Zavore so eden najpomembnejših elementov varne vožnje, nekateri pojavi so lahko razlog za skrb in opozorilo za vzdrževanje ali popravilo.
Sodobni avtomobili so opremljeni z zavornimi koluti, ki so bili skozi leta deležni številnih izboljšav, od sestave materiala, iz katerega so izdelani, pa vse do sprememb v konstrukciji.
Klasični, zavorni koluti z ravno površino so skoraj v vseh avtomobilih. Njihova slabost je, da se zaradi intenzivnega zaviranja hitro pregrejejo, kar povzroči občutno oslabitev zavorne sile. Za razliko od klasičnih, ki so sestavljeni iz ene kovinske plošče, imajo samoventilacijski sendvič konstrukcijo. Med zunanjimi ploščami, ki so v stiku z zavornimi ploščicami, je sistem reber ali lamel. Med vrtenjem skozi rezila kroži zrak, ki odvaja odvečno toploto s površine diska in preprečuje pregrevanje.
Slaba stran je, da so nagnjeni k pokanju zaradi manjše površinske trdnosti, ki jo povzročajo številne luknje, čeprav v ekstremnih situacijah. Obstajajo tudi t. i. žlebasti koluti, katerih površina je prekrita z diagonalnimi utori. Obnašajo se podobno kot luknje, saj pomagajo pri prenosu toplote in s tem olajšajo hlajenje.
Vrhunec tehnologije izdelave zavornih kolutov predstavljajo kompozitni koluti iz keramike, ojačane z ogljikovimi vlakni. Osnova lastnosti takšnih kolutov je izjemno visoka odpornost na pregrevanje, tu pa je tudi visoka trdnost zavorne površine in s tem dolga življenjska doba ter odpornost proti koroziji in seveda bistveno manjša teža.
Kaj sporočajo zvoki in vibracije?
ZVOK DRGNJENJA PRI ZAVIRANJU: Vzrokov je lahko več, na primer zvit ali obrabljen kolut, napačno nameščena obloga, težave z zavornimi čeljustmi ... Priporočljiv je obisk servisa.
ŠKRIPANJE PRI ZAVIRANJU: Največkrat gre za obrabljene obloge, zato se sliši škripanje kovine ob kovino, torej ob zavorni kolut. Potrebna je zamenjava.
VIBRACIJE PRI ZAVIRANJU: Najpogosteje gre za poškodovan kolut, ki je poškodovan ali obrabljen. Nujen obisk servisa.
PRI ZAVIRANJU VOZILO VLEČE NA ENO STRAN: Obvezen pregled na servisu! To se dogaja, ko se obloge ne obrabijo enakomerno, kar se zgodi, če niso pravilno nameščene. Drug razlog je lahko zvit zavorni kolut.
ŠIBKO ZAVIRANJE Z DRGNJENJEM IN VIBRIRANJEM: Obvezna menjava oblog! To se zgodi, ko se zaradi slabe montaže obloge obrabijo od zadaj, kar povzroči tudi pospešeno obrabo koluta.
DRGNJENJE IN MOČNE VIBRACIJE: Obvezna menjava oblog in pregled koluta. Najpogosteje se to zgodi, ko je kolut zvit ali obloga neravna.
PREGRETJE KOLUTA: Do tega pride, ko zavorne čeljusti ne delujejo pravilno in ostanejo zataknjene, čeprav je voznik spustil zavorni pedal. Obvezen obisk servisa!
Preberite še: Nissan je ob bok reaktivnemu letalu postavil nepričakovanega nasprotnika! (VIDEO)
BONUS VIDEO: Prodajniški triki, testiranje avtomobilov in kaj je narobe z BMW M2?