Reli - elektrika več kot modna muha? Avstrijski Kreisel opozarja nase

27. 7. 2021 | Matjaž Korošak
Deli

Pod karoserijo Škode Fabie se skriva električni pogonski sklop avstrijskega podjetja Kreisel, dirkač Raimund Baumschlager pa je na zadnji dirki tamkajšnjega državnega prvenstva s tretjim mestom dokazal, da je z njim povsem konkurenčen tudi v absolutni konkurenci.

Da je to resnično pionirski projekt, bi težko rekel, saj je letos v Nemčiji že zaživel Oplov pokal z električno gnano Corso-e, toda treba je že reči, da gre pri prvem za reli v nekoliko prilagojenih okoliščinah, saj medsebojno tekmujejo pokalni dirkalniki (na skrajšani trasi), medtem ko je Kreislov dirkalnik v avstrijskem državnem prvenstvu nastopil v konkurenci klasično gnanih tekmecev z motorji z notranjim izgorevanjem.

No, podjetje Kreisel ni neznano v elektropogonu, še manj v motošportu, saj med drugim skrbijo tudi za dostavo pogonskih komponent (baterij) za hibridne dirkalnike Rally1, ki bodo prihodnje leto nastopili v prvenstvu WRC, ravno tako pa tudi za pogonski sistem električno gnanih dirkalnikov bodoče serije RX1e v relikrosu. Podjetje, ki so ga leta 2014 v Avstriji ustanovili trije bratje Kreisel, Philipp, Johann in Markus, doživlja strmo rast, za seboj ima 150 uspešnih projektov, med drugim tudi številne konverzije serijskih avtomobilov v električne (tudi Schwarzeneggerjev Mercedes-Benz G, ki ga zvezdnik vozi, ko je v Avstriji).

Motošport je njihova posebna strast, saj med drugim tudi Philipp vozi v avstrijskem reli prvenstvu. Tako so se odločili, da poleg drugega pripravijo polno funkcionalen reli dirkalnik, ki bo lahko konkuriral trenutno najmočnejšemu razredu, ki je dovoljen v večini držav, hkrati pa gre za neke vrste drugo ligo svetovnega prvenstva. Gre torej za dirkalnike razreda Rally2, nekoč R5. In zato so združili moči s še eno avstrijsko legendo motošporta, Raimundom Baumschlagerjem, nekoč tovarniškim voznikom Volkswagna, serijskim avstrijskim državnim prvakom in lastnikom podjetja BRR, ki pripravlja dirkalnike prav tega razreda za nastope na svetovnem in drugih prvenstvih.

Projekt so začeli uresničevati že lani, cilj pa je bil, da nastopijo na celem državnem prvenstvu, a pod pogojem, da bi avstrijska zveza pripravila razmere in pravila za konkurenčnost električnih dirkalnikov. Zaradi okoliščin je celoten projekt nekoliko zaostajal za urnikom, toda homologacija je bila na koncu le potrjena in Baumschalger je več kot uspešno nastopil na reliju Weiz, na katerem je s sovoznikom dosegel tretje mesto skupno. Več kot obetavno za dirkalnik, ki je šele v prototipni fazi.

Kreislova mehanika v Škodino karoserijo

Kreislovi inženirji so pogonsko mehaniko namestili v trenutno najuspešnejši dirkalnik tega razreda, v Škodo Fabio. Zagotovo je k temu prispevalo tudi odlično sodelovanje Škode Motorsport z Baumschlagerjevo ekipo v preteklosti. Tik pred nastopom so namreč tudi pri Škodi uradno podprli projekt, ki se seveda odlično sklada z načrti elektrifikacije in Škodino tradicionalno povezanostjo z relijem.

Preden so dorekli končne zmogljivosti, so seveda počakali na odločitev zveze, ki je v dolgem procesu le našla nekakšno formulo za približno izenačitev dirkalnikov s klasičnim pogonom in električnih verzij. Navsezadnje je treba vedeti, da je v Avstriji na tem področju še vsaj eno zelo uspešno podjetje, ki je resnično oralo ledino pri uveljavitvi alternativnih pogonov v športu. To je Stohl Motorsport, ki je za svoj projekt dirkalnika v relikrosu pritegnilo Citroën.

»Moram reči, da smo na tem področju zgledno sodelovali z avstrijsko zvezo AMF. Sodelovanje je bilo zelo ciljno usmerjeno, pionirska vloga avstrijskih inovacij pa je bila vodilni vidik na tem področju. Zato se je bilo mogoče razmeroma hitro dogovoriti o naboru predpisov, ki omogoča pošteno primerjavo z vozili z motorji z notranjim zgorevanjem. Tudi FIA se je zelo zanimala za pozitiven izid tega projekta,« je povedal Benjamin Rahn, odgovoren za stiki z javnostmi pri Kreislu.

Tako so določili približno enako razmerje med maso in močjo, ki znaša pri bencinarjih 4,1 kg/KM, pri električnih vozilih pa je tako pri teži 1399 kilogramov dovoljena največja moč 260 kW, kar je zelo blizu omenjenega razmerja. Zagotovili so tudi možnost stalnega nadzora nad razpoložljivo močjo z dostopom do voznih programov. Da bi bilo vse čim bolj realno, so organizirali celo test dveh dirkalnikov na identični stezi in z identičnim voznikom, Škoda Fabia Rally2 in Kreisel RE-X1.

Ne glede na izjemno moč (260 proti 214 kW) in navor dveh vgrajenih e-strojev (600 Nm proti 425 Nm pri štirivaljnik) in vektoriranje navora, idealno v dno nameščenih baterij, je bil električni dirkalnik za približno 0,6 sekunde na kilometer počasnejši. Seveda je tu največja težava masa, ki jo dodajo predvsem baterije, saj znaša razlika približno 140 kilogramov. Toda, kot rečeno, to je šele začetek, pravijo pri Kreislu.

O dosegu še nič …

Kreislov homologirani prototip (tako vsaj trdijo pri Kreislu) poganja baterija z 52,6 kWh, polniti pa jo je mogoče s kar 280 kW, kar pomeni, da je mogoče baterijo napolniti v 17 minutah s posebnim polnilnikom Chimero, pravila pa dovoljujejo, da je mogoče baterijo dopolniti tudi med hitrostnimi preizkušnjami z mobilno postajo. Seveda lahko voznik vseskozi spreminja nastavitve porabe in regeneracije ter tako podaljšuje doseg in vpliva na zmogljivosti.

Menjalnika seveda ni, na obeh oseh pa sta nameščeni še zapori diferencialov s prilagodljivimi stopnjami zapornosti (LSD), zasnova podvozja je prevzeta od Fabie Rally2. So pa v sodelovanju s specialistom za izpušne sisteme Remus razvili poseben zvočni modul, ki proizvaja značilen zvok, ki pa seveda nima nič skupnega z hrumenjem motorjev z notranjim zgorevanjem.

Pri Kreislu še ne razmišljajo o serijski proizvodnji, saj je letošnja sezona namenjena predvsem evalvaciji in testiranju ter predvsem izboljševanju modela, ki je homologiran le v Avstriji. Obstaja seveda možnost, da bo Škoda vstopila v projekt odločneje, toda tega pri Kreislu nočejo komentirati.

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj