Sedemnajst let zgodovine in razvoja je zaznamovalo Lexusov najprestižnejši model. In čeprav govorijo o evoluciji, gre v resnici za vsakič znova s praznega lista papirja razvito generacijo vozil. Sedaj že četrto.
Da se želi LS meriti z nemško trojico prestižnežev (Mercedes S, Audi A8 in BMW 7), ni skrivnost. Zato v njihovo družbo spada tako po merah (s tremi centimetri več kot pet metrov zunanje dolžine in tremi manj kot tri metre medosne razdalje), po prestižnosti uporabljenih materialov in predvsem po tehniki, všiti v podkožje.
Seveda tudi dejstvo, da je zunanja in notranja oblika vse bolj evropska (in posledično tu in tam podobna tekmecem), ni naključje, temveč natančno premišljeno dejstvo. Kupci tovrstnih avtomobilov imajo pač določene zahteve in le tistim, ki se jim prilagodijo, na trgu uspe.
Zato ima LS 460 že serijsko v usnje oblečene, grete in hlajene in seveda električno nastavljive (s spominom) prednje sedeže, enako pa si lahko zaželite tudi za sedeže zadaj. Bo pa treba za njihovo pomičnost doplačati, prav tako kot je treba doplačati za štirikanalno klimatizacijo, ki zmore poskrbeti za ugodno mikroklimo vsakega potnika posebej – na zadnjih sedežih tudi skozi zračnike, nameščene na stropu.
Seveda v serijsko opremo spada dvokanalna samodejna klimatizacija, da v notranjosti ne bo prevroče, pa poskrbijo tudi električno pomični senčniki za zadnje in zadnji bočni stekli. Če je kupec LS 460 tiste sorte, da se raje vozi zadaj, si bo verjetno zaželel ne le štirikanalne samodejne klimatizacije, temveč tudi ločenih komad za upravljanje avdio- in videosistema zadaj.
Kljub velikosti LS 460 (podobno kot nekateri tekmeci) ne navduši s količino odprtih predalov za drobnarije, zato pa ima obilico zaprtih – in prav pri vseh so Lexusovi inženirji poskrbeli za dušeno, nežno odpiranje in zapiranje. Tudi osvetlitev notranjosti sledi enakemu načelu, torej nežni in natančno premišljeni osvetlitvi, zanjo pa so poskrbeli z LED-diodami in tako zmanjšali težo in porabo energije.
Vozniku LS 460 na pomoč priskoči tudi s premišljeno ergonomijo in kopico pomagal, ki olajšajo življenje. Navigacijska naprava (ki uporablja DVD-je) je serijska, in kot smo pri Lexusu že vajeni, hitra in natančna, upravljati pa jo je mogoče prek osempalčnega na dotik občutljivega LCD-zaslona na vrhu sredinske konzole (ki poskrbi tudi za vse druge nastavitve avtomobila in njegovih sistemov) ali pa preprosto z glasom – to pa velja tudi za upravljanje telefona (odlično delujoč Bluetooth) in klimatizacije.
Na seznamu doplačilne opreme najdem pametno kartico za odklepanje vozila in zagon motorja, ki si tokrat resnično zasluži naziv kartica: je enake velikosti kot kreditna kartica in veliko tanjša, kot smo jih bili vajeni doslej. Doplačati je mogoče tudi za sistem za samodejno bočno in vzvratno parkiranje IPA.
Še več pozornosti so Lexusovi inženirji namenili elektroniki, ki skrbi za varnost. Na avtocesti bo prav prišel tempomat z radarjem, ki je zmožen sam (tudi s precej močnim zaviranjem) ohranjati primerno razdaljo do spredaj vozečih vozil. Pravzaprav ne gre za zelo nov sistem, konec koncev smo ga spoznali že v modelu GS (in pri tekmecih), zanimivo pa postane, ko voznik vklopi še sistem LKA (Lane-Keeping Assist), ki z zvočnimi signali opozori, kdaj bo vozilo (ne da bi voznik to hotel) zapeljalo s svojega voznega pasu.
Še več – z rahlim zasukom volana računalnik Elesa sam obdrži v pravilni smeri (če je le cesta ravna). Torej: aktivni tempomat + LKA = voznik, ki bi (načeloma) za volanom lahko bral knjigo ali si ogledoval pokrajino. Prav v zadnjem primeru, torej ko se voznik ozira naokoli, pred avtomobilom pa se ’zgodi’ ovira, pomaga še sistem DMS (Driver Monitoring System), ki s kamero, nameščeno ob volanu, spremlja, kam je obrnjena voznikova glava, in ga, če je obrnjena stran, opozori, da se je pred avtom pojavila ovira. Najprej z zvokom, potem še tako, da rahlo zavre.
Če tudi to ne pomaga in je trčenje (skoraj ali povsem) neizbežno, se aktivirajo sistemi, ki dodatno poskrbijo za varnost potnikov. Še pred udarcem (recimo v vozilo, ki je zašlo na vaš vozni pas), ki bi sprožil kopico varnostnih blazin, sistem zazna, kaj se bo zgodilo. Če je voznik zaviral, prilagodljivo podvozje poskrbi, da nos vozila zaradi tega ni povsem pri tleh (kar je bolje recimo ob trčenju v zadek tovornjaka), zadnjo sekundo samodejno zavira s približno dvema tretjinama zavorne moči in tik pred trčenjem zategne varnostne pasove. Poleg tega ob zaznani nevarnosti sistem PCS (Pre-Crash Safety) dvigne tlak v zavornem sistemu in približa ploščice kolutom.
In ko smo že pri zavorah: te niso hidravlične, ampak elektrohidravlične. To pomeni, da med stopalko zavor in zavorami ni neposredne povezave, temveč za odmerjanje zavorne sile na vsako kolo posebej (seveda po štiri oziroma dva bata v vsaki prednji ali zadnji zavorni čeljusti še vedno premika hidravlika) poskrbi računalnik, ki izmeri, kaj se dogaja s stopalko zavore, in da povelje povsem od nje ločenemu hidravličnemu sistemu.
Stabilnostni sistem VDIM podobno kot pri modelu GS za zagotavljanje stabilnosti vozila ne uporablja le zmanjšanja moči motorja in selektivne uporabe zavor, temveč tudi samodejno obračanje koles za nekaj stopinj v pravo smer. Njegova učinkovitost je najočitnejša po tem, da je ne opazite. Ker začne delovati zelo zgodaj, lahko deluje zelo nežno. Razveseljivo je dejstvo, da je možno (po novem) ta sistem tudi popolnoma izključiti (ne glede na hitrost) – samodejno se vklopi le, če sistem PCS zazna, da obstaja resna nevarnost trka, in se prične pripravljati nanj.
Skratka: po tej plati ima LS večino tistega, kar ponujajo tekmeci – in še kaj več, a tudi kaj manj (recimo prikazovalnik na vetrobranskem steklu ali sistem za pomoč pri nočni vožnji, ki ju ni mogoče dobiti). So pa vsaj na enem področju pri Lexusu nedvomno številka ena: imajo namreč samodejni menjalnik z največjim številom prestav doslej.
Premore jih osem, glavni razlog pa je po besedah Lexusovih inženirjev to, da so tako dosegli izjemno velik razpon prestavnih razmerij ter s tem izboljšali zmogljivosti in zmanjšali porabo goriva. Prestavljanje je hitro in izjemno uglajeno, menjalnik je (v dolžino) enako velik kot stari šeststopenjski, s svojimi osmimi prestavami pa se odlično ujame z motorjem, ki se ne postavlja z zelo ravno krivuljo navora in obilico njutonmetrov v najnižjih vrtljajih.
4, 6-litrski osemvaljnik z 90-stopinjskim kotom med vrstama valjev je izdelan iz aluminija (pokrov glave motorja in še nekaj delov je iz magnezija), za boljše dihanje skrbi sistem krmiljenja ventilov VVT-i, ki je tokrat dobil še oznako E (torej VVT-iE). Ta označuje, da je krmiljenje odmične gredi sesalnih ventilov sedaj električno in ne več hidravlično (kot pri izpušnih).
Za boljše dihanje motorja skrbita tudi sesalni sistem spremenljive dolžine in sistem D-4S, ki označuje kombinacijo neposrednega in posrednega vbrizga goriva. Vsak valj ima po dva injektorja, enega za posredni vbrizg v sesalnem kanalu (ta premore 12 odprtin in tlak vbrizga štiri bare), drugega pa v samem valju (neposredni vbrizg), ta ima dve pravokotni odprtini, skozi kateri brizga gorivo s tlakom 130 barov. Tako so Lexusovi inženirji zagotovili, da sta odzivnost motorja in poraba goriva optimalni ne glede na vrtljaje in obremenitev motorja.
Premišljeno načrtovanje je ’krivo’ tudi za nizko raven hrupa (a je ob tem treba dodati, da se ob polni obremenitvi v višjih vrtljajih osemvaljnik na srečo oglasi z zdravim, športnim renčanjem).
LS 460 bo po Evropi naprodaj že januarja, pri nas pa nekje proti polovici leta, ko naj bi po napovedih pričeli prodajati Lexuse pri nas. Se lahko kosa s konkurenco? Po tehnični in vozniški plati vsekakor, vprašanje je le, koliko bo njegova nižja cena odtehtala dejstvo, da Lexus pač ni eden od uveljavljenih evropskih proizvajalcev luksuznih limuzin. Morda bo šlo lažje s še močnejšim, hibridnim modelom 600h, ki bo na trg prišel spomladi prihodnje leto in ki ga bo mogoče naročiti tudi z daljšo medosno razdaljo. Prav hibridni pogon je namreč adut, ki Lexusu (poleg vrhunskega odnosa do strank) prinaša največ prednosti.
Prvi vtis
Videz 4/5
Sedaj že zelo evropski videz, ki spretno zakriva zunanje mere.
Motorji 5/5
Osemvaljniku rahlo primanjkuje navora (oziroma je ta na voljo pri precej visokih vrtljajih).
Notranjost in oprema 3/5
Serijska oprema je izjemno bogata, med doplačili se splača odločiti za varnostni sistem.
Cena 2/5
Glede na opremo, ki jo LS 460 premore serijsko, je cena (za ta razred) ugodna.
Prva ocena 4/5
Tisti, ki jih ne muči sindrom nemške svete trojice, lahko v Lexusu LS 460 odkrijejo avto, ki bo več kot izpolnil vse njihove želje – za manj denarja od tekmecev. In še vedno se bodo lahko hvalili s tehnološko naprednostjo avtomobila.
Dušan Lukič