Lexus IS F

28. 2. 2008 | Dušan Lukič
Deli

Črke . . M, R, S, RS, X, AMG . . Črk, s katerimi avtomobilski proizvajalci označujejo modele, ki po svoji športnosti sodijo v vrh ponudbe, je bilo že do zdaj veliko. In zdaj se jim je pridružil še Lexusov F.

F? Da, F. Izvira iz imena Lexusovega športnega oddelka (in Toyotinega tehničnega centra, ki stoji blizu), ki je ime dobil po gori Fuji na Japonskem. Svojo bazo imajo namreč pri dirkališču Fuji, ki seveda leži pod istoimensko goro. Čeprav so imeli dirkališče pred nosom (in so ga seveda tudi veliko uporabljali), se niso zadovoljili le z japonskim asfaltom. IS F je ogromno kilometrov naredil tudi na sloviti Nordschleife, kar se mu pozna.

Srce IS F v osnovi že poznamo; gre za petlitrski osemvaljnik, ki izvira iz modela LS 600h, kjer sodeluje z elektromotorjem. A za uporabo v IS F so ga Lexusovi inženirji dodobra predelali. Glava motorja je zdaj iz enega, in ne več iz dveh delov, sesalni ventili so izdelani iz titana (in zato z 31 grami za devet gramov lažji od klasičnih), dodali so drugo oljno črpalko (da je mazanje zanesljivo tudi pri dolgih in velikih bočnih pospeških), odmične gredi so lažje, na sesalni strani pa je hidravliko, ki uravnava krmiljenje ventilov (VVT-i) pri LS-u, zamenjal elektromehanski sistem (z oznako VVT-iE; na izpušni strani je krmiljenje odmičnih gredi ostalo hidravlično), sesalni sistem je dobil ventil, ki spreminja njegovo prostornino in dolžino (ne le zaradi boljšega dihanja motorja, temveč tudi za boljši zvok), in še in še. Kombinacija posrednega in neposrednega vbrizga goriva ostaja, končni izkoristek pa je 423 ‘konjev’, ki so pri nizkih vrtljajih uglajeno tihi, pri višjih pa glasno bobneči in renčeči.

4, 8-sekundni pospešek do 100 kilometrov na uro tako ni presenetljiv (in tudi podatek 13 sekund za 400 metrov z mesta ne preseneča), Lexusovi inženirji pa so se tudi odločili, da avtomobila ne bodo elektronsko omejili na 250 kilometrov na uro ? tako bo IS F na avtocestah zlahka uhajal nemškim tekmecem s tovrstno omejitvijo.

Da so osemvaljnik, ki je precej daljši od šestvaljnika, lahko spravili pod motorni pokrov, je moral IS na ‘operacijo’ nosu. Ta je zdaj 75 milimetrov daljši (daljši in bolj izbočen je tudi motorni pokrov), pomožne agregate so razporedili na novo, veliko pa je inženirjem pomagalo dejstvo, da ima novi osemstopenjski samodejni menjalnik, ki skrbi za prenos moči v IS F, pravzaprav enake zunanje mere kot šeststopenjski iz civilnega Isa. A v njem se skriva precej več . .

Pretvorniku navora, ki ga ima vsak samodejni menjalnik, so Lexusovi inženirji namreč dodali še klasično sklopko. V samodejnem načinu ter za speljevanje pri ročnem načinu menjalnik deluje klasično, pomaga mu pretvornik navora, od druge do osme prestave ročnega načina delovanja ostane ta pretvornik zaprt, ob pretikanju pa pogon prekinja z dodano (premostitveno) sklopko. Tako je mogoče tudi samodejno dodajanje vmesnega plina ob pretikanju navzdol, samo pretikanje pa se zgodi v zelo kratkih 0, 1 sekunde (iz druge v tretjo prestavo). Na dirkališču se menjalnik tako obnaša kot klasični sekvenčni, pretikanje je ostro in trdo, tudi navzdol pretika hitro in brez zamude. Na tem področju se lahko IS F kosa z vso ‘ročno’ konkurenco.

Smola je le, da nima samozapornega diferenciala, saj se tako notranje kolo ob pospeševanju vse prerado zavrti v prazno, namesto da bi zdrsnil ves zadek avtomobila; ko pa se to vendarle zgodi, v počasnih ovinkih vse skupaj deluje rahlo nepredvidljivo. V srednje hitrih in hitrih ovinkih tega občutka ni, IS F zdrsne predvidljivo in zlahka, drsenje pa je tudi brez težav nadzirljivo. Precej zaslug za to ima dobro kalibriran električni servo, ki nudi dovolj povratnega občutka (in je tudi dovolj natančen), IS F pa na dirkališču že po naravi skorajda ne podkrmari.

Seveda so Lexusovi inženirji dodelali tudi podvozje, za obese so uporabili lažje in čvrstejše materiale, stabilizatorji so čvrstejši, nova so pesta. Seveda so povsem nove tudi zavore: spredaj so 360-milimetrski notranje hlajeni in navrtani diski, ki so tako kot šestbatne čeljusti nastali v sodelovanju z Brembom (tudi po 20 krogih na stezi so še vedno delovale brez težav), zadaj pa so diski 345-milimetrski. 19-palčna platišča (BBS) so iz kovanega (ne litega) aluminija in so precej lažja od klasičnih.

IS F se je tako med prvimi kilometri ? precej jih je bilo odpeljanih tudi na dirkališču Monteblanco blizu Sevillie ? izkazal za enega izmed boljših avtomobilov v svojem razredu. Seveda pa bo za končno sodbo o tem treba poznati še ceno. Ta bo (za naš trg) znana šele čez slabega pol leta, sredi poletja, ko bo IS F zapeljal v naše salone. Ugibamo lahko, da bo (s primerljivo opremo) nekaj cenejši od recimo BMW M3 . .

Dušan Lukič, foto: tovarna

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja