Dobrih 30 let mineva, odkar je prvi Saab, takrat 99, dobil motor s turbinskim polnilnikom. In slabih 30 jih je od takrat, ko je tak motor dobil Saab 900, ki mu je malo kasneje sledila še posebna različica v črni barvi.
Za tedanje čase je bilo 143 ‘konjev’ veliko, sčasoma pa je moč Saabovih turbomotorjev še naraščala. Bili so prvi, ki so tovrstnemu agregatu dodali sistem za zaznavo klenkanja, s čimer jim je uspelo motor pripeljati do meja zmogljivosti materiala, vedno bolj pa so se morali otepati tudi očitkov, da so motorne moči za pogon le spredaj prevelike.
Zdaj s tem ne bodo imeli več težav. Naslednik prvih črnih turbov Saab Turbo X nima le skorajda dvakrat močnejšega motorja (280- ’konjski’ 2, 8-litrski V6), temveč tudi stalni štirikolesni pogon. In medtem ko je motor pravzaprav že stari znanec, je štirikolesni pogon, ki bo na voljo tudi v ‘klasičnih’ Saabih 9-3 s tem motorjem, nov. Razlika: v Turbo X-u bo aktivni zadnji diferencial serijski, v preostalih pa ga boste dobili za doplačilo.
Kako sistem deluje? Tako vlogo sredinskega kot vlogo zadnjega diferenciala opravljajo večlamelne sklopke v oljni kopeli (Haldex). Elektronika uravnava pritisk olja in s tem razmerje prenosa moči med osi oziroma zadnji kolesi. V osnovi, med enakomerno vožnjo naravnost, gre velika večina (vsaj 90 odstotkov) navora na prednji kolesni par, a zna elektronika večino (80 odstotkov) prenesti tudi na zadnja kolesa. Da se ob speljevanju prednja kolesa ne bi niti za hip zavrtela v prazno, naredi to že vnaprej, ko je avto ustavljen. In to recimo stori tudi, ko z več kot 20 senzorji (njihove podatke računalnik obdela 100-krat na sekundo) zazna podkrmiljenje ob pospeševanju iz ovinka.
Zadnji aktivni diferencial, pri Saabu mu pravijo eLSD, je enak, le da navor (do 75 odstotkov na kolo), namenjen zadnji premi, razdeli med kolesi ? več seveda k tistemu, ki ima boljši oprijem oziroma glede na izračun računalnika več prispeva k varni legi na cesti. Tako recimo ob podkrmiljenju več navora pošlje na zunanje kolo.
Vrnimo se še za hip k Turbo X-u: seveda je navzven črn in seveda je črn tudi znotraj, usnjeni sedeži so izrazito športni, v spomin na model 900 Turbo pa je enak kot pred tremi desetletji tudi merilnik nadpritiska turbopuhala. Usnja in ogljikovih vlaken v notranjosti ne manjka, prepoznali pa ga boste po večjem prednjem spojlerju ter novem zadnjem odbijaču (pri limuzini pa tudi po spojlerju na prtljažnem pokrovu). Podvozje je čvrstejše in za deset milimetrov nižje, zavore so večje (345-milimetrski koluti spredaj in 292-milimetrski zadaj).
Kdaj pride Turbo X v Slovenijo in za koliko denarja? Ker ima Saab pri nas trenutno natančno nič prodajalcev, bo treba iti ponj čez mejo.
Mimogrede: Saabov model 900 Turbo je včasih vozil tudi Bond ? in v Saabovem muzeju obstaja točno takšen 900 Turbo, kot je opisan v knjigi License Renewed (pisatelja Johna Gardnerja). Le črn ni . .
Dušan Lukič, foto: tovarna