Danes se je uradno pričela zimska sezona! S pravo zimsko opremo ne boste nebogljeni

Čeprav v mesecu pred začetkom vremensko najmanj prijaznega letnega časa sneg in poledica redko presenetita, se s 15. novembrom pri nas in v številnih drugih državah začenja obdobje obvezne uporabe zimske opreme.

Snežne veride pridejo povsem do izraza takrat, ko je snega na cestišču toliko, da členki verige ne prodrejo do podlage. Takrat pride oprijem najbolj do izraza, vožnja je najbolj varna in mirna. Vsekakor pa je treba vedeti, da je vožnja z verigami bistveno počasnejša. (foto: Škoda) Škoda
15. 11. 2021

Uporabo zimske opreme pri nas urejata Zakon o pravilih cestnega prometa in Pravilnik o delih in opremi vozil. Zimska sezona traja od 15. novembra do 15. marca, vendar je uporaba zimske opreme obvezna tudi izven tega obdobja, če so na cestah zimske razmere, natančneje, če se ob sneženju sneg oprijema in je vozišče zasneženo ali pa se na njem ustvarjajo ledene plošče oziroma je poledenelo.

Osebni avtomobili in lahka gospodarska vozila, pri katerih največja dovoljena masa ne presega 3.500 kilogramov, morajo imeti nameščene zimske (ali celoletne) pnevmatike na vseh kolesih, kar velja tudi za priklopnike. Pnevmatike, ki ustrezajo predpisom, so označene z napisom M+S ter v glavnem tudi z znakom snežinke; imeti morajo vsaj tri milimetre globok profil (sicer se upoštevajo kot letne), oceno, ali so še uporabne glede na ohranjeno prožnost in enakomernost obrabe, pa je najbolje prepustiti vulkanizerju. Načelno pa velja, da je smiselno zamenjati zimske pnevmatike, ko so stare šest ali več let, pa četudi je njihov profil še ustrezno globok.

Čeprav strokovnjaki svetujejo, naj bodo v zimskem času na kolesih zimske pnevmatike, ki zagotavljajo boljši oprijem v slabših voznih razmerah, predpisi dovoljujejo tudi vožnjo z letnimi pnevmatikami, vendar je v tem primeru treba voziti s seboj ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa ali verigam enakovredne pripomočke. Iz obvezne uporabe zimske opreme je izvzeto priobalno območje, kjer je med 15. novembrom in 15. marcem dovoljena vožnja tudi z letnimi pnevmatikami, a morajo te imeti vsaj tri milimetre globoke kanale tekalne plasti.

Ključne so prav zimske pnevmatike

Zimske pnevmatike so ključen element vozila za vožnjo v pravih zimskih razmerah, zato je prepričevanje, da niso potrebne, nesmisel. Kljub temu, da je zadnja leta pravih snežnih dni vsaj v nižinah bolj malo, obstaja možnost, da zimo prevozite tudi s kompletom dobrih letnih pnevmatik. Če sta pri hiši dva ali celo več avtomobilov, lahko z zimskimi pnevmatikami opremite le enega, dočim z drugim zimsko vožnjo omejite na dni, ko na cestah ni pričakovati pravih zimskih razmer. Vendar je v tem primeru treba imeti v prtljažniku verige ali njihov nadomestek.

Če voženj ne morete odložiti ali predvidevati, so nedvomno priporočljive zimske pnevmatike. Treba pa je vedeti, da so zimske pnevmatike bolje pripravljene tudi za tiste mrzle dni, ko ni snega, saj je tudi gumena zmes v mrazu (že pod sedmimi stopinjami) bolj elastična in prilagodljiva. V snegu, brozgi, ledu in podobnih razmerah pa svoje doda še namenska tekalna plast, opremljena s številnimi zarezami in lamelami, ki ustvarjajo boljši oprijem.

Preberite še: Celoletne pnevmatike? Tukaj so razlogi zakaj ne in zakaj da?

Celoletne (»all-season«) pnevmatike so vmesna možnost – v zahtevnih in ekstremnih zimskih razmerah so seveda slabše od zimskih, večinoma pa z uporabo uma in razuma ustrezajo svojemu namenu: nezahtevnim uporabnikom, ki vozijo manj, predvsem pa v predvidljivih okoliščinah in na krajših razdaljah. Celoletne pnevmatike priznanih proizvajalcev povsem solidno opravijo z mokro cesto, nižjimi temperaturami, nekatere tudi s snegom, veliko več slabosti pa pokažejo na suhi cesti in pri večjih hitrostih. Ta je očitno vseeno še vedno njihova šibka točka, saj postane vožnja precej 'plavajoča', vodenje avtomobila pa nenatančno.

Verige izhod v sili

Tudi snežne verige so zaradi zahtevnosti montaže bolj izhod v sili kot vsakodnevno uporaben del zimske opreme, izjemoma pa so kljub zimskim pnevmatikam tudi del obvezne opreme. To velja predvsem na cestah v višjih predelih, kjer zimsko cestno vzdrževanje ni tako temeljito kot v nižinah, je pa tudi pri nas nekaj cest, zlasti preko gorskih prelazov, kjer so obdobja z obvezno uporabo verig razmeroma pogosta.

Poleg tega, da vas omejujejo pri hitrosti, so praviloma tudi nepraktične pri montaži, zato se na njih ne velja pretirano zanašati. Pred nakupom seveda preverite, če jih na vaš avto lahko namestite, pa tudi, če so vaša platišča takšna, da prenesejo montažo klasičnih verig. Seveda pa so verige ključne, ko je treba avtomobil spraviti iz globokega zameta ali ko situacija kaže na globok sneg.

Odgovorni vozniki pozimi poleg obvezne opreme vozijo s seboj tudi tisto, česar predpisi sicer ne zapovedujejo, vsekakor pa je priporočljivo in koristno za pomoč v neugodnih vremenskih in prometnih razmerah. Zato ni odveč ustrezno strgalo za čiščenje zaledenelih stekel, pomaga tudi razpršilo s tekočino za odtaljevanje, v prtljažnik pa spadajo tudi metlica za odstranjevanje snega z avtomobila (pred vožnjo je treba avtomobil vedno očistiti, kar veleva tudi zakon), manjša (zložljiva) lopata, stare zimske rokavice za nameščanje verig in odeja.

Kako ravnati v zimskih razmerah?

– Hitrost vozila zmanjšajte in ga prilagodite razmeram ter stanju vozišča.

– Povečajte varnostno razdaljo med vašim vozilom in vozilom, ki vozi spredaj.

– Zavirajte rahlo in po potrebi postopno, z večkratnim pritiskom na stopalko.

– Ne spreminjajte smeri vožnje sunkovito, saj vsako tako ravnanje lahko povzroči zanašanje vozila. Podobno velja tudi za sunkovito speljevanje.

– Zelo pomembna je izbira pravilnega prestavnega razmerja, saj lahko premajhna moč na pogonskih kolesih zmanjša učinkovitost vodenja vozila in onemogoči potrebne popravke smeri vožnje, prevelika pa povzroči zdrsavanje pogonskih koles in zanašanje vozila.

– Vozite čim bolj enakomerno, brez premočnega pospeševanja ali zmanjševanja hitrosti.

– Posebej bodite pozorni na izpostavljene dele ceste, kjer se pogosteje pojavlja poledica.

– Računajte z daljšim časom potovanja, zato se od doma odpravite prej kot običajno.

– Med vožnjo bodite zbrani, predvidevajte dogajanje pred vami, predvsem pa bodite strpni do drugih udeležencev v prometu.

Preberite še: Zapadel je prvi sneg ... Na kaj moramo paziti, preden se odpravimo na pot?

Kaj je treba vedeti pri spletnem nakupu?

Številni vozniki se odločajo za nakup pnevmatik po spletu, pri čemer jih v največji meri vodi želja po nižjih cenah. Pogosto so pnevmatike, ki jih trgovci z avtomobilsko opremo (in tudi drugi specialisti za spletno trgovino) ponujajo v spletni prodaji, res nekoliko cenejše, a je vseeno koristno preveriti, če je tudi pri vulkanizerjih mogoče iztržiti kakšen popust oziroma cenovno ugodnost, pri nekaterih pa je mogoč tudi nakup na obroke.

Vsekakor ni odveč, če se pred nakupom pozanimate o lastnostih in kakovosti posameznih pnevmatik, pri čemer je v pomoč tudi primerjalni test, ki ga vsako leto opravijo avtomobilski klubi, med katerimi je tudi AMZS.

Preberite še: Test: Zimske gume 2021/2022 - Med manjšimi ni slabih, med večjimi previdno!

Poleg tega je pri spletnih nakupih treba preveriti, ali cene vključujejo tudi poštnino oziroma stroške dostave do naročnika. Pri večini ponudnikov je dostava vključena, nekateri pa ponujajo tudi prevzem v svojih skladiščih oziroma na prevzemnih mestih. Povsem drugače je z montažo pnevmatik, ki ni vključena v ceno niti ni zajeta v ponudbi, v redkih primerih pa je pnevmatike mogoče montirati pri vulkanizerju po izboru prodajalca.

Cene za montažo in centriranje so sicer zelo različne in se gibljejo od približno 28 evrov za manjše dimenzije (do 16 palcev) okoli 40 za srednje in od 60 do celo 80 evrov za večje. Nekateri vulkanizerji imajo različne cene za montažo na jeklena in aluminijasta platišča, prav tako različno zaračunavajo hrambo pnevmatik, za katero je pri večini treba odšteti od 20 do 40 evrov za komplet pnevmatik.