanje cest kapnilo dodatnih 37,8 milijonov dolarjev, ta številka pa bi nato že do leta 2026 ob hitri rasti števila električnih avtomobilov narasla že na 135,6 milijonov dolarjev.

Obdavčitev le nekaj mesecev po spodbudah

Omenjena ideja pa niti ni povsem nova, saj so različne ameriške zvezne države o njeni uvedbi razmišljale že pred nekaj leti. Tedaj so se pojavili tudi različni zneski, ki naj bi jih lastniki električnih avtomobilov plačevali državi, znašali pa so med 50 in 200 dolarji letno, vendar pa doslej še noben predlog ni bil sprejet.

Teksas sicer velja za zvezno državo z enim največjih deležev električnih vozil, za kar je deloma kriva tudi vzpodbuda za nakup okolju prijaznih avtomobilov, ki so jo oblasti kupcem novih vozil namenjale med septembrom 2019 in januarjem 2021. V ta namen so namenili sredstva za nakup 1.371 električnih vozil in pa 10 vozil s pogonom na utekočinjen ali stisnjen zemeljski plin. Hkrati bo v mestu Austin še pred koncem letošnjega leta svoja vrata odprla nova Teslina tovarna Gigafactory.

Razumljivo je torej, da so se številni lastniki električnih avtomobilov že oglasili in senatorje pozvali, da naj omenjeni predlog zavrnejo, saj bi omenjeni zakon zavrl proizvodnjo novih električnih avtomobilov, s tem pa tudi zavrl ustvarjanje delovnih mest. Strokovne skupine kot je Plug In America pa se na drugi strani že zavedajo, da je potrebno uvesti nove dajatve, pri čemer pa se zavzemajo za idejo, da bi se dajatve plačevalo glede na dejansko prevoženo razdaljo, v obzir pa bi vzeli tudi težo vozil, ki vsekakor odločno pripomore k večji obrabi cest. O testu, ki bi natančneje predstavil vliv električnih avtomobilov na obrabo cest sicer razmišljajo tudi pri ameriškem Ministrstvu za promet.