Zgodovina avtomobilskih znamk: Morgan – avtomobilski časovni stroj

21. 6. 2018 | Jure Šujica
Deli

Malo družinsko podjetje je eno od najstarejših in hkrati najmanjših še živečih na področju avtomobilske industrije v Veliki Britaniji.

Britanske avtomobilske znamke in tudi njihovi avtomobili so od nekdaj veljali za nekoliko posebne, tako v dobrem kot (včasih tudi) v slabem. A med vsemi – skozi zgodovino jih je nastalo in ugasnilo kar nekaj – ima posebno mesto majhno družinsko podjetje za izdelavo športnih avtomobilov, ki danes kot eno izmed redkih na Otoku ostaja samostojno, Morgan. Tudi več kot 100 let po nastanku.

Mož, zaslužen za nastanek znamke, je Henry Frederick Stanley Morgan. Leta 1881 rojen inženir se je z avtomobili prvič srečal zelo kmalu, saj je med opravljanjem pripravništva pri podjetju Great Western Railway z vozilom znamke Benz doživel svojo prvo prometno nesrečo, ki je bila posledica odpovedi zavor. Leta 1902 si je nato s pomočjo botra kupil svoj prvi avtomobil znamke Star in verjetno je bil ravno to trenutek, ki je Morgana spodbudil, da ostane v avtomobilski industriji.

Po končanem pripravništvu je leta 1905 s pomočjo prijatelja Leslieja Bacona odprl svojo prvo avtomobilsko prodajalno in delavnico, v kateri sta prodajala in servisirala avtomobile znamk Darracq in Wolseley.

Namesto motorja avtomobil

Uspešni prodajalni navkljub pa so bili Morganovi apetiti nekoliko večji. V želji po uporabi svojega inženirskega znanja je zato leta 1908 kupil dvovaljni motor znamke Peugeot. Tega je sprva želel vgraditi v motocikel lastne proizvodnje, a so se načrti nato spremenili. S pomočjo Williama Stephenson-Peacha ter univerze v Malvernu, kjer je imel možnost uporabe tamkajšnje delavnice, je tako leta 1909 predstavil svoj prvi trikolesni avtomobil in hkrati prvi avtomobil znamke Morgan.

Enosedežni avtomobil, ki ga je Morgan izdelal, je bil za tiste čase predvsem po zaslugi neodvisnega vzmetenja z vijačnimi vzmetmi na sprednji osi zelo napreden. Posledično je zanj veljalo precejšnje zanimanje, zaradi česar se je Britanec odločil in ob finančni pomoči očeta ter žene v Malvernu ustanovil podjetje Morgan Motor Company. Zanimanju za prvi avtomobil navkljub pa ta še zdaleč ni dosegel želenih prodajnih rezultatov, zaradi česar so avtomobilu dodali še sedež za sopotnika.

V prihodnjih letih je Morgan s svojimi vozili – ki se v tistem času niti niso kvalificirali kot pravi avtomobili – izjemno rad tekmoval po Veliki Britaniji in Franciji. Nastopi na dirkah so pozneje odločno pripomogli k razvoju znamke in omenjenega vozila, ki je v prihodnjih letih, vse do konca proizvodnje leta 1939, doživel nešteto različic, hkrati pa je bil kot prvi in do zdaj edini avtomobil razstavljen v izložbi znamenite londonske veleblagovnice Harrod's.

Nastanek ikone, ki živi še danes

24 let je trajalo, preden je Morgan začel izdelavo pravih avtomobilov s štirimi kolesi. O proizvodnji je bilo takrat, kakor tudi danes, še težko govoriti, saj je delo potekalo ročno, 'tehnologija' pa se od takrat ni kaj dosti spremenila. Prav štiri kolesa in majhen, 1,1-litrski motor s 34 'konji' oziroma 25 kilovati moči sta dala ime novincu na avtomobilskem trgu – 4-4.

Ime 4-4 večini ljudi ne pove kaj veliko, a če ste avtomobil znamke Morgan kdaj videli na fotografiji – ali v živo – je bil to najverjetneje ravno model 4-4. Leta 1935 predstavljen avtomobil je namreč postal sinonim za znamko, hkrati pa postavil oblikovalsko osnovo za vse prihodnje modele znamke. Poleg tega pa model 4-4 drži prav poseben rekord. S prekinitvijo proizvodnje med drugo svetovno vojno in nato še med letoma 1950 ter 1955 je avtomobil, ki je leta 1945 dobil ime 4/4, postal rekorder kot vozilo z najdaljšo proizvodno dobo. Ob nekaterih spremembah na področju pogonskih agregatov, podobe in varnostnih elementov je namreč v proizvodnji ostal vse do današnjih dni in nič ne kaže na to, da bi se kmalu poslovil.

Kot rečeno, je bil model 4/4 osnova vsem poznejšim avtomobilom znamke. A roko na srce, teh vse do danes ni bilo prav veliko. Na njegovi osnovi so tako nastali modeli +4, +4+ in Morgan +8. Ta je bil hkrati tudi prvi model znamke Morgan, ki je uporabljal osemvaljnike znamke Rover. Razlog za to je bil preprost, saj je v Veliki Britaniji začelo primanjkovati štirivaljnih motorjev z večjo delovno prostornino dveh litrov, kakršne so uporabljali v modelu 4/4.

32 let brez novega modela

Pri Morganu izjemno cenijo tradicijo in minilo je več desetletij, vse od predstavitve modela +8, preden je na ceste zapeljal nov avtomobil male britanske avtomobilske delavnice. Pisalo se je namreč leto 2000, ko je Morgan predstavil popolnoma nov avtomobil, zmes klasičnega dizajna in modernih linij z oznako Aero 8. Moderna pa ni bila le njegova oblika, ampak tudi BMW-jev V8 motor pod pokrovom z 274 kilovati moči, s čimer je avtomobil postal in vse do danes tudi ostal najmočnejši avtomobil britanske znamke.

Danes pri Morganu zadeve že lep čas tečejo po ustaljenem ritmu. Letno delavnica proizvede približno 1.200 avtomobilov. A medtem ko se po eni strani spogledujejo s preteklostjo, saj so z letom 2012 ponovno začeli izdelovati trikolesnike, se hkrati ozirajo v prihodnost in že za letos napovedujejo prihod prvega električnega avtomobila, EV3.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja